Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken jervenduk bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Jeg tenkte å gå til innkjøp av en jervenduk, men det ble plutselig litt for mange å velge mellom.. har forsøkt å google opp lignende tråder, men har ikke funnet noen som sikter seg inn på samme bruksområde som meg. Så da prøver jeg lykken her blant turvante folk =)

 

Jeg ønsker å bruke den året rundt, både som sovepose, en type grevling (altså utenpå soveposen) og som tak over hodet i tilfelle regn. Derfor er det en fordel om den kommer med fôr, og om fôret er avtagbart. Det burde også være plass til meg med både sovepose og liggeunderlag inni, muligens i tillegg til tursekken (men sistnevnte er inget krav). Vekt og volum veier inn på avgjørelsen, men er ikke avgjørende. Har fra før en sommerpose god for +15 (som er ræl) og en vinterpose god for bortimot -10, vurderer å gå til innkjøp av en lett dunpose som kan kombineres med jervenduken vår/sommer/høst.. Om jervenen gjør at -10 -posen kan brukes norske vinternetter er  det et stort pluss. Origininal/thermo/extreme, vanlig eller king size? 

 

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis avtagbart fôr er et must står du ikke igjen med mange alternativer nei. 

 

Jeg har Hunter-duken (versjon 1). Bruker den som ekstra isolering rundt vinterposen når det er nødvendig i vinterhalvåret, som varmeduk under postering eller pauser på jakt, og som overheng (tarp) også under postering på jakt. Når jeg bedriver kikkefiske på isen, ligger jeg inni duken oppå Bamse-underlaget mitt. Har ligget i flere timer sånn i temperaturer mellom 15 og 20 minus uten problemer. 

 

Nå har de jo laget en Hunter versjon 2 med ekstra isolering. En kompis av meg har den, og skryter veldig av den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis avtagbart fôr er et must står du ikke igjen med mange alternativer nei. 

 

Jeg har Hunter-duken (versjon 1). Bruker den som ekstra isolering rundt vinterposen når det er nødvendig i vinterhalvåret, som varmeduk under postering eller pauser på jakt, og som overheng (tarp) også under postering på jakt. Når jeg bedriver kikkefiske på isen, ligger jeg inni duken oppå Bamse-underlaget mitt. Har ligget i flere timer sånn i temperaturer mellom 15 og 20 minus uten problemer. 

 

Nå har de jo laget en Hunter versjon 2 med ekstra isolering. En kompis av meg har den, og skryter veldig av den også. 

 

Hvordan synes du det fungerer å bruke den som tarp når den er fôret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du det fungerer å bruke den som tarp når den er fôret? 

 

 

Fungerer helt fint. Det ytterste laget er jo vannavvisende. Her er et bilde fra postering under elgjakt, hvor det regnet ganske mye. Her brukte jeg to stykker av en død bjørk som jeg knakk av og reiste under duken, i tillegg til å stramme den opp med tau fra hjørnene. Tørt og fint under duken! Mange måter å gjøre det på! Bare kreativiteten som setter grenser.

 

P1010037_zps1d921af8.jpgg

 

P1010039_zps158c728f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vetteringen skal være avtagbart så er det ikke så mye å velge i nei..

Siden den skal erstatte en sovepose så må den være 220 lang.

 

Fjellduken Exclusive Størrelse: 102x220, vekt 750 gram

+ Primaloft vattering 60g m2

Noe som blir 4000kr villedende pris

 

Har kun Original uvattert selv, "uante bruksmuligheter" og en sikkerhet...

Men kunne gjerne hatt den i lengden til exclusive, kan ikke legge seg flatt inni duken med bare 143cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.