Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med en stang


ostr

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lysten på et relativt lett telt, men har allikevel ikke interesse for telt med lettvektsmaterialer av typen Ringstind superlight og Terra Nova. Vil heller prioritere soliditet og vanntetthet. Liggelengde er også ganske viktig, da jeg er 190. Teltet vil nok primært bli brukt sommerstid, men også noe vinterstid. Både skog og fjell. Vil nok prøve å holde meg unna vinterstormer. Det er ikke aktuelt å bestille fra det store utlandet, da eventuelle reklamasjonssaker generelt er lettere å få gjennom og service og rettigheter er bedre. Bedre føre var osv. Sett et telt som nesten virker ufortjent billig. Robens Buzzard. DAC-stenger, relativt god vannstyrke, særlig underduken. Bra slitestyrke også. Noen vært borti dette?

 

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Fjell-tur-telt/Robens-Buzzard-tunneltelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er, til tross for lengden, ikke særlig kresen på høyden. Det viktigste for meg er å kunne ligge uten at fotenden av posen blir våt og duken ligger i ansiktet mens jeg ligger utstrakt på expedunderlaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye erfaring eller tid tilbrakt i et lavt telt du har, men for de med endel praktisk telt erfaring vil sikkert fraråde deg å kjøpe et telt med for lav innvending høyde. Spesielt med tanke på at du også vurderer å bruke det vinterstid. Når det gjelder telt til vinterbruk er de fleste enige om at det mest hensiktsmessige, og trygge, er at man har et eget dedikert vintertelt. Et telt er en innvestering for mange år fremover, og det er ikke sikkert du synes det er like praktisk med lav høyde om noen år.

 

Min erfaring etter mange år er at du bør ta i betraktning det tjernivar sier.

 

Dette teltet er det flere som har gode erfaringer med. Jeg har Exped telt selv, og dette er en bunnsolid produsent.

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-vela-ii-extreme-tomanns-telt-5602.aspx

 

Samme produsent:

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-gemini-ii-tomannstelt-30333.aspx

 

Hilleberg er en produsent som brukere over hele verden setter pris på.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-unna-telt-gronn.html

 

Lykke til, og informer gjerne om hva du ender opp med, samt brukererfaringer.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tilbakemeldinger og tips her! Tenker som sagt å bruke teltet stort sett i de varmere årstidene. Vela ser jo lekkert ut, selv om.det er litt tungt. Burde vel spesifisert at det utelukkende skal bæres i sekk. Tenker som så at jeg heller vurderer et større telt til utvidet vinterbruk. Når jeg skriver Terra Nova, tenker jeg særlig på laser osv. Men som sagt skal teltet bæres. Derfor blir det svært fristende å spare det killlom vela og buzzard. Akto ser uten tvil ut som et flott telt, men aberet, som med alle hillebergtelt, er prisen. Sant at telt er en investering, men kan man rettferdiggjøre de 200 grammene med ca 2000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Vela 1 extrem. Det veier 1,7 kg. Men hvordan det er for en på 1,90 å ligge i det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg bare er 1,65. Syns jeg har god plass både over hodet og i benenden også er det plass til hunden i hjørnet. Teltet er trekantet inni. Det jeg er mest fornøyd med med dette teltet er at det står med kun 2 plugger, selv om det helt klart er en fordel å bruke fler. Også er hele den ene siden inngangen så man kan sitte under tak og alikevel føle at man sitter ute. Det er også veldig praktisk når man skal lage mat.

http://www.brottsport.no/products/exped-vela-i-extreme-green/from/kelkoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse velateltene om det regner/snør samtidig som det blåser litt når man skal inn eller ut? Synes det kan se ut som innerteltet og evt. saker kan bli litt i overkant eksponert for elementene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tilbakemeldinger og tips her! Tenker som sagt å bruke teltet stort sett i de varmere årstidene. Vela ser jo lekkert ut, selv om.det er litt tungt. Burde vel spesifisert at det utelukkende skal bæres i sekk. Tenker som så at jeg heller vurderer et større telt til utvidet vinterbruk. Når jeg skriver Terra Nova, tenker jeg særlig på laser osv. Men som sagt skal teltet bæres. Derfor blir det svært fristende å spare det killlom vela og buzzard. Akto ser uten tvil ut som et flott telt, men aberet, som med alle hillebergtelt, er prisen. Sant at telt er en investering, men kan man rettferdiggjøre de 200 grammene med ca 2000 kr?

