Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt. tips man bør huske?


Mahoh

Anbefalte innlegg

Hei. er ny på dette forumet og ikke heller så altfor erfaren med utstyr som sikker mange her er :D

leste en kommmentar om at man bør la telt stå i regnvær før man drar det med på tur, siden sømmer/tråder går lekk hvis ikke de får "svelle" noe som sikkert ikke er dumt.

er det andre ting man kanskje burde ha fått med seg?

 

De gode tipsene er ofte ikke synlig i det hele tatt. å i butikker vil de prakke på deg det mest hi-tech telt/utstyr etc.  og i mine tilfeller ikke gi utdypenes info som dekker mine spørsmål/behov.

 

men her på fjellforum aner jeg håp=) og ble medlem idag faktisk :D

 

så jeg har da anskaffet meg wiglo lt4 og har hatt 3 netter i det under meget fint, stabilt klima. og er veldig fornøyd med det, men kunne tenkt meg å være  "føre var enn etter snar" på tiltak som vil gjøre tur glede, effektivt og like behagelig om ikke mer behagelig.

håper folk og fe kan gi noen gyldne tips å ta med videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå virker det som du allerede har prøvd teltet i tre netter, men et tips som

kan være verdt å følge er å slå opp et helt nytt telt hjemme på plenen før man legger

ut på tur. Gjerne tre-fire ganger, slik at man er 100% sikker på at man vet hvordan teltet skal

settes opp i tilfelle du ryker på dårlig vær.

 

Og selvfølgelig også for å vite at man har alt av stenger o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd å lese meg opp på alt mulig rart i forkant av turer, men har funnet ut at jeg som regel ender opp med å finne opp hjulet på nytt uansett.

Dersom du er redd for at sømmene på teltet skal lekke, kan det være lurt å gå over med seam-seal, eller søm forsegler..

Annet tips for kaldt drittvær, er å alltid ha tørre klær i en vanntett pakkpose som du kun bruker i teltet. Når du skal ut og gå igjen neste dag, så tar du på deg de våte klærne. Her mener jeg da kun ullundertøy eller lignende.

Sitte stille, våt og kald i et telt, gjerne værfast, er skikkelig dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seam-seal hørtes jo ut som ett godt tiltak på lekk telt:D

 

ja gjort meg kjent med teltet og har heller ikke lagt ut på noe stortur enda, men det kommer etterhvert.

tørre klær er nødvendig for helsa og komfor.

 

seam-seal er vanlig å finne i typiske sportsbutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.