Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda, Jotunheimen eller Rondane?


May

  

18 stemmer

  1. 1. Hardangervidda, Jotunheimen eller Rondane?

    • Hardangervidda
      5
    • Jotunheimen
      9
    • Rondane
      4


Anbefalte innlegg

Hei :-)

Ønsker synspunkter på hvor jeg bør legge årets sommerferie?

Ser for meg å være på tur i 7-14 dager.

Ønsker helst å gå hytte til hytte for å slippe for mye vekt i ryggsekken og siden dette er min fødte langtur.
Har kun vert på helgeturer før.
Er godt vant med å gå i fjellet, etter mange år i Røde Kors Hjelpekorps har jeg gode kunnskaper i bruk av kart og kompass.

For meg er de de magiske opplevelsene som er viktigst, flott og majestetisk natur. Ønsker å ha noen flotte tinder å bestige heller en å gå på endeløse vidder.

Har og hørt at slike turer egner seg best i august? Eller kan jeg fint gå tidligere?

Er det noen som har gode turforslag?

Kanskje du har gått en tilsvarende tur og har en blogg jeg kan sjekke ut?

På forhånd takk for alle svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vestsida av hardangervidda kan det vera ein del snø tidleg i juli, sentrale og austlege delar bør ikkej vera noko problem i juli. Lite snø i rondane i juli.

vil du ha store tinder og slikt er kanskje ikkje hardangervidda plassen, sjølv om det er flotte toppar nord for rv7 og vestover mot hardanger. Hardangervidda er imidlertid stor så om du har 14 dagar så kan du få sett mange fine plassar.

Kva med å gå nordover i rondande, masse toppar som er relativt enkle å gå på evt om du har tid kan du krysse vegen på Dovre, f eks gautådalsseter og gå utover Sunndalsfjella, litt vidde og flotte topper, interessant dyreliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av juli og første halvdel av august er perfekt tid for tur i høyfjellet.

 

Jotunheimen er flottere enn Rondane, men Rondane er tørrere og mer tilgjengelig. Samtidig synes jeg en uke i Rondane er passe, to uker blir litt mye. Hvis jeg hadde hatt to uker tilgjengelig, så hadde jeg tatt en uke i hvert område med en hvile/reisedag i mellom. Greit å være klar over at det er utrolig mye folk på populære hytter/turer i Jotunheimen/Rondane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du Skarvheimen fra Breistølen via Finse og Hardangerjøkulen og så følger den vestlige delen av Hardangervidda via Hårteigen og Sandfloeggen før Haukeliseter får du jo en del topper og ganske kupert terreng mesteparten av turen. Samtidig nok mer lettgått enn hvert fall Jotunheimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen gränsar ju till Skarvheimen och Breheimen; kombinerar man dessa tre, samt sover och/eller provianterar på hytter kan man nog få till en tur på två veckor.

Min längsta tur i desssa trakter är denna, 12 dagar:

 

http://www.huthyfs.com/joskagal/joskaindex.html

 

Min längsta sydnorska tur är annars denna, 13 dagar:

 

http://www.huthyfs.com/drtgal/dovtafindex.html

 

Men genom Reinheimen klarar man sig knappast utan tält.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom Tafjordfjella og inn i Breheimen? Store delar av Rondane paa den tida er etter mitt begrep eit mareritt

Gikk en hytte-til-hytte tur i Tafjordfjella, og det er et skikkelig flott landskap. Skikkelig vilt og alpint (masse snø). Kom meg opp på Karitind (1982moh) en godværsdag og det er noe av den beste utsikten jeg har vært med på. Det er riktignok 20 år siden jeg var der, men da var det kanskje 1/50 så mange folk der som i Jotunheimen/Rondane.

 

Angående Rondane, så kommer det nok veldig an på hvor man går om det er mye folk. Det er f.eks 3 ruter fra Dørålseter til Rondvassbu, en som bruker båten (3 timer), en som går langs med vannet (5 timer) og en som går via Langholet (7 timer) hvor man kan ta en avstikker opp på Storesmeden. Den første turen er smekkfullt av folk, den andre litt mindre og den tredje er det nok et mindretall som går. Det var så fullt at vi måtte sove på peisestuen på Rondvassbu, men på turen via Langholet/Storesmeden gikk vi alene i timesvis. Tilsvarende når vi gikk fra Bjørnholia til Dørålseter via Høgronden (9 timers tur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok bra det @Blackbrrd sier. Sånn er det jo overalt. Men i området og på toppene rundt Rondvassbu, særlig Storronden og Rondeslottet, er det mye folk. Og området er jo generelt litt mindre enn Jotunheimen, så med høye besøkstall gjør det sitt for at det oppleves som mer folksomt. En ting som også gjør sitt til at det er en del hytter i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at om man skal ligge på DNT-hytter og gå på de mest kjente toppene, så gjør man jo det samme som alle andre. Jeg gikk fire dager på jakt i Rondane i september i fjor (inkludert ei helg), og møtte bare ett menneske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hardangervidda vest er fantastisk variert med mektige fjell og mykje meir kupert enn mange mange som ikkje har vore der trur. Folk flest går langs rutene. Med telt i sekken er fjellområda her eit eldorado, men det er bra dekning med hytter også. Godt fiske er det også. Einaste på grensa mellom aust og vest kan været vere meir skiftande enn f.eks lenger aust på vidda. 

 

Elles - Tafjordfjella og Breheimen er også suverene fjellområder.  God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.