Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt og hund


SRM

Anbefalte innlegg

Det finnes "telttråder" i mange varianter. Enkelte av disse har også litt informasjon om det å ha med seg hund.

 

Uansett, jeg skal anskaffe meg et nytt telt. Enmannstelt har vært tanken, men vi er allikevel to. Meg selv og hunden. Det virker som om mange mener Hilleberg Soulo er i minste laget. Det kanskje er også Unna modellen. Teltet skal i utgangspunktet være for vår, sommer og høst. Et eget separat vintertelt er altså løsningen. Det virker som om Ringstind har større plass enn nevnte modeller, men jeg er opptatt av at det skal tåle en trøkk, og være godt rustet for feks en høststorm på vidda.

 

De vanlige aspektene ved stabilitet, vekt, kondens, brukervennlighet etc er som alltid gjeldene, men det er spesielt plass jeg tenker på i dette tilfellet.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om det er noen som har erfaring fra ulike enmannstelt med hund innendørs? Gjerne med nevnte Soulo og Unna.

 

Mvh

SRM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo en del an på hunden da. Jeg har en liten sak på 8 kg som helst skulle ligget inne i navlen min og tar dermed lite plass. Har man en husky som er varm og helst vil ligge alene blir jo plassbehovet litt annerledes. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på størrelse på bikkja Har ikke en manns telt men lette tomanns. Har med en husky på tur. Hu bor som regel inne i innerteltet i innsektsesong og andre steder hvor det kan være fristende å bite over båndet for å stikke på jakt.

Synes 2 manns da har grei plass. Bikkja tar litt bredde men er jo ikke så lang(hu ligger stort sett på siden med beina strekt rett ut). Når hu ligger slik er det ikke mer enn akkurat plass i bredde, mitt er 132cm bredt. Vet ikke om jeg ville hatt noe særlig mindre telt. Hvis bikkja bare skal bo ute er det jo greit.

Evt bikja i fortelt og sekken inne, hvis man da ikke drar på svær sekk som jeg gjør.

Fant ut at jeg bærer heller noen gram ekstra for å ha det litt romslig. Hovedteltet veier bare 1,7 kilo alikvel.

 

Etter hva du har skissert av bruksområde og vekt hadde nok midt valg heller falt på Nallo 2 hvis jeg skulle valgt fra katalogen til Hilleberg. Med mindre du vil ha kuppeltelt, da hadde jeg tenkt på Allak selv om det blir noe tyngre igjen.Unna hadde jeg droppet siden det ikke har yttertelt for oppbevaring. Soulo har i følge Hillebergs hjemmeside bare 95cm høyde inni, det alene er nok til at jeg villa valgt det bort. Jeg er 187cm høy. Nallo 2 er 100cm, også litt på grensa, Kommer an på hvor høy du selv er. Jeg foretrekker minimum 105cm høyde inne.

 

Mitt valg for den type bruk du skisserer, altså kunne tåle en høststorm på vidda, er dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Det at man setter innertelt først er ikke så poppis her i Norge, men man kan sette ytter først hvis man vil. Supert telt, plass til 2, kun 2,5 kilo, ikke like stort fortelt som f.eks Fjellhemien men det holder fint. Selvstående konstruksjon og mange barduner gjør at det går ingen steder i kjipt vær. Lufter både langs bakken og via 2 ventiler i front og en bak. Veier da 100gr mer enn Soulo men du har langt bedre plass.

Akkurat nå ser jeg det ikke på tilbud. Jeg kjøpte det på litt lavere dollarkurs og fikk 20% på det hos campsaver.com. Da kostet det vel akkurat over 3000 ferdig med mva hjem til Norge.

Kjempefornøyd med det selv. Aldri funnet annet en topp reviews på nettet heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Anjan 3GT veier det samme som Nallo 2 (2.4kg), og da har du plass til en hel ulveflokk inni der ;)

Fordelen med Nallo 2 er at det kan brukes om vinteren, og Anjan er et 3 sesongs telt.

For 3 sesongs bruk er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en eller annen versjon av Anjan.

