Gå til innhold
  • Bli medlem

Suunto Core All Black


Eskimonica

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Eg har ei slik klokke. Har hatt den i ca ett år nå og er veldig fornøyd. Hvilke erfaringer var du på jakt etter? :)

 

Bruker den primært sett som klokke, og det er kun kompasset som en sjelden gang blir tatt frem dersom eg har behov for å vite hvor nord er, og ikke har vanlig kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Suunto Core (ikke all black, men det er vel bare fargen som er forskjellig). Noen erfaringer: Siden man kan bytte batteri selv (noe som er bra) er det risiko for fukt/kondens. Jeg har opplevd fuktighet på innsiden av glasset uten at det påvirket funksjonaliteten og det ble borte etterhvert. Jeg møtte en kar på Hardangervidda en gang med samme klokke som hadde det samme problemet. Skal ikke utelukke at det er brukerfeil ifbm skifte av batteri kombinert med lange perioder ute i fuktig vær, men det er i alle fall lett nok å gjøre den feilen til at det er flere enn meg som har gjort det... 

 

I tillegg skal det nevnes at mitt forrige eksemplar etterhvert fikk en defekt "mode"-knapp (som er en ganske essensiell knapp). Jeg fikk etterhvert en ny klokke fra forhandler, men Suunto sin garanti hadde utløpt (tror det er 2 eller 3 år).

 

Remmen har også røket en gang, men relativt kurant og billig å kjøpe ny og skifte den selv.

 

Funksjonalitetsmessig har jeg ikke noe å utsette - bruker stort sett klokken, men også høydemåleren for å måle samlet stigning på fjellturer (antar at det er mindre praktisk for kajakkturer :)). Den har også innlagt funksjonalitet for å vise soloppgang/solnedgang i området du har valgt - overraskende praktisk.

 

Legg ellers merke til at klokken er ganske stor. Greit å vite hvis man også skal bruke den til daglig (som jeg gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Jeg registrerer jo at klokka har et lustusen ulike funksjoner, og er egentlig nysgjerrig på nøyaktigheten av disse. Viser høyde/dybdemåleren rett? Viser den rett temperatur - gjerne med tanke på at klokka er veldig nært et varmt håndledd - påvirkes dette? Er værfunksjonene pålitelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemåleren er riktig (så vidt jeg vet) men som andre høydemålere basert på lufttrykk må den kalibreres mot kjent høyde/lufttrykk. Temperaturmåleren er også riktig, men den måler temperaturen der den er - med andre ord svært nærme kroppen (vet ikke helt hvor sensoren sitter, men i skrivende stund viser min klokke + 29 grader, mens den i stua viser +22). Skal man få riktig temperatur må den tas av armen, så det begrenser jo naturlig nok bruksområdet.

 

Jeg tror disse problemene er det samme for alle klokker med slik funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Suunto Core, men en Tissot T-Touch Expert, klokkene er på noen måter like, på andre måter ulike.

Men som noen nevner, så er ikke temperaturmåleren på klokker brukbare før de har vært av armen et kvarters tid, da får lufttemperaturen kjølt ned klokken slik at målingene blir noenlunde riktig.

Også jeg bruker høydemåleren aktivt til å logge høyde under forflytning og se hvor mange høydemeter det er igjen til toppen, eller ned igjen. Det er en super funksjon når en av ulike årsaker ikke ser toppen (eller bunnen) for å få en hvis formening om hvor langt det er igjen opp eller ned.

Høydemåleren må kalibreres til en kjent høyde, så jeg korrigerer også høyden en gang i blandt. Kjører en f.eks bil så blir endringene for raske slik at om en kalibrerer når en kjører hjemmefra, så kan avviket være stort når en når målet.

Barometeret kan gi nyttig informasjon når en ikke har tilgang til yr.no

Så over til essensen i forhold til Suunto Core, jeg har en kamerat som har en, når vi er på tur sammenligner vi ofte høydevisningen på de to klokkene, som regel så er klokken min marginalt mer nøyaktig i forhold til Core, men avvikene er så små at det ikke har noen betydnig. Altså på svaret om høydevisningen er nøyaktig, så er den absolutt det, og godt innenfor det en kan forvente.

Tror en Core vil være en kul gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Suunto Core, men en Tissot T-Touch Expert, klokkene er på noen måter like, på andre måter ulike.

Men som noen nevner, så er ikke temperaturmåleren på klokker brukbare før de har vært av armen et kvarters tid, da får lufttemperaturen kjølt ned klokken slik at målingene blir noenlunde riktig.

Også jeg bruker høydemåleren aktivt til å logge høyde under forflytning og se hvor mange høydemeter det er igjen til toppen, eller ned igjen. Det er en super funksjon når en av ulike årsaker ikke ser toppen (eller bunnen) for å få en hvis formening om hvor langt det er igjen opp eller ned.

Høydemåleren må kalibreres til en kjent høyde, så jeg korrigerer også høyden en gang i blandt. Kjører en f.eks bil så blir endringene for raske slik at om en kalibrerer når en kjører hjemmefra, så kan avviket være stort når en når målet.

Barometeret kan gi nyttig informasjon når en ikke har tilgang til yr.no

Så over til essensen i forhold til Suunto Core, jeg har en kamerat som har en, når vi er på tur sammenligner vi ofte høydevisningen på de to klokkene, som regel så er klokken min marginalt mer nøyaktig i forhold til Core, men avvikene er så små at det ikke har noen betydnig. Altså på svaret om høydevisningen er nøyaktig, så er den absolutt det, og godt innenfor det en kan forvente.

Tror en Core vil være en kul gave.

Den ble bestilt i går ;-) Håper jeg blir satt til å passe på den av og til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Eskimonica: hvilken Suuntoklokke var det? All Black? (Er det lett å se det som står på den i f.eks sterkt sollys?) Jeg går også med planer om å kjøpe klokke og har nettopp denne på lista. Er størrelsen på klokka OK, eller blir den veldig stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne klokken selv, en av flere Suunto klokker jeg bruker flittig.

Mine kommentarer er:

+kul klokke

-vanskelig å lese displayet, det kunne med fordel være sterkere kontraster (Ambit2HR klokken som jeg sammenligner den med har mye mere lesbart display)

+kan skifte reimene (farger) på den og på den måten ha flere klokker I same klokken (usikker på om dette gjelder all black, jeg har crush serien)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den klokka i 2 og ett halvt år nå og den har blitt brukt mye. En knapp har slutta helt å fungere. En annen knapp som skal lyse opp displayet har nå begynt å nullstille klokka hver gang jeg trykker på den... Reima har også blitt ødelagt.  

Høydemåleren har fungert ok men må kalibreres ofte. Kommer nok ikke til å kjøpe suunto igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.