Gå til innhold
  • Bli medlem

3-mannstelt med to innganger


erstokke

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tidligere hatt Fjällräven Everest 2 fra 70-tallet. post-14690-0-28609600-1400887740_thumb.j

 

Det hadde noen svakheter, først og fremst at de store rektangulære teltsidene sagget. Men jeg likte godt at det hadde innganger på begge sidene.

 

Nå vurderer jeg å kjøpe noe mer moderne, gjerne et kuppeltelt for å få god plass og inngang på begge sider. Jeg er klar over ulempen med slike telt at det ikke er noe stort fortelt til matlaging etc. Teltet skal brukes til korte overnattingsturer 3 sesonger, ikke ekspedisjoner.

 

Har sett litt på Fjällräven Akka Dome 3 som er på tilbud hos GMax til kr 3700 eller noe slikt. Men jeg liker ikke at det veier over 4 kg. Jeg vil helst at det ikke skal veie stort over 3 kg.

 

Andre - og lettere - kandidater er MSR Elixir 3 og Exped Gemini III. Black Diamond Mari og North Face Talus 3 er også av denne typen. Er også fristende å spare endel kr med det billige Marmot Limelight 3p.

 

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunelltelt gir best plass i forhold til vekt, skal du ikke padle å slå opp teltet på svaberg eller ha en basecamp på fjellet og teltet må tåle mye snølast, gir ikke kuppeltelt deg noen fordeler fremfor et tunelltelt.

Tunelltelt med to innganger finnes, fordelen med de er at det er nærmest lik høyde i hele lengden, sideveggene er brattere slik at høyden i bredden også blir bedre. Vil du ha stort fortelt så er det også mulig, da noen har ett stort og ett litt mindre fortelt.

Hilleberg Kaitum 3 er nok det tunellteltet som er 3manns som gir absolutt best plass og fortsatt er innenfor vekområdet du skisserer.

Det finnes også i en utgave med større fortelt Kaitum 3GT.

Keron 3/3GT har samme plass, er enda sterkere, veier litt mer men har noen flere finesser enn Kaitum. (Bla. genial dørløsning på GT modellen og myggnett i ventilene). Helsport Svea er et rimeligere alternativ til overnevnte, men har samme grunnkonstruksjon og høyest vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppeltelt med to sideinnganger er svært praktisk når man er to personer. Er man derimot tre må den i midten krabbe over sidemannen for å komme ut et nødvendig gjøremål om natten.

Samtlige telt du har listet opp er for smale til å romme tre brede liggeunderlag. Jeg vil derfor regne dem som en nødløsning for tre personer.

 

Dersom du absolutt må ha tre personer i et lett telt ville jeg heller gått for et firemanns tunneltelt. Der vil det også være trangt, men alle kan komme seg ut uten å tråkke på de andre.

 

Svalbard 6 Basecamp er det eneste teltet jeg har hatt hvor det var akseptabel plass for tre voksne personer.

 

Dersom du har tid til å vente litt kan jeg nevne at jeg kjøpte Fjellheimen 4 Superlight på et av salgene til XXL for ca kr 4500,-. Det veier under 2,5 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppeltelt med to sideinnganger er svært praktisk når man er to personer. Er man derimot tre må den i midten krabbe over sidemannen for å komme ut et nødvendig gjøremål om natten.

Samtlige telt du har listet opp er for smale til å romme tre brede liggeunderlag. Jeg vil derfor regne dem som en nødløsning for tre personer.

 

Dersom du absolutt må ha tre personer i et lett telt ville jeg heller gått for et firemanns tunneltelt. Der vil det også være trangt, men alle kan komme seg ut uten å tråkke på de andre.

 

Svalbard 6 Basecamp er det eneste teltet jeg har hatt hvor det var akseptabel plass for tre voksne personer.

 

Dersom du har tid til å vente litt kan jeg nevne at jeg kjøpte Fjellheimen 4 Superlight på et av salgene til XXL for ca kr 4500,-. Det veier under 2,5 kilo.

Vi vil nok oftest være to voksne. Da gir jo 3-mannstelt god plass. Vi håper også å få med barnebarn av og til, og da er 2mannstelt for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å helle mot Black Diamond Vista. Det har en flate på 4,7m2 i innerteltet, det er omtrent det samme som et 4-mannstelt fra Helsport (uten sammenligning forøvrig).

 

Jeg synes også at Exped Gemini virker veldig bra, med mange gjennomtenkte detaljer. Men med 2 Exped LW liggeunderlag blir det bare igjen 30cm bredde til en tredje person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl et MRS Carbon Reflex3 som veier såvidt over 2 kilo

; god plass, lett å sette opp og ikke minst lett som fy

God inngang fra begge sider

Vi bruker gjerne en lett tarp i tillegg over ene inngangen for tørre uteareal om det er mye nedbør

Kanskje litt mye "mesh" på innerduken men det puste godt og lite kondens

brukt til vår/sommer/senhøst - grader

 

Koste litt men var heldig å finne et til halve prisen her i Tromsø

 

Anbefales

 
 
ps: kjøp gjerne en lett tarp slik at du kan lage et større uteareal fra teltet og utover, eller at du har tarpet satt opp et stykke fra teltet. 

post-6714-0-24203300-1401034549_thumb.jp

post-6714-0-80446000-1401034810_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har sjøl et MRS Carbon Reflex3 som veier såvidt over 2 kilo

; god plass, lett å sette opp og ikke minst lett som fy

God inngang fra begge sider

Vi bruker gjerne en lett tarp i tillegg over ene inngangen for tørre uteareal om det er mye nedbør

Kanskje litt mye "mesh" på innerduken men det puste godt og lite kondens

brukt til vår/sommer/senhøst - grader

 

Koste litt men var heldig å finne et til halve prisen her i Tromsø

 

Anbefales

 
 
ps: kjøp gjerne en lett tarp slik at du kan lage et større uteareal fra teltet og utover, eller at du har tarpet satt opp et stykke fra teltet. 

 

Ser ut som du akkurat har plass til to Exped LW og et smalere (50cm?) liggeunderlag. Brødrene Bakke har dette til 3999. Synes det var vel mye myggnetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med Black Diamond Vista. Enorm plass inne, men små fortelt. Var overraskende enkelt å sette opp, for alle stengene henger sammen i et nav. 

 

Jeg brukte fjellforum-rabattkode fra 2013, så prisen ble ca kr 4000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.