 

Så hvis du tar en avgjørelse om at du skal ha et lett og praktisk sommertelt nå, og heller kjøper et dedikert vintertelt senere, så gjør du det lettere for deg selv. For skal du kjøpe telt til helårsbruk går vekta opp.

 

Jeg har landet på at jeg kan leve med sommertelt med vekt opp til 2kg. Grunnen er at jeg setter det praktiske ved et telt foran vekt, og den vekta jeg får ekstra av den grunn, har jeg stort sett klart å klippe bort ved å justere annet utstyr. Hva som er for tungt for deg er noe bare du kan avgjøre, men jeg tror ikke du vil merke store forskjellen mellom 1,5kg og 2kg. Min erfaring er at man setter mer og mer pris på et praktisk telt, dvs, god takhøyde, funksjonalbelt fortelt og gode luftemuftemuligheter etter hvert.

 

Skal du ha et telt ned mot, eller under kiloen, ja så blir teltstenger og teltduken tynnere.

 

Se på de alternativene du har fått tips om her. Skulle du likevel ønske å se på lettere telt med tynnere duk osv, så gi oss et hint så skal vi nok finne andre gode løsninger.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å tenke litt annerledes enn det skisseres fra @Nikke her. La oss si at man ønsker seg et telt på rundt 2kg som skal fungere bra til følgende formål: Generell 3-sesongs bruk i all slags vær og "lette vinterturer". Med lette vinterturer mener jeg i terreng der det finnes turisthytter og liknende man kan ta inn på om det blir dårlig vær eller turer ikke alt for langt fra sivilisasjonen når man vet at været blir bra. 

Ja, det blir et kompromiss, men for de fleste vil det kanskje fungere bra nok. Hvis man ellers er nøye med pakkingen er det fortsatt mulig å få en sekk med OK vekt. 

Scarp 2 fra Tarptent er jo for eksempel et telt som både har en hyggelig vekt. Eller kanskje Golite shangri-la 3. Uten at jeg har noen erfaring med nevnte telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, blir vel noe som du sier, Nikke. Hvordan er det med regn/snø og vind når man skal inn og ut av Vela? Man må jo åpne hele siden for å komme inn/ut.

 

 

Scarp 2 fra Tarptent er jo for eksempel et telt som både har en hyggelig vekt. Eller kanskje Golite shangri-la 3. Uten at jeg har noen erfaring med nevnte telt. 

 

Så vidt jeg vet, selges ikke Tarptent og Golite her til lands, derfor er disse uansett uaktuelle.

 

Er det noen som har erfaring med Robens, og da gjerne spesielt Buzzard? Hadde vært flott å høre noe om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

 

 

"Lysten på et relativt lett telt, men har allikevel ikke interesse for telt med lettvektsmaterialer av typen Ringstind superlight og Terra Nova."

Klickar du på länken så ser du att tältet är wild country, och inte terra nova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke her var Ringstind. Selv ville jeg tatt RIngstind Light 2. Bra vekt og det blir og god plass. Liggelengde er vel oppgitt til 240.

Mange telt fungerer fint om vintern i skogen, så lenge de har god nok lufting. På høyfjell setter hvertfall jeg litt mer krav til et telt. Har brukt billigtelt fra tidligere Sporshuset til den nette sum av kr 500 om vintern. Gikk greit alene, med to pers ble det for mye kondens. Så man må ikke ha noe dyrt.

 

Siden du sier relativt lett så er jeg litt usikker på hva du tenker som maksvekt.

Et annet telt som kan være verdt en titt er Helsport Fjellheimen Light 2. Det vier vel 2,6-2,7 kilo. Da har du også stort fortelt. Det ble vel gjort en del forbedringer før 2013 modellen på lufting så det er bedre egnet til vinterbruk.

Da har du et telt som med god plass som tåler vær, uten at det veier for mye.

 

Et av mine telt er vel innenfor kategori du tenker på. Helårstelt på 2,5 kilo. Selvstående og tåler godt vær og vind, bra lufting. Men det må bestilles fra utland så da utelukker vi vel mer info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel som Nikke med en maksgrense på 2 kg. Vil ikke den reelle liggelengden i Ringstind være endel mindre, da den ikke har noen form for rett endevegg i hodeenden? Ser også at light har en svært svak vannsøyle og rivestyrke. Virker nesten som det er tomanns Ringstind med superlightmaterialer.

 

Klickar du på länken så ser du att tältet är wild country, och inte terra nova.

... som er en serie fra Terra Nova... Det teltet ser allikevel fint ut, det. Hvordan er stengene? Wild Country Superflex Alloy høres litt underlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det uaktuelt å kjøpe fra utlandet @ostr ? Er det garantien du tenker på? 

Både garantien og muligheten til å få gjennom denne. Kjøper man produkter i Norge er det også ofte bedre og raskere service enkelt og greit fordi det ikke må sendes over landegrensene og fordi selger er mye mer avhengig av det norske markedet og hva norske forbrukere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde sikkert vært marked for noe sånt ihvertfall! Nordmenn er jo verdens største konsumenter av friluftsutstyr, og fordi vi har så mye penger som vi har, bruker vi penger på alt mulig lettvekts high-tech utstyr, for eksempel Ringstind superlight, som koster en god del mer enn Ringstind, har dårligere ventliasjon og tåler mye mindre. Det gjør jo ingenting, vi har jo så mye penger at om dette ryker om et par år, bare kjøper vi oss nytt når den tid kommer. Samme ser man jo med superlette dunsoveposer til halvkiloet osv. Bare du ser en skarp gjenstand, går det hull...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg har litt varierende erfaring. Noen lettvektprodukter, som for eksempel min Western Moutnaineeringsovepose, har holdt seg meget bra, til tross for at jeg har vært langt fra forsiktig. Andre ting holder dårligere. Særlig lette skallklær er det utfordrende å få til å holde sammen. 

Uansett, nå var vel telt tema. Jeg har kikket litt på materialet på mitt telt fra tarptent, og jeg er ikke redd for materialstyrken. Det virker solid. Bardunene skal jeg imidlertid gjøre noe med, når jeg får somlet meg til det. 

Ringstind Superlight har jeg ikke tittet på, heller ikke de superlette fra Terra, men jeg ville ikke bekymret meg for materialstyrken til Exped og Hilleberg på deres lettvektmodeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, Exped og Hilleberg er vel kanskje mer opptatt av at teltene skal vare enn å komme under kilosgrensa... Men lurer på om jeg skal bevege meg ut i det ukjente og teste Robens Buzzard. Er jo tross alt under 2 kg og bør ha masser av plass for en person, ihvertfall sommerstid. Virker som det har ganske solide materialer og endel gode løsninger, kanskje bortsett fra litt små lommer og høyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å tenke litt annerledes enn det skisseres fra @Nikke her. La oss si at man ønsker seg et telt på rundt 2kg som skal fungere bra til følgende formål: Generell 3-sesongs bruk i all slags vær og "lette vinterturer". Med lette vinterturer mener jeg i terreng der det finnes turisthytter og liknende man kan ta inn på om det blir dårlig vær eller turer ikke alt for langt fra sivilisasjonen når man vet at været blir bra. 

Ja, det blir et kompromiss, men for de fleste vil det kanskje fungere bra nok. Hvis man ellers er nøye med pakkingen er det fortsatt mulig å få en sekk med OK vekt. 

Scarp 2 fra Tarptent er jo for eksempel et telt som både har en hyggelig vekt. Eller kanskje Golite shangri-la 3. Uten at jeg har noen erfaring med nevnte telt. 

 

Enig med Lars, og jeg har begge de teltene han nevner, som etter min erfaring er to gode alternativer.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.