Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett tynn vindtett jakke til tur


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker Bergans Microlight http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Microlight-Jkt-Black-XXL--142040-p0000006618 og er veldig fornøyd med den. Den veier 300g, så du finner nok lettere jakker, men kvaliteten ser ut til å være veldig bra. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en bomullsjakke (som min forrige), men setter pris på at denne er mye lettere og at den tørker kjempefort. Den puster også veldig bra, jeg blir overhodet ikke klam i den, som med goretex-jakker.

 

Du finner den forresten billigere her: http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=bergans%20microlight

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne i Anorakkutgaven og er superfornøyd, gjør jobben og veier 100gram

 

http://www.mammut.ch/nb/productDetail/101013610_v_4379_L/MTR-201-Micro-Jacket-Men.html?cid=4556

 

Synes du det var litt for mye, må du sjekke denne siden:

 

http://lukesultralite.com/products/clothing.

 

Der er det en vindjakke, med full glidelås som veier ca 85 gram..Det er så lett som det blir.

 

Ellers anbefaler jeg deg å sjekke rene løpeprodukter..Det finnes mange gode produkter hvis du leter litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Blackbrrd. Bergans microlight er en lett og ganske behagelig vindtett jakke som jeg har brukt på ørten turer både sommer, høst og vinter. Setter hetta over hodet dersom det er blåser kald vind på fjellet, og jakka er også tett mot myggstikk. Denne puster bedre enn de letteste Gore Tex jakkene, men vanntett tøy er hos meg alltid med i sekken på litt lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg en Stormberg Lydal Paperlight for en liten stund siden (da kosta den 199, i dag kr. 299):

http://www.stormberg.com/no/lydal-paperlight-jakke-hoved.html#17537

 

Den sitter godt på meg og hetta virker god. Størrelse M passet meg bra (180cm, 76kg), og jeg mener den veide 150g da jeg putta den på vekta. Jeg har ikke brukt den i intens aktivitet ennå, så hvor godt den puster vet jeg ikke. Jeg har en Montane Litespeed fra før, som jeg også liker godt. Stormberg sin er mykere i stoffet, og jeg synes den ser penere ut (noe jeg ikke bryr meg så mye om på tur da men...). Jeg har forøvrig sydd inn glidelåser i ermene på min Litespeed, noe som gjør den enda mer anvendelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar :-)

Montane var eit merke eg ikkje har sjekka så det skal eg sjå på. Når eg skreiv superlett så meinte eg vel egentlig lett, dvs 100 eller 300 gram er ikkje så viktig, heng ikkje med i produktutviklinga på UL utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra og billig her. Er enig i at Bergans microlight er en veldig god jakke, men synes også den er en god del for dyr hvis man ikke finner den på tilbud. 

Selv kjøpte jeg den for ca 400kr, noe jeg synes den er verdt.

 

Både den jakka fra alibaba (har de gratis/billig frakt?) og den fra stormberg så ut som veldig gode kjøp.

 

@Havørn Oppleves Stormberg jakka som stor i størrelsene? Selv er jeg 178 og ca 70kg og bruker stort sett large i jakker, da medium ofte blir for trang over skuldrene og så tighte at det blir ubehaglig å ha noe annet enn en t-shorte under. Dette er kanskje litt smaks sak også... jeg liker ikke ettersitende klær til turbruk.  

 

Ellers har XXL tilbud på en løpejakke fra Nike nå. Jeg har prøvd den og den kjennes solid og helt vindtett, har god justerbar hette som kan strammes både bak og på sidene (ofte dårlig på løpejakker), gode lommer, og ser ganske bra ut også IMO: http://www.xxl.no/klar/klar-herre/jakker/treningsjakker/nike-racer-jacket-lopejakke-herre/p/1094032_1_style

 

Prisen var heller ikke så ille.  Edit: Ser at XXL skriver den har mesh paneler. Det tror jeg ikke stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakken på aliexpress har gratis frakt. Mener det tok ca. 3 uker å få pakke i hus. De har er grei betalingsløsning også, der selgeren ikke får pengene før du har bekreftet at du har mottatt. Kjøkkenvekta viste 122g i størrelse XXL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans Microlight http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Microlight-Jkt-Black-XXL--142040-p0000006618 og er veldig fornøyd med den. Den veier 300g, så du finner nok lettere jakker, men kvaliteten ser ut til å være veldig bra. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en bomullsjakke (som min forrige), men setter pris på at denne er mye lettere og at den tørker kjempefort. Den puster også veldig bra, jeg blir overhodet ikke klam i den, som med goretex-jakker.

 

Du finner den forresten billigere her: http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=bergans%20microlight

Er Bergans Microlight jakka (og buksa) egnet til å gå på ski med i sterk vind på høyfjellet? 

