Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye og tordenvær


Hege P.

Anbefalte innlegg

Som kjent pleier hengekøyer å henge i trær når man er på tur. Samtidig er det kjent at man helst ikke skal søke ly under trær når lyn og torden herjer. Mest sannsynlig vil særlig høye trær være utsatt for lynnedslag, og vi trenger jo ikke absolutt henge oss til å sove under de høyeste trærne i skogen. Men likevel, har noen vurdert risikoen for lynnedslag ved bruk av hengekøye i tordenvær? Kom bare til å tenke på det, siden sommeren også innebærer lyn og torden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heng i daler å ikke på fjelltopper....

Heng i småtrær, ikke i de høyeste i området...

 

Man er uansett ikke i kontakt med bakken når man er i køya og køya er isolerende materiale...

 

Ikke mer farlig en å telte egentlig... (mener jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største faren ved lynnedslag er at det sprer seg på bakken i området rundt nedslaget. Er du høyt nok over bakken med hengekøya reduserer du jo den risikoen. Hvis du henger opp hengekøyen i en skog vil du være ganske trygg på at lynet ikke kommer til å velge akkurat dine trær, men finn for all del de laveste trærne. En annen fare er om lynet vil finne det for godt å ta snarveien gjennom deg og over i det andre treet. Den faren tror jeg du kan redusere ved å legge hengekøya mest mulig vannrett, og eventuelt krøke deg sammen som en ball når det står på.

 

Det eneste som står igjen er sjokkbølgen, og den kan være ille nok. I tillegg vil lynet "fly" gjennom luften og slå ned i omkringliggende gjenstander som en tilleggsvei, noe som er svært vanlig med trær. Jeg aner ikke hvordan det vil fungere for noen som er tilknyttet treet i en hengekøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmelding er greit å se på for å få en antagelse om mulig værskifte o.l.

Tror ellers det koker ned til å være på feil sted til feil tid. Brukes sunn fornuft går det meste bra.

Har sett tre på ca 20 meter delt i to fra topp til rot, og fliser/trebiter lå opptil 20/30 m unna.

Mye energi hadde vært i sving, og det hadde vært en opplevelse å se det i saaaaakte film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er like stor sjans for å dø av å dette ut av sengen som det er å dø av å bli truffet av lynet. Sånn 1 av 2millioner. 

 

Selvsagt, henger du soveposen høyt eller ligger i en veldig small seng 30meter over bakken vil jo sannsynligheten for å falle ut av sengen bli større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er like stor sjans for å dø av å dette ut av sengen som det er å dø av å bli truffet av lynet. Sånn 1 av 2millioner. 

 

Selvsagt, henger du soveposen høyt eller ligger i en veldig small seng 30meter over bakken vil jo sannsynligheten for å falle ut av sengen bli større...

Den statistikken er avhengig av hvor du befinner deg. Hvis du er oppe på en høy fjelltopp under tordenvær blir sannsynligheten ekstremt mye høyere, og ikke akkurat 1 av 2mill. Dessuten skjer de fleste dødsfall pga. at folk er i nærheten av lynet, ikke at de blir truffet. Lyn er veldig sjelden i Norge, men det gjør det jo ikke mindre livsfarlig. Det finnes klare retningslinjer for å unngå lyn som er veldig enkle å følge og helt fornuftige: Respekter værmeldingen, unngå topper og andre høyrisikoområder når det er utrygt for torden (fjellvettregel 3); finn tryggere terreng når du hører torden; unngå trær som står ut i landskapet, metallgjerder o.l. når tordenværet er i nærheten; stå i lynposisjon dersom lynet slår ned i nærheten av deg. Selv synes jeg lyn er fantastisk å se på, men det er lettest å følge med når man vet man er trygg. Man er ikke alltid så høy i hatten når det står på som verst.

Værmelding er greit å se på for å få en antagelse om mulig værskifte o.l.

Tror ellers det koker ned til å være på feil sted til feil tid. Brukes sunn fornuft går det meste bra.

Har sett tre på ca 20 meter delt i to fra topp til rot, og fliser/trebiter lå opptil 20/30 m unna.

Mye energi hadde vært i sving, og det hadde vært en opplevelse å se det i saaaaakte film

I stedet kan du jo sjekke ut denne her:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn er veldig sjelden i Norge, men det gjør det jo ikke mindre livsfarlig.

Det tror jeg kommer an på hvor i landet du er..... det er iallefall ikke sjeldent på østlandet.

 

Vi hadde lyn og torden (du har ikke den ene uten den andre)  på lettvekstreffet i helga.

Tenkte aldri to ganger på om jeg hang utsatt til med tanke på lyn, men det ene treet jeg ankret i hadde en del avbrekte større greiner jeg måtte flytte på (10-30kg greiner). Jeg tenkte litt på om vinden kunne knekke av flere greiner og om ridgeline og tarp ville være sterk nok til at nye greiner ble bremset og sendt ut til siden eller ikke. Fant det aldri ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skjelden jeg kommenterer for å være uenig. ;)

 

Men i norge har vi plenty med lynNEDslag...

Rekorden er 160.000 nedslag på 24 timer i Norge.

I snitt har vi mellom 8000 og 18.000 nedlag i Juni måned.

 

På verdensbasis ca 2000 mennesker pr år blir truffet av lyn. (ca 500stk dør av skadene)

Siste registrerte dødsfall i norge var i 2006, da døde en 21åring som var på fjelltur. (høyeste punkt i terenget, finn en dal)

Ellers planeten jorden har estimert over 3 milliarder lynnedslag pr år.

 

Det er vesentlig farligere å kjøre bil, være på jobb,male veggen eller annen dagligdagse ting.

 

I fjor braket det et uvær over oss når vi var på rundt høyeste punktet, fortet oss ned i en dalsprekk og nøt synet, det er ekstremt å være midt oppi det. Nyt opplevelsen, ikke være redd. (ta forhåndsregler)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.