Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport barduner - Utskilt


olavr

Anbefalte innlegg

Andre som har erfaring med at knutene på bardunene på nye Helsport-telt er svært løse? Flere av knutene på vårt Patagonia-telt satt veldig løst. Dette er jo noe man bør sjekke før man legger ut på en så ekstrem tur, men samtidig burde såpass dyre ekstremtelt være klare til bruk synes jeg. Vi gikk over samtlige barduner og lagde nye knuter. Ble liggende værfaste på Grønland i 3 dager med opptil 35 m/s i kastene. Gravde ned telt 50 cm + svær snømur og separate bardunfester med snøplugger. Uten kontroll av bardunene på forhånd hadde det nok ikke gått så bra.

Klart det var ekstreme forhold på Svalbard, særlig utfordrende med skiftende vindretning. Men vet du som var med på turen (hsli) om det var nye telt og om bardunknutene var sjekket? Kan det ha ha vært knutene som ikke holdt? Blir jo bare spekulasjoner dette, men synes uansett Helsport bør gjøre en litt bedre jobb med bardunene sine.

Endret av Henrik
Utskilt fra Helsport telt ødelagt på Svalbard. http://www.fjellforum.no/topic/31409-helsport-telt-ødelagt-på