Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperaturgrense sovepose


Anbefalte innlegg

Sidan det er ein del spørsmål om soveposar så lurer eg på folks eigne erfaringar med bruk av ulike soveposar i forhold til EN ratingen..Har du ein pose med for eksempel LIM på -5 opplever du at dette stemmer for deg eller blir det  for kaldt? Sjølvsagt vil dette variere frå person til person og kva ein har på seg, Difor lurer eg på ulike folks eigne erfaringar. Viss standarden er ein person i 20 åra i god form og ein viss mengde kle og underlag så vil eg trur at mange som ikkje er i denne gruppa kanskje vil oppleve LIM grensa som  for kald om ein då ikkje er ein dreven soveposebrukar under ulike forhold.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er de en del faktorer som du ikke har tatt med.

Eksempel 1: f.eks. +1 grader celsius luft temp. med frossen bakke,, med litt for dårlig underlag og velbrukt pose (sammenpresset/fuktig isolasjon) vil du få kuldegjennomslag og en potensiell kald natt.

Eksempel 2: Samme luft temp. med/uten tele i bakken med godt nok underlag men har gått langt og spist/drukket for lite i løpet av turen, resultat kan bli kald natt.

Eksempel 3: Luftfuktighet eller mangel på sådan kan påvirke opplevd kulde. Et annet aspekt er også bruk av lue/balaklava eller maske, det å puste inn kald luft kan gjøre at kuldefornemmelsen øker (da i gjerne i lavere temp.).

Så er det også et aspekt at forskjellige mennesker opplever kulde forskjellig. Psyken spiller inn også.

 

Men for min subjektive del opplever jeg at poser med EN-rating stort sett stemmer overens. Og jeg har ikke mye isolerende fett på kroppen.

EN-rating er ment å være tilpasset uten bruk av klær i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de en del faktorer som du ikke har tatt med.

Eksempel 1: f.eks. +1 grader celsius luft temp. med frossen bakke,, med litt for dårlig underlag og velbrukt pose (sammenpresset/fuktig isolasjon) vil du få kuldegjennomslag og en potensiell kald natt.

Eksempel 2: Samme luft temp. med/uten tele i bakken med godt nok underlag men har gått langt og spist/drukket for lite i løpet av turen, resultat kan bli kald natt.

Eksempel 3: Luftfuktighet eller mangel på sådan kan påvirke opplevd kulde. Et annet aspekt er også bruk av lue/balaklava eller maske, det å puste inn kald luft kan gjøre at kuldefornemmelsen øker (da i gjerne i lavere temp.).

Så er det også et aspekt at forskjellige mennesker opplever kulde forskjellig. Psyken spiller inn også.

 

Men for min subjektive del opplever jeg at poser med EN-rating stort sett stemmer overens. Og jeg har ikke mye isolerende fett på kroppen.

EN-rating er ment å være tilpasset uten bruk av klær i posen.

 

Selv om luftfuktighet, valg av underlag og mengde klær i posen vil gjøre at man opplever posens temperatur forskjellig, er likevel @Interbond inne på noe artig. I den forstand at det kan være interessant å over tid få en oversikt om folks opplevelse av varme i soveposene stemmer med det som er oppgitt. Dette blir ikke vitenskaplig korrekt, men en mengdestudie hvis nok folk blir med.

 

EN-ratingen gjennomføres med en testdukke med lange underbukser og maske. EN-limit er også sagt å være en voksen mann i sammenkrøpet posisjon.

 

Jeg har ikke mye erfaring knyttet til nye poser (kjøpte ny pose for første gang på 20 år når nettopp), men generell betraktning er at jeg er av dem som sover varmere. Dette fordi jeg må ha lite klær på meg i posen da jeg ellers bare blir liggende å svette. Min gode gamle Igloo-pose holdt i et par kludegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns EN raringen stemmer ganske bra på min helsport Alta pose. Begynner å bli kald ved -5 grader, men klarer nå å pakke meg inn nok til å holde tempen oppe, ligger bare i bokser. Har en Bergans trillemarka pose som har limit på 0 grader, men den blir kald ved 5 grader. Så ikke alltid like lett og vote om en kan stole på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringa mi, er at T-LIM er ein god peikepinn på korleis soveposen fungerer i felt, sjølv om eg i eit tilfelle har hatt ei komfortabel natt i temperatur 8grader under T-LIM. Det viktigaste med at dei fleste produsentar av soveposer brukar same standarden, er at det går ann å samanlikne soveposer frå ulike produsentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det som skrives over. Jeg synes T-LIM stemmer veldig bra på det jeg har av Helsportposer i hvert fall, hvis andre forhold er tatt hensyn til (ref. nevnt i trådens 2. innlegg). Altaposen, som har T-LIM -5 bruker jeg ned til ca. -7 om liggeunderlaget er godt, og jeg vet at jeg kan legge meg mett og utørst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.