 

Hvor vindtett er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bergans Microlight jakka (og buksa) egnet til å gå på ski med i sterk vind på høyfjellet? 

 

Hvor vindtett er den?

Buksa er lav og jakka er  kort og har ikke strikk i livet. I sterk vind trenger du noe kraftigere vinterstid. Bergans har en annen mikrofiber dress for slik bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trollhatten: De er så og si helt vindtette. Hvis du putter munnen på stoffet og prøver å blåse igjennom kommer det nesten ingenting på andre siden. Minst like vindtett som bommulsanorakker som folk har brukt i denne typen klima i en mannsalder. 

 

Har sett en del som mener denne typen jakker ikke er vindtette nok, men jeg tror det de egentlig merker er hvor mye kulde som kommer igjennom så tynne klær.

Bergans sitt Antarcitc expedition microfiber ekspedisjons sett er ikke mye tykkere, så tror stoffet skal fungere. Mulig at hetta ikke er helt god nok til lengre bruk i høyfjellet, og tror også at jakka ikke dekkende nok til denne typen bruk, for lengre turer vel og merke.

 

 

edit: Tor Einar sa det bedre over: Vindtettheten i seg selv er ikke noe problem, men klærne er for "små" for denne typen ekstrem bruk.

Jakka har dog strikk i livet. 

 

edit edit: ok skjønner hva som menes med strikk i livet nå, problemet er at jakka ikke går mye lengre enn til livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bergans Microlight jakka (og buksa) egnet til å gå på ski med i sterk vind på høyfjellet? 

 

Hvor vindtett er den?

Gikk med jakka i -5 og frisk bris og litt snø, noe som var helt ok. Jakka har ikke gode nok løsninger når det kommer til hette og mulighet til å få hansker inni ermene til at jeg hadde brukt den på høyfjellet hvor du kan komme ut for en vinterstorm. Jakka er også for kort, så du får den ikke ned over rumpa. Jeg kjøpte meg Bergans Antarctic Expedition for bruk på høyfjellet i dårlig vær. Den veier forresten 2x så mye og har kanskje 50% tykkere stoff, resten av vekten kommer av forsterkninger og at jakken rett og slett er større.

 

Bergans Microlight er en jakke jeg tar med på alle turer vår, sommer og høst, mens på vinteren så blir den bare brukt 50% av tida. På høyfjellet føler jeg meg en god del sikrere i Bergans Antarctic Expedition. Btw, så er Bergans Antarctic Expeditionen god del klammere enn Bergans Microlight. Den kan kjennes fuktig inni etter bruk, noe jeg ikke har opplevd med microlight-jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Havørn: Jeg kjøpte den like så godt til den prisen. Fikk pakka igår. Fin jakke å ha liggende i sekken både på tur eller til hverdags.

 

Jeg synes jakken virker veldig god til den prisen. Stoffet er super-lett, helt vindtett nylon (sterkere enn polyester som ofte er i denne type jakker) og sømmene virker bra. Den har ganske store lommer (skjønner ikke hvorfor folk vil ha denne typen jakker uten lommer, men der er en annen sak), og hetta har gode justeringsmuligheter. 

Kan pakkes inn i egen lomme. Alt i alt et veldig godt kjøp for 299.

 

Jeg bestilte Large og er glad jeg gjorde det. Jakka virker ganske typisk i størrelsen, og er iallefall ikke på den store siden.

Tror ikke jeg kunne hatt mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@innigranskauen : Jeg opplever Stormberg-jakka som ganske normal i størrelsen. Jeg pleier å bruke medium i jakker, så om du pleier å bruke Large er det nok det som passer deg best av Stormberg-jakka også. 

 

Hei,

 

korleis er jakka i bruk, er stoffet så tynt at det ikkje tåler ein tur gjennom vierkrattet? Er det for tett ved høg aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakken på aliexpress har gratis frakt. Mener det tok ca. 3 uker å få pakke i hus. De har er grei betalingsløsning også, der selgeren ikke får pengene før du har bekreftet at du har mottatt. Kjøkkenvekta viste 122g i størrelse XXL. 

 

Hei,

 

rimeleg jakke. Korleis er den i bruk, passform, hette, vindtetthet med meir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

korleis er jakka i bruk, er stoffet så tynt at det ikkje tåler ein tur gjennom vierkrattet? Er det for tett ved høg aktivitet?

Stoffet ser/kjennes ut til å ha grei slitestyrke til å være såpass tynt (jakka veier som sagt 150g), men jeg ville nok gått litt forsiktig gjennom vierkratt. Jeg har ikke brukt jakka ved høy aktivitet ennå, men har inntrykk av at den puster (minst) like godt som min Montane Litespeed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.