Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynne hansker til fjell- og jaktbruk


Henrik

Anbefalte innlegg

Spesielt når det regner og er på jaktpost er det godt med noen hansker for å klare å holde fingertuppene sånn noenlunde varme.

 

Jeg ser derfor etter noen tynne hansker som sitter meget tett på fingrene og hendene. De må være såpass tettsittende og tynne at de kan brukes til avtrekk på rifla. Samtidig også holde noe varme inne og regn utenfor.

 

Jeg har sett på neoprenehansker, men det er en stor jungel å finne frem, spesielt når man ikke har anledning til å prøve seg frem. I tillegg har jeg sett på Norrøna sine finnskogen gore-tex hansker, men det er ikke noe særlig å bruke. 

For det første er de av et slags innvendig fleece-stoff som gjør at hendene bare klistrer seg fast i hansken når man er våt på fingrene og at det innerlaget i hansken, blir dratt ut av hansken når det blir sånn klebrig.

 

Derimot er norrøna sine finnskogen windstopperhansker kun ettlags, og sitter skikkelig tett på hendene. Disse er gode, men vann trenger fort gjennom og da blir man kald.

 

Har dere noen anbefalinger i hanskejungelen? Neoprenehansker vet jeg holder bra på varmen om man likevel er våt på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par med Sealskinz All Season som jeg bruker året rundt. Jeg bruker de til sykling, fjellturer, fisking etc, og jeg har aldri følt at de er for store. Hanskene er vann- og vindtette, og selv om de er ganske tynne holder de på varmen, og i tillegg har de geiteskinn i grepet, noe som gir god sliteevne. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker BD Crag Gloves for å beskytte fingertuppene når jeg er ute og krabber i steinura.  Sitter tight og fint og beskytter hendene bra - MEN de er ikke vanntette hvis det er et absolutt krav. Men jeg syns de holder bra på varmen selv om de er søkkvåte også. Kanskje jeg prøver Sealskinz'ene på årets fjellturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på dem som anbefaler Sealskinz. Jeg har et par "All season", og de er helt perfekte. Jeg ønsket meg tynne hansker som skulle være vind- og vanntette og slitesterke, og da er Sealskinz perfekte. Dama syns det var det kjipeste jeg kunne ha ønsket meg til bursdag, men jeg ble strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tynne hansker med høy andel ull til alt mulig. Både som liner i tykke votter om  vinteren og på egenhånd i den varme årstiden. De er glimrende til fotografering da de gir høy grad av følsomhet. De gir tilstrekkelig isolasjon selv når de blir våte og tørker fort da de er så tynne. Særlig slitesterke er de dog ikke. 

Har prøvd flere merker men har de siste årene brukt disse  fra Rab da de går lenger opp over håndleddet enn varianter fra blandt annet Lowe.

 

http://www.cotswoldoutdoor.com/fr/rab-meco-165-glove-1c310443?id_colour=124

 

 

Et annet alternativ er å prøve tynne montasjehansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sealskinz All Season. Gode hansker. Ikke så tykke og de er vantette. De er dog ikke de varmeste så det kommer litt an på temp du skal ut i.

Til jakt har jeg brukt jakthansker fra Magasinet http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=13016.

De har holdt fingerene varme lenge på post, selv ned rundt 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sealskinz jakthansker er de beste hanskene jeg har hatt! Jeg bruker dem til rypejakt, skiturer, isfiske. Tynne nok til at man har god føling med avtrekkeren og fiskesnøret, tykke nok til at man ikke fryser så lett go tilnærmet vanntett.

 

http://www.uttings.co.uk/p102311-sealskinz-hunting-glove-olive-kj652/#.U3s3LPl_uSo

 

Hvordan er størrelsen på de? små/store i størrelsen? Jeg bruker vel størrelse 8 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan er størrelsen på de? små/store i størrelsen? Jeg bruker vel størrelse 8 tror jeg.

Hvilken størrelse endte du med? La inn en bestilling på hansker hos OutNorth, men fikk mail om at de var utsolgt fra leverandør. Så da er det kun de i small som blir sendt, og kona er den av oss i husstanden som blir mest fornøyd. Finner de ikke i andre nettbutikker, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke funnet Det Ene Hanskeparet, men er fornøyd med kombinasjoner av følgende:

 

- Mechanix Vent eller Classic - godt grep, gjør jobben i vind

- engangshansker - vanntette, tynne og sitter som klistret

- tynne ullhansker - varme

 

Har Norrønas hasker og skulle gjerne anbefalt dem, for de er veldig bra, men de faller helt igjennom i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kombinere flere par hansker og votter...

 

Et par overtrekksvotter i skallmateriale kombineres med ett eller flere par hansker og votter med varierende grad vindbeskyttelse og isolasjon.

På jakt typisk en tynn hanske på avtrekkerhånden kombinert med varmere hanske/vott på hånden som holder forskjeftet på våpenet.

Gjerne også ett par eller to i reserve da komfort-boostet man får av å vri opp ett par kliss våte hansker/votter og legge dem inn til tørk/varming under fleecegenseren og ta på ett tørt par vel er verdt den ekstra vekten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvilken størrelse endte du med? La inn en bestilling på hansker hos OutNorth, men fikk mail om at de var utsolgt fra leverandør. Så da er det kun de i small som blir sendt, og kona er den av oss i husstanden som blir mest fornøyd. Finner de ikke i andre nettbutikker, dessverre. 

 

Jeg kjøpte ikke hanskene før nå i dag. Jeg endte opp med Sealskinz all season. Jeg kjøpte størrelse L. Hendene mine er ikke spesielt store heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aclima, Smartwool, devold osv har alle tynne tynne tilsittande ullinerar. Men, det beste eg har funne på vantefronten til bruk i våte/kalde forhold der ein treng fingrer som fungerer, er eit par mjuke neoprenhanskar frå Kokatat. Første paret neoprenhanskar eg har kontroll på fingrane i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.