Problemet med lengde er det samme i Anjan som Nallo. Selv er jeg 182 og har ingen problemer med lengden selv på et opplåsbart underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hilleberg Unna, og det har grei plass til meg og en av ungene mine, så det avhenger av størrelsen på hunden din.
Ungene mine er 3 og 5 år.
Jeg tar inn sekken og legger den i fotenden til ungen dersom det er regn eller fare for regn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped Vela 1 og der er det plass til meg og to hunder. Regner med at du er endel høyere enn meg, så for deg kan det nok bli trangt med to hunder. Formen på innerteltet er trekantet. Jeg legger bikkja innerst i hjørnet og meg ytterst. Sekken går i forteltet. De gangene jeg har med "lånehund" i tillegg ligger hun nederst. Om du ikke er veldig brei, noe jeg antar du ikke er så er det god plass til en lapsk ved siden av deg i teltet. Om du vil ha hunden i forteltet er det plass til det også. Andre fordeler med teltet er at det på godværsdager står oppreist med kun 2 plugger. At hele sideveggen er inngangen er også praktisk når man skal lage mat eller man vil sitte i le og nyte utsikten. Jeg var ikke spes fornøyd til å begynne med fordi jeg syns det var litt klønete å sette opp, men det dukker stadig opp positive ting med dette teltet og oppsettet var bare en treningssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg takker for innspillene. Jeg heller mot Nallo 2. Det er bare den siste berømte delen av tvil som holder bestillingen tilbake. Regner meg det blir bestilt i løpet av kun kort tid så sant ikke jeg skulle få en aha opplevelse på tampen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Har nallo 2 gt som meg og hunden telt, fungerer supert, tipper vanlig nallo 2 vil gjøre det samme, det er stor plass i forteltet selv om det ikke er gt utgave, men du bør vurdere nallo 3, den er kun 200g tyngre, men gir veldig mye bedre plass og ikke minst høyde.. Mitt tips;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund lenger (Labrador) :heart:, men har låner en Golden.  :D  Telt Akto.  :flowers: Dette kjøpte jeg på Oslo Sportslager.  Teltet ble slått opp i butikken og så det var da god plass til meg og hunden ved siden av hverandre og sekken nede ved beina.  Klippet også til et liggeunderlag slik at hele bunnen ble dekket. 

 

I regnvær tørker jeg hunden med et utrolig bra absorberende håndkle slik at den blir rimelig tørr. 

 

I tillegg har jeg med klippet et rektangulært stykke teltduk som jeg legger mellom meg og hunden, slik at soveposen ikke blir våt, for helt tørr hund er det vanskelig å få.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Nikke,

jeg er i ferd med å bestille et Tarptent StratoSpire direkte fra USA (teltet er ikke på lager for tiden).

 

Vurderte du StratoSpire? Og: Hvordan fungerte forsendelsen fra USA til Norge (forutsatt at du bestilte fra Tarptent i USA)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei, jeg vurderte ingen modeller, uansett produsent, der man bruker gåstaver for å reise teltet siden jeg ikke bruker slikt utstyr på tur.

 

Jeg vurderte Scarp 2 som det beste soloteltet for meg med tanke på plass mot vekt, samt praktiske løsninger og stabilitet.

 

Bestilte mitt direkte fra Tarptent. Smertefri og rask ekspedering, varen levert på døra.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Akto, og har rikelig med plass til både meg og gråhunden min i innerteltet. Med hunden i innerteltet ligger oppakningen i ytterteltet, eller motsatt litt avhengig av vær og sesong.. Er superfornøyd med Aktoen, det er lett (1, 6 kg kompl.), romslig og robust. Anbefales:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Akto, og har rikelig med plass til både meg og gråhunden min i innerteltet. Med hunden i innerteltet ligger oppakningen i ytterteltet, eller motsatt litt avhengig av vær og sesong.. Er superfornøyd med Aktoen, det er lett (1, 6 kg kompl.), romslig og robust. Anbefales:-)

Akto er et flott telt på mange måter, og topp kvalitet. Men når det gjelder plass mot vekt, og praktiske løsninger blant Akto og tilsvarende modeller, falt mitt valg på Scarp 2. 110cm innvending høyde, rette endevegger, to innganger, to fortelt, kvadratisk innertelt, multiløsninger for lufting og valgfritt ekstra teltstenger i kryssende buer for bedre stabilitet i dårlig vær gjorde valget enkelt for min del. Kvaliteten virker bra, og teltet er testet i både regn og vind på viddene våre.

http://www.tarptent.com/scarp2.html

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Jeg kjøpte nylig et Terra Nova Zephyros 1 telt, som veier 1,5 kg. Det er i utgangspunkt etbra telt, men med meget lav sittehøyde - og liggehøyde i endene i innerteltet. På siden og i ytterteltet er der prinsipielt plass til en hund, hvis den overtales til å ligge på langs.

Da jeg var på test-tur insisterte huskyen på å ligge opp på meg, hvilket var ganske koselig, men uholdbart for en hel natt. Så det endte med at den ble sur og utvandret og la sig utenfor teltet.

 

Jeg har nå demontert innerteltet og ytterteltet er ganske romsligt med plass til sekk i den ene ende og bra sittehøyde. Jeg skal så se, hvordan det går med kondens, men trenger ikke å komme bort i ytterteltet. Samtidig sparer jeg vel 0,5 kg innertelt og kan bruke en ponsjo som underlag og regnplagg.

 

Hilsen

elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SRM! Har du landet på telt ennå? Nallo er helt sikkert et godt valg med rikeslig med plass til dere. Jeg har Soulo og vi har plass nok iallfall. Engels setteren min er av den mindre sorten og hun liker å sove i ball. Stor sett så sover hun i fotenden eller ved siden av meg (trekantet innertelt). Jeg er 1,7m og bruker Exped 7 short underlag. p43749360-11.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.