Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling i Børgefjell


havajohn

Anbefalte innlegg

Noen som har padlet i Børgfjell fra Nord til Sør via Tiplingelva, Tiplingan, Simskardelva, Storkavlbekken, Kjukkelvatnan, Jengelvatnet, Blyvatnet, Djupvatnet?

Litt bæring blir det, men er usikker på dybdeforhold i de trangeste bekkene/elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umiddelbart må jeg si at dette høres ganske ambisiøst ut... Jeg har ikke vært veldig mye i sentrale Børgefjell, men gikk fra Sjånes til Majavatn for et par år siden, og har dermed litt kjennskap til området.

Tiplingelva må du jo padle oppover til Østre Tiplingen. Det er ganske grei størrelse på denne elva, så jeg tror det kan bli litt tøft..

I mellom Tiplingen og Kjukkelvatna vet jeg ikke hvordan det ser ut, og skal ikke uttale meg om det. Bare vær obs på at her ligger snøen lengst i hele Børgefjell. Vi gikk her rundt 15.juli, og da var det fortsatt is på noen av vannene her inne i sentrale Børgefjell.

Fra Kjukkelen og ned til Blyvatnet og Djupvatnet via Jengelen må det være kjempefint å padle. Ved å bære ned forbi Storfossen(?) kommer du jo ned i Namsvatnet, og kan padle det ut igjen.

Ikke ta alt jeg sier for god fisk da, siden jeg ikke har prøvd å padle noen av stedene:) Men dette er iallfall de erfaringene jeg sitter inne med.

Gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan det går med planleggingen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke padlet der jeg heller, men jeg vil tro det blir mye bæring i Simskardelva. Kjukkelelva vil nok også by på en del bæring, men her går det tross alt nedover.

Sikkert fint å dorge på de store vanna i Børgefjell med kano. Du kommer jo til der hvor ikke så mange andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke studert det detaljert men det må bli mye bæring. Om jeg skulle padlet noen turer innenlands i "dette" området, måtte det heller bli å padle fra Snåsa til Østersund. Fullt mulig og ikke mye bæring...Mulig med kajakk også som en 5 dagers tur. Fra Grønningen.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei - for noen årsiden gikk jeg fra Susendal / Tiplingan til Jengelen og deretter til Majavatn. En veldig fin tur, ca 5 dager. Jeg lite om padling, men såvidt jeg husker var elvene ganske lite egnet til det, de var stedvis ganske grunne og med mye stein. Men ved de større vannene (Tiplingan, Kjukkelen, og Jengelen) ønsket jeg meg ofte en kano. Jeg tok turen i begynnelsen av august, og det var perfekt, både snøen og myggene var borte, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på en lignende tur, kommer fra Lierne og kan i praksis sette kano eller kajakk på vannet 300 meter fra husdøra for deretter å padle helt ut til Bottenviken. Turen går da fra Kvarnbergsvattnet ned vassdraget i Strøms-Vattudal og kommer ut til "kysten" Nord for Skellefteå, husker i farten ikke hva byen heter. Ser for meg at det hadde vært en svært fin tur, selv om den sannsynligvis ikke hadde gitt den helt store "villmarks følelsen", noen som har prøvd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kvarnbergsvattnet ligger ikke i Lierne men den Vestre enden av Kvarnbergsvatnet ligger helt inne ved grensen til Norge, er snakk om 50-100 meter fra selve grensen, 200-300 meter fra bilveien mellom Nordli og Røyrvik, eller ikke langt fra Tunnsjø "sentrum"(Vollmon). Gikk faktisk båt herfra til Gäddede en gang i tida.

Fra starten går turen medstrøms til Gäddede, har ikke kart her nå men Google Earth får duge, (dårlig med stedsnavn, men flinke til å sette navn på vannene :!: ) Videre fra Gäddede er det egentlig bare å følge strømmen..-Fågelsjön(Fägelberget)-Svaningsjön-Ströms Vattudal-Strömsund-Stor Finnsjön-Ramselesjön-Ramsele-Helgumsjön- Långsele-Ångermansälven- Kramfors, ut fjorden og gå i land ved Höga kusten bron(der E4 krysser fjorden) eller ned til Härnösand.

Kan ikke garantere at jeg har fått alle navnene riktig men det skulle da bli sånn passe. Virker som om turen for det meste går på elv og jeg er ikke sikker på stryk o.l men det bør ikke bli altfor ille, vi snakker om en fallhøyde på ca 350 meter på hele turen. Derimot er det nok en del vannkraftutbygging som gjør at det kan bli en del bæring. Vet ikke helt hvor lang tid man må regne på denne turen, avhenger vel litt av om man bruker kano eller kajakk(og farten på elva) men jeg vil tro en 9-10 dager med effektiv padling i kano bør være nok?

Ellers tror jeg kajakkpadling i Höga kusten området må være ganske supert, noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.