Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til telt! 2 personer, lett vekt


Vestavinden

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest mye frem og tilbake, og er vel mer forvirret enn jeg var før jeg begynte. Vi er to personer og en liten hund som skal ha oss et 3-sesongstelt til overnatting i skog og fjell. Blir nok ikke noe ekstremværsturer, men her i vest kan det jo komme vind og regn når man minst venter det. 

 

Kriterier/ønskeliste:

- Plass til to personer som er litt lange (178 og 188), men ikke særlig breie.

- Fortelt

- Lav vekt (helst ikke mer enn 2 kilo).

 

Ellers er det fint om man ikke må sitte for sammenkrøket inni teltet. 

 

Pris... er en faktor, men vi er villige til å strekke oss mot 5000 hvis det er et bra telt. Helst rundt 3000. Kjøper gjerne brukt!

 

Har sett på Reinsfjell superlight 2 (litt dyrt) og Ringstind superlight 1-2 (litt smalt og rykter om blafrende duk). Noen andre tips?

 

Tar gjerne også imot tips om lette soveposer som har en komfortemperatur på 2 + grader! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Ringstind Superlight! Uten tvil. :) Men dere bør være gode venner.. Det er et fint enmannstelt, spør du meg. Eller en person med hund.

 

Soveposen Ajungilak Sphere Spring er jeg også veldig fornøyd med. Varm og lett, og jeg blir fort kald. ;)

 

(Nå har jeg redigert det jeg har skrevet minst 3 ganger.. Hadde gått for Helsport Superlight, men et tremannstelt, om jeg var dere. De er kanskje litt lave. Det er det eneste minuset. Man sitter altså litt sammenkrøket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Tarptent Scarp 2. Veier under 1.7kg med enkel stang, eller 2.1kg med 3 stenger som gjør teltet selvstående.

Er god nok plass til to, også er det to fortelt og innganger. Det er ganske høye endevegger, som gjør at personlengde på 188cm ikke er problematisk, noe det fort kan bli i f.eks. Ringstind.

Bestilt fra statene kommer det på 3.5-4000kr inkl. frakt og moms.

Forholdsvis bra takhøyde er det også. Samt lett å få stramt.

Jeg har bare fått testet dette en skogstur i desember, men jeg skal selv bestille dette når feriepengene er på bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 pers pluss hund tenker jeg 3 manns telt. Evt et romslig 2 manns med stort fortelt.

Du har jo nevnt Reinsfjell Superlight, alt fra Helsport er Fjellheimen Superlight.

Fra Hilleberg er tilsvarende modell Anjan eller Anjan GT.

Fra Exped Venus II UL eller Gemini II

Nå er jo ingen av disse spesielt billige da. Blir ofte slik når man skal ha grei plass og ha vekt så lavt.

 

Gidder dere bære litt mer vekt får du vanlig versjon av Reinsfjell på Outlet til Helsport, fjorårsmodell http://www.helsportwebshop.no/reinsfjell-2

 

XXL pleier å ha noe venners venner dag en gang i juni. Da er det 25 % på hele butikken(unntatt noen spesifikke produkter). Det vil gi en pris på Fjellheimen 3 superlight til ca 4500.

Men jeg vet ikke når den dagen er, og det er jo ikke 100% sikkert de skal ha det heller. Og så klart om dere kan vente litt eller må ha teltet med en gang.

 

 

Alternativ til dette er å bestille fra utlandet. F.eks et MSR MUtha HUbba NX 3 manns kommer på rett over 3000 inkl fra og mva fra USA. Vekt er vel 1,6 kilo. Men det fungerer nok best når været ikke er for ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges jo mange merker du finner her , også i USA. Men det koster som regel mindre der borte.

Eks koster vel et Hilleberg Nallo 2 ca 4000,- der, mens her ligger det nå fra 5850,-

Andre merker som som finnes begge steder er bl.a Exped, Bergans, North Face. I tillegg finnes mange merker som ikke selges her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale Msr Mutha Hubba NX, det er en ny og forbedret versjon av tidligere modell. Teltet er et 3 manns kuppeltelt og veier vel 2,1 kg. I tillegg koster det godt under 5000 i norge. 

 

Bestiller du selv fra usa koster det ca

490 (pris)+70(frakt) *. 6,2 = 3472 + 25%mva + 170 (gebyr til fedex o.l)= 4510. 

 

Hvis du i det hele tatt får bestilt det, MSR har som policy at butikker i usa ikke har lov å snde msr-produkter ut av landet. 

 

Uansett minimalt å spare,med mindre du skal reise dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Alternativ til dette er å bestille fra utlandet. F.eks et MSR MUtha HUbba NX 3 manns kommer på rett over 3000 inkl fra og mva fra USA. Vekt er vel 1,6 kilo. Men det fungerer nok best når været ikke er for ille.

 

Hvordan klarer du å få det til rett over 3000 med moms og frakt? Sett på feil telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campsaver.com har 25% på msr om dagen. Koster nå usd 392. Legg på en liten ting til så pris kommer over usd400, da er det gratis frakt.

jeg regnet da kurs på dollar på 6.00. Skulle bli kr 2400. Såkommer mva på 600. Så gebyr til posten på 250 eller så. Er ikke så langt over 3000 da.

Om de sender msr til Norge sjekket jeg derimot ikke imfarten. Hvis ikke blir det dyrere med frakt via slikt som jetcarrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campsaver.com har 25% på msr om dagen. Koster nå usd 392. Legg på en liten ting til så pris kommer over usd400, da er det gratis frakt.

jeg regnet da kurs på dollar på 6.00. Skulle bli kr 2400. Såkommer mva på 600. Så gebyr til posten på 250 eller så. Er ikke så langt over 3000 da.

Om de sender msr til Norge sjekket jeg derimot ikke imfarten. Hvis ikke blir det dyrere med frakt via slikt som jetcarrier.

Ah rabatt og gratis frakt hjelper selvsagt på regnestykket. Tviler dog på at de sender til Norge meman vet jo aldri. :)

 

EDit: de sender ikke utenlands nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah rabatt og gratis frakt hjelper selvsagt på regnestykket. Tviler dog på at de sender til Norge meman vet jo aldri. :)

 

EDit: de sender ikke utenlands nei.

Jeg kjøpte telt, sekk, sovepose og liggeunderlag fra Campsaver.com for en uke siden, og frakten til Norge var gratis. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten test nå på Campsaver. Systemet stopper deg ikke fra å handle MSR teltet til Norge så vidt jeg så.

Mener når jeg tetet for en stund siden på en WM sovepose så sa den fra med en gang du valgte Norway at de ikke fikk sende hit.

De har ny versjon av hjemmesiden i det site så mulig ikke ale slike sperrer virker.

Dog mulig kundeservice kommer tilbake til deg etter bestilling og sier "sorry we can not ship".

Men kanskje verdt et forsøk, teltet var jo billig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at TS skal til uniten på nyåret. Hvis TS først skal ha et amerikansk telt, ville jeg ha avtalt med produsent pr epost, og fått tilsendt ønsket telt til adresse i USA.

 

www.tarptent.com finner dere bl.a. Scarp 2 som er nevnt over i tråden. Eieren av dette firmaet er ut fra det jeg har sett på andre forum, meget behjelpelig med spesielle forhold, som å adressere til et spesielt sted, eller få til en ordning av et eller annet slag. Skulle ikke forundre meg om også andre produsenter er det.

 

Hvis dere TS er alternativ av seg, så finnes jo Golite Shangri-La 3, et tomannstelt med plass attåt, pyramideform og 2,1 kg med inner, ytter og stang. 

 

Ellers så bør TS ta stilling til om det er et telt med yttertelt først, eller innertelt først, som er mest ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte Rondane light 3 mannstelt for et par år siden. Er helt ok fornøyd egentlig, men jeg visste hva jeg gikk til. På 2,3 kg er det et lett telt som er helt enkelt å sette opp. Kjøpte 3 mannstelt for å være 2 stk av og til, men det er lite plass. Funker helt konge alene, men med 2 stk blir det trangt, selv som et 3 mannstelt. Takhøyden og også relativt lav. Er vel ca 90cm på det høyeste og da går det ut over komforten spør du meg. Nå er ikke jeg av den typen som ligger hele dagen i teltet, så for meg funker det greit bare for å sove i. Men som sagt, vekta går ut over komforten. Prismessig litt dyrt, ligger vel på omtrent 3,5k på XXL. Når det er sagt er det et helt greit alternativ.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten test nå på Campsaver. Systemet stopper deg ikke fra å handle MSR teltet til Norge så vidt jeg så.

Mener når jeg tetet for en stund siden på en WM sovepose så sa den fra med en gang du valgte Norway at de ikke fikk sende hit.

De har ny versjon av hjemmesiden i det site så mulig ikke ale slike sperrer virker.

Dog mulig kundeservice kommer tilbake til deg etter bestilling og sier "sorry we can not ship".

Men kanskje verdt et forsøk, teltet var jo billig der.

Som sagt bestilte jeg både telt, sovepose, liggeunderlag og sekk fra Campsaver for en uke siden, og det var ingen problem. Veldig god kundeservice har de også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt bestilte jeg både telt, sovepose, liggeunderlag og sekk fra Campsaver for en uke siden, og det var ingen problem. Veldig god kundeservice har de også. :)

Poenget var vel at det kun er noen merker som de ikke sender til Norge fordi de ikke får lov fra leverandøren av akkurat disse varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Endte opp med å bestille helsport reinsfjell superlight 2 fra sportsdeal.no. Viste seg at de ikke hadde det på lager likevel, så må vente rundt 3 uker på det. Kjøpte også helsport sveabreen sovepose.

Tips om liggeunderlag? Er exped downmat verdt pengene kontra f.eks. et bamseunderlag? Kommer ikke til å overnatte ute vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.