Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiforhold Hardangervidda og Jotunheimen?


kurtjo

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å legge ut på en fire-dagers rundtur med pulk kommende torsdag-søndag enten på Hardangervidda eller i Jotunheimen. Ut fra web-kameraer og annen research, så ser det ut som Tyinkrysset eller Haugastøl kan være aktuelle utgangspunkter. Er det noen som vet om det er fremkommelig på ski med pulk i disse områdene? Eller er vi for sent ute...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for info og tips! Finse er kanskje et bra kort for tida. Valdresflya hadde jeg faktisk glemt litt bort siden jeg ikke fant noe web-kamera derfra på yr.no... Nå fant jeg imidlertid hjemmesiden til Vandrerhjemmet som hadde både web-kamera (som viste mye snø) og følgende interessante informasjon: 17:e mai begynte med tåke og lave skyer men det lettet på formiddagen. Sola skinner men det er fortsatt litt vind. Vi har fortsatt omtrent 2m snø til tross for de siste dagene av varmt vær. Snøen er god å gå på med både langrenn- og fjellski.  Skal ta en telefon til både Finse og Valdresflya for å høre om skiføret fortsatt klarer å stå i mot varmen...

 

Er det forresten noen som vet om det er fint å gå med fjellski og pulk østover fra Valdresflya? Er det nok areal å boltre seg på for tre og en halv dag? Om man går vestover så kommer man vel inn i en del fjellområder som ikke er så gunstig for pulktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du østover på Flya kommer du ikke så langt før du må ned i lavere terreng. Du må nok regne med en del åpne bekker og elver. Jeg skal opp på Flya selv til helgen hvis det blir OK vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ha nok terreng til vel to dager på østsiden, så kan du slå leir på andre siden av veien og f.eks ta en dagstur med samme leirplass på Rasletind, evt videre til Mugna og Kalvehøgde og tilbake for å strekke dagsturen. (Altså gå i 8-tall)

På østsiden er det "flatt", varierer mellom rundt 1350 og 1550m

 

Her er et bilde av terrenget østover fra Flya tatt på vei opp til Rasletind, det er tatt helgen før Palmehelgen, Vandrehjemmet er det du ser like til høyre for skiene. Streken over bildet er veien.

 

post-13618-0-49504900-1401052839_thumb.j

 

Neste bilde er fra toppen av Rasletinden, det er over samme område:

 

post-13618-0-24830400-1401052857_thumb.j

 

Dette er sørover fra Rasletinden (vest for Flya). Bitihorn er midt i bildet

 

post-13618-0-92033300-1401053408_thumb.j

 

Det er litt snø å tære på..

 

post-13618-0-62187600-1401053439_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gikk Finse - Kjeldebu - Finse for litt over en uke siden. Da var det fortsatt ikke overvann og masse snø i terrenget. 

 

Det har smelta enorme mengder snø den siste veka. Eg var sjølv på fottur på 1600moh denne helga i same område som eg gjekk på ski frå 1000moh forrige helg.

Nokre aktuelle web-kamera

Haugastøl: http://www.rallarvegen.com/weather/axis.jpg

Dyranut: http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=125512

Halne: http://www.halne.no/webcam/

Finse: http://www.finse.uio.no/news/webcam/dagens.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smelter voldsomt. Fikk nettopp melding fra noen som var inne ved Vinstervatn i helga. Hadde smelta en meter snø siste uke! Skal du på pulktur i det området, ville jeg valgt å starte på Valdresflya og gå oppover på Raslet (platået under Rasletinden). Da er du høyt nok til å finne nok snø, og samtidig ha mulighet for å gå på en del topper. Fint å dra pulken opp dit, men ville vel heller valgt dagsturer fra en leir der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips! Det ser vel ut til at Valdresflya er det beste alternativet nærmest Oslo, da slipper man også å tilpasse ift. tog (Finse). Her burde det holde med snø ut uka i alle fall. En mulighet som jeg så på var å ta med toppturriggen på pulken. Hvordan er fjellene på Valdresflya for topptur? Er det noen topper som byr på spennende skikjøring? Har vært til fots på Rasletinden, og det er jo en enkel fjellskitopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasletind, Kalvehøgdene og Munken er enkle å nå. Varierende nedkjøringer. Mulig å finne noen fine partier også, men det er ikke spesielt krevende. Man kan gå disse toppene på langrennski. Såpass sent i sesongen, og med det varmet være som er for tiden, kan det gå "solskred" utover dagen i noen av de bratte rennene.

 

En annen fin mulighet er å sette teltet innerst i Leirungsdalen, og ta topper derfra. Tjønnholstind, Høgdebrotet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! I stedet for å ligge på sofaen og skrive dette innlegget, skulle jeg selvsagt vært på fjellet der snø og sommer møtes i skjønn forening. MEN: Turkompisen fikk likevel ikke fri fra jobb (dårlig personalpolitikk som ikke skjønner verdien av å la de ansatte få stikke til fjells...), så da gidda jeg ikke å kjøre alene opp fra Oslo. Jaja, sykkeltur i Nordmarka og padling på fjorden får være et bra substitutt, selv om det ikke når helt opp til en vårskitur.

Takker for alle tips og ønsker alle ei go (lang)helg - med eller uten ski på beina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rapport fra Valdresflya i helga. Fantastiske forhold og lite folk. Det er fremdeles bra med snø, og den såpass lave nattetemperaturen det var i helga, så var snøen overraskende fast. Hadde en tur på Rasletind og Kalvehøe. Kikket ned i Leirungsdalen, og der er det ikke skiforhold. Elva er åpen, og det er lite snø igjen. Fikk noen suverene nedkjøringer på et par av fonnene nedenfor Rasletind. 

 

Er nok snø til pinsehelgen også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore til Fagerheim på Hardangervidda i dag. Det er nok snø for skiturar enno. Men med veret som er no, smeltar det mykje snø kvar einaste dag. Der det er skiføre i dag, kan det vera bart i morgon.

Dagsturar på ski er ikkje noko problem, men ein må halde seg unna vatn og vassdrag. Det kan vera at ein ikkje finn samanhengande snø der ein vil gå, slik at ein må bera skia litt her og der, derfor kan eg ikkje anbefale å reise langt med pulk. Ein overnattingstur med teltet i sekken bør derimot vera heilt greit, men ein må vera forberedt på at at det kan vera bart på fleire plassar på attendeturen.

Og sjølv om det ser ut til å vera snø nok for mange lange tider, veit eg at dette endrar seg raskt, så eg vil ikkje love at det er like fint skiføre til helga att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.