Gå til innhold
  • Bli medlem

Dorging etter Sjøørret.


Tom B

Anbefalte innlegg

Har kjøpt båt å dorget en god del etter sjøørret  i østfold men ikke hatt så mye som et napp, vet det er fisk i området da jeg har fått fisk fra land og kjenner flere som har det, så er ute etter tips som kanskje kan gi fangst, dorger for det meste nære land med , sluk eller voblere, hva anbefales av dorgefart, sluk tips? Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stangtuppen så nær land du tør å kjøre. Varmere vann,høyere hastighet, opp til hurtig gange, kanskje enda raskere når vannet er varmest. Mindre sluker når vannet er varmt. Sjekke ofte for tang på kroken. Variert hastighet på sluk/vobler gir mest hugg. Hvileposisjon på stangen er ca 45grader ut fra båten akterover, det gir bra mothugg. Ikke trekk stangen mer enn 90 grader (rett ut), blir vanskelig å få gitt mothugg. Alltid hov i båten i tilfelle stor fisk. Det er ikke så uvanlig å komme tilbake uten fisk. Skitt fiske:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har dorget mye etter Sjøørret i år, særlig i våres og har hatt en bra sesong hittils. Har fått opp 20-30 Sjøørret, og 5-10 har vært over 2 kilo. Tatt med 3 stykker hjem til mat, resten har vært C&R siden jeg liker å bevare bestanden så godt som jeg kan bidra med. Har rigget båten med opptil fire stenger og brukt wobblere i størrelsen 12 cm, ikke vær redd for å bruke stort utstyr under dorging etter Sjøørret ettersom de er veldig glupske. Har fått noen som ikke har vært stort større enn wobbleren selv som har bitt på :) Kjøp deg et knippe med wobblere i denne størrelsen, og kjør rundt i rundt 3-4 knop. Nå er sommeren her og sjansen for å få Havabbor er også til stede. Lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.