Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel - Trangiakjøkken


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, kan noen si meg om det er en fordel å integrere omnifuelen i trangia stormkjøkken? Fant en gang ei side der dei solgte Omnifuel klar til bruk i Trangia stormkjøkken, men finner ikke sida igjen. Noen som vet hvor det er å få tak i?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv akkuat kjøpt en slik omnifuel.

Jeg mener absolutt dette er en smart løsning. Det blir et mye mer stabilt opplegg,

og du har en skikkelig vindskjerm.

Brenneren er forresten skikkelig bra. Gode reguleringsmuligheter, ikke veldig støyende,

og sikker i bruk. Denne kan jeg bruke inne i teltet, det turte jeg slett ikke med min gamle

MSR XGK II som var rene st. hansbålet

kjøpte min brenner inkl. 0,5 l flaske hos xxl for 1199,- den er ikke annonsert på sidene, men skriver du en mail får du kjøpe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv akkuat kjøpt en slik omnifuel.

Jeg mener absolutt dette er en smart løsning. Det blir et mye mer stabilt opplegg,

og du har en skikkelig vindskjerm.

Brenneren er forresten skikkelig bra. Gode reguleringsmuligheter, ikke veldig støyende,

og sikker i bruk. Denne kan jeg bruke inne i teltet, det turte jeg slett ikke med min gamle

MSR XGK II som var rene st. hansbålet

kjøpte min brenner inkl. 0,5 l flaske hos xxl for 1199,- den er ikke annonsert på sidene, men skriver du en mail får du kjøpe den.

Huh?

Får du kjøpt adapter til omnifuel som passer i Trangiaen?

Trodde det kun var optimus Nova? Men du får vel lurt den inn på et vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel kunne gå å kjøpe adapteren til Nova og benytte den sammen med Omnifuel pluss litt mekking. Tror du må bore i stormkjøkkenet for å få det til å funke.

Fordeler: Som sagt allerede, stabil løsning med meget god vindskjerm. I tillegg utnytter stormkjøkkenløsninga varmen godt.

Ulemper: Tyngre løsning enn primus pluss vindskjerm av alu.folie. Med min Nova-brenner er forskjellen ca. 200-250 gram. Kan kun benytte kjeler som passer i stormkjøkkenet.

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det ikke en omnifuel, men Nova jeg har.

Unnskyld forsnakkelsen...

Når det er sagt mener jeg å ha sett her på forumet, en som hadde brukt

adapteren på omnifuel og fått det til.

Jeg har forøvrig en Trangia gassbrenner i tillegg som jeg har benyttet på sommeren.

Jeg tror kanskje likevel at jeg nå kun vil benytte Novaen, da jeg er kjempefornøyd med den.

Jeg synes personlig at fordelene som er nevnt med en stormkjøkkenløsning klart overveier den ekstra vekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både Nova og gassbrenner i Trangia, hadde begge deler med på samme tur. Vi brukte gassbrenneren til å koke vann til mat, da den var mye kjappere. Novaen fikk lov å koke kaffevann, den skulle vi jo ha til slutt uansett. Mener vi brukte parafin på Novaen. Har ikke gassbrenner selv, men vurderer å kjøpe til sommerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg har hatt og har forskjellige typer brennere. Rødsprit i trangia, gass i trangia, optimus hiker(?) den i en svart boks der tanken brettes ut når lokket er åpnet og står som vindskjerm. Tviler på om den er i handelen lenger. Stor og tung, men god.

Så kjøpte eg optimus nova. Mest for at den kan brenne omtrent allt. Men eg synes ikkje at det er noko futt i han. Har sett testen på denne sida, og gjort egne tester. den nye bruker 30-50% meir tid på koke opp literen enn den gamle.

Noen som har erfaring med dette? Kan eg ha noe feil på utstyret?

post-447-133474404937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fornøyd med nova'n, og lar hiker'n stå hjemme, men jeg mener at en skikkelig vindskjerming er et must, og anbefaler enten å lage en selv, eller bruke den i trangia.

111 hiker er fortsatt i salg, men hvor lenge?

Forsvaret selger ut "nye" og brukte primuser til under 1/2 pris av butikkpris.

Både postordre og "kiosksalg"

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
111 hiker er et billig og bra alternativ.

Behandler du den pent og gir den kos hver gang du bruker den så holder den en stund også.

Helt enig, 2 ulemper vekt og vindskjerming, løser du dette Vekt er et lite problem med sykkel/kano. Vindskjeming fikser du med å lage en form for le.

Ingen annen primus jeg kjenner er så solid og driftsikker som 111, men du kommer ganske nær med den norskproduserte Fuhrmeister no 8.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt både trangia gassbrenner, nova, og 111. sommerstid er gass det enklste alternativet.

Vinterstid er eg svak for hiker 111. I forsvaret hadde me både hiker 111 og nova brenner. men tok ikkje lang tid før me droppa nova brenneren. hiker 111 tåler mye mer juling, brenner mer stabilt, er lettere å regulere. vekta er liten forskjell på, med tanke på at du drar på fuel flaske på nova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Optimus Nova i julagave for 1 år siden. Tanken var å kunne bruke den sammen med Trangiaen på vinterstid. Har etterhvert begyndt å bruke den sommertid også. Kjekt pga at jeg alltid kan se hvor mye bensin som er igjen i flaska, noe som ikke var mulig med gass, der har jeg bomma noen ganger... Plundra endel i begynnelsen med å få fyr på den. Jeg følger bruksanvisning til punkt og prikke OG passer på at jeg står klar til å skru opp ventilen så snart den blå flammen ebber ut. IKKE la flammen dø ut, da er du garantert igang med rotet! Dersom du gjør dette, DA fungerer det alltid. Adapteren var det mye plunder med å få montert, og jeg som er ingerniør :D Uansett, anbefales som julegave :)

PS! IKKE bruk Parafin som foreslått over :P . Jeg var så 'smart' og prøvde det. Måtte skru fra hverandre hver eneste del og rense det med ren sprit før jeg fikk den til å fungere igjen.

Jeg har et spørsmål, noen som har et vettugt svar :D

Når jeg bruker Novaen med Trangian og skal steke noe så er det litt problem å få nok varme i selve stekepanna??? Kasserollene er greie, disse kommer nærmere flammen, mens stekepanna er større og blir liggende høyere og dermed lengre unna flammene/varmen. Spurte gutta på XXL Alnabru i Oslo, men det hadde de faktis ikke hørt om før, men de var enige i problemet. Jeg har kjøpt en ny kasserolle m/teflon som kommer nærmere flammene og som jeg kan bruke som stekepanne. Det blir selvsagt ikke plass til svære indrefileer i den :( men men, det er kanskje beste alternativet. Andre forslag?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, noen som har et vettugt svar :)

Når jeg bruker Novaen med Trangian og skal steke noe så er det litt problem å få nok varme i selve stekepanna??? Kasserollene er greie, disse kommer nærmere flammen, mens stekepanna er større og blir liggende høyere og dermed lengre unna flammene/varmen. Spurte gutta på XXL Alnabru i Oslo, men det hadde de faktis ikke hørt om før, men de var enige i problemet. Jeg har kjøpt en ny kasserolle m/teflon som kommer nærmere flammene og som jeg kan bruke som stekepanne. Det blir selvsagt ikke plass til svære indrefileer i den :roll: men men, det er kanskje beste alternativet. Andre forslag?

.

Dette høres merkelig ut, Nova har vel høyere effekt enn den vanlige spritkoppen? Steikepanna funker jo fint på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Optimus Nova i julagave for 1 år siden. Tanken var å kunne bruke den sammen med Trangiaen på vinterstid. Har etterhvert begyndt å bruke den sommertid også. Kjekt pga at jeg alltid kan se hvor mye bensin som er igjen i flaska, noe som ikke var mulig med gass, der har jeg bomma noen ganger... Plundra endel i begynnelsen med å få fyr på den. Jeg følger bruksanvisning til punkt og prikke OG passer på at jeg står klar til å skru opp ventilen så snart den blå flammen ebber ut. IKKE la flammen dø ut, da er du garantert igang med rotet! Dersom du gjør dette, DA fungerer det alltid. Adapteren var det mye plunder med å få montert, og jeg som er ingerniør :!: Uansett, anbefales som julegave :?:

PS! IKKE bruk Parafin som foreslått over :!: . Jeg var så 'smart' og prøvde det. Måtte skru fra hverandre hver eneste del og rense det med ren sprit før jeg fikk den til å fungere igjen.

Jeg har et spørsmål, noen som har et vettugt svar :?:

Når jeg bruker Novaen med Trangian og skal steke noe så er det litt problem å få nok varme i selve stekepanna??? Kasserollene er greie, disse kommer nærmere flammen, mens stekepanna er større og blir liggende høyere og dermed lengre unna flammene/varmen. Spurte gutta på XXL Alnabru i Oslo, men det hadde de faktis ikke hørt om før, men de var enige i problemet. Jeg har kjøpt en ny kasserolle m/teflon som kommer nærmere flammene og som jeg kan bruke som stekepanne. Det blir selvsagt ikke plass til svære indrefileer i den :( men men, det er kanskje beste alternativet. Andre forslag?

.

Har ikke hatt problem med Nova'n og parafin, men har lært at parafin og parafin ikke nødvendighvis er samme greia. Har ingen merker jeg styrer unna, men ser etter en klar og fargeløs væske. (gulskjær :?: og eller partikler betyr trouble) Tennvæske, white spirit :!: etc gjør samme nytta, men ikke lampeolje for slike lamper uten glass. Enkelte lampeoljer tåler ikke frost, vokser eller skiller seg. Billigste parafin er ofte ok kvalitet. :D

Avstanden mellom brenneren og panna gjør jo at du ikke får så konsentrert varme, men så brenner det seg heller ikke med en gang. Jeg synes at bøylen for å sette Nova'n i trangia'n er noe rallemikk. Har ikke testet Trangia's egen adapter (kopp-form), men den ser mye mer stabil ut.

Bruker ofte Nova og hjemmelaget vindskjerm med Trangiakjeler. Da sparer jeg både vekt og volum.

Ulempen er at den hjemmelagde vindskjermen er mer miklete en bunnsolide Trangia.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske, white spirit :?: etc gjør samme nytta, men ikke lampeolje for slike lamper uten glass.

white spirit :!::!::?: Det har jeg aldri hørt blitt brukt som brennstoff i primus før. Jeg trodde det var livsfarlig å bruke til slikt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

white spirit :!::!::?: Det har jeg aldri hørt blitt brukt som brennstoff i primus før. Jeg trodde det var livsfarlig å bruke til slikt :?:

Whitespirit og parafin er nær beslektet, og hvis du ser på HMS databladene er det ganske like eller identiske data. Gjør et søk på produktnavn og hms så finner du nok en del, forøvrig har både Shell og Felleskjøpet lett tilgjengelige sider med datablader.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.