Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei, er sikkert mange lignende tråder her fra før, men lager likevel en ny for å rette meninger helt etter mitt behov.

 

Skal kjøpe et tremannstelt, som helst bør være så lett som mulig, uten å miste for mange andre egenskaper. (Lufting, plass, stabilitet etc.)

 

Teltet skal brukes av hovedsakelig 2 personer, og skaffer det særlig i forbindelse med en tur nå til sommeren. En kamerat og jeg skal gå i 10 dager og krysse Fagaras fjellene i Romania i Juli, altså sommerstid, og skal da tilbakelegge ca. 20 mil, altså i snitt 2 mil/dag.

 

En av oss er på rundt 1.90m, og da stikker jo føttende lett borti enden av innerduken og blir våte dersom det er fuktig. Å unngå dette hadde vært fint.

 

Har sett litt på nett og i butikk, og valget står enn så lenge mellom disse:

 

1. Helsport Fjellheimen 3 camp (ca. 3,2 kg, stort fortelt, tilsynelatende god lufting) -litt lav i fotenden?

 

2. Hileberg Kaitum 3 (ca. 3,2 kg, to mindre fortelt, tilsynelatende god lufting,-ikke myggnett i ytterventilene, ikke skjørteventil)

 

Har også sett litt på Hilleberg Nallo 3 GT og fjellheimen Super-light 3 camp.

 

Noen som har erfaringer eller tanker rundt disse teltene, og evt. kan anbefale ett av dem eller komme med andre, bedre alternativer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til så lang vandring ville jeg nok valgt et telt på rundt 2kg.

 

Pass på at du sammenligner faktisk vekt. Noen oppgir vekt uten stenger plugger, trekk og rep-sett! Da veier et telt på 3,5 kg plutselig 4 i realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIil TS. Du lister opp "standard" telt for denne typen, men du sier ikke noe om hva det er som gjør at du ikke vil ha andre telt. Kan du si noe om hvilke andre telt du har vurdert og forkastet, og hvorfor? Hvis ikke så vil jeg oppfordre deg til å se på merker som Exped, Tarptent, MSR osv. Jeg tror du kan finne både lettere og like gode telt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg til at den nye EU standarden angir 1 500 mm som vanntett.

Mange av de amerikanske teltene, MSR, NF, ++ ligger på akkurat 1 500 mm på ytterduken, for å spare vekt.

 

Jeg er litt skeptisk til å velge en med eks. 1 500, da mye vær og sol fort kan senke dette, eller er det ubegrunnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen Superlight 3 veier 2 kilo alt inkludert, og har meget god plass til to mann.

Plass/vektratioen er suveren, og til sommertur i Romania bør det være mer enn solid nok.

 

Oppgitt lengde er 230 cm, vel og merke med skrånende slutt i innerende. Har hatt 1.90-personer i dette teltet, og kan ikke huske at det var noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske svar!

Disse teltene jeg har listet opp er bare resultatet av litt research på hvilke telt som føres i butikker i nærheten av meg selv, og Hilleberg og Helsport er da det det går i. Men har avgjort ikke ekskludert andre produsenter og modeller, valgte kun ut de jeg mente så egnede ut fra de nevnte produsentene. =>jeg er helt åpen for alternativer

 

Er også enig i at rundt 2 kg er gunstig, særlig siden repkit og slingringsmonn på oppgitt vekt vil trekke opp, men er 3-3,5 kg så mye fordelt på to personer?

 

Har mtp. vekt sett en del på Fjellheimen superlight 3 camp, noen som vet hvordan holdbarheten og lufting på dette teltet er? Med holdbarhet tenker jeg da på hvor lenge en kan regne med at det vil vare.

Leste forøvrig en test av det på lynvingen (en eller annen blogg), og der nevnte de at superlight-duken krympet veldig i varmt vær, og at myggnettet i døra på innerteltet ikke kunne reguleres, som ga begrensede luftemuligheter. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent er hvert fall vanntett. Ellers er nok fjellheimen superlight bra, men dyrt.

3,5 kg på to er selvsagt levelig, men digg med mindre vekt å bære. Telt og sovepose er de to tingene på utstyrslista det det er lett å kutte mye vekt uten st det går på bekostning av komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg til at den nye EU standarden angir 1 500 mm som vanntett.

Mange av de amerikanske teltene, MSR, NF, ++ ligger på akkurat 1 500 mm på ytterduken, for å spare vekt.

 

Jeg er litt skeptisk til å velge en med eks. 1 500, da mye vær og sol fort kan senke dette, eller er det ubegrunnet?

har 2 telt med 1500mm. Ikke hatt noe problem med de men heller ikke vært ute i dagevis med regn. Ene fikk et realt skyll i et tordenvær i fjor. I tillegg fikk det plutselig et par bøtter vann da jeg stanget oppi tarpen som var delvis over teltet. Så etterpå at det hadde samlet seg vann under bunn på teltet men ingenting kom inn.

Sendte en mail til produsent og spurte litt rundt vanntetthet. De sa at duk som er silnylon i seg selv er tett så er det en poreluthan coating i tillegg som er 1500mm. Vet ikke om jeg skal tolke det da som vanntett dukpluss 1500mm så det i realiteten er mer enn 1500mm. Eller om1500mm alikevel blir total. De sa også at hvis jeg opplevde lekkasje på uskadet duk skulle jeg bare si fra om drt å få tilsendt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer veldig fjellheimen superlight 3 camp nå, noen som med erfaring med dette som kan bekrefte eller avkrefte minussidene nevnt her: http://lynvingen-blogg.blogspot.no/2013/04/utstyret-test-av-helsport-fjellheimen.html

?

Tenker da særlig på dette med at duken krymper, krever mye etterstramming og at de måtte korte ned stengene med ca. 1 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Ringstind og Fjellheimen i Superlight utgave. Mangel på justering gjør at det kreves mer kraft for å få stengene ned i stangkoppene enn på standard utgaven. Det har dog ikke bydd på problemer for min del. Begge telt har fungert meget bra for meg, men de brukes mer forsiktig enn mine andre telt. Når man sparer vekt må det påregnes at slitestyrke og levetid ikke er på samme nivå som kraftigere modeller.

 

Jeg ser på super lette telt som et suplement til kraftigere telt, ikke noe man kjøper for å ha som sitt eneste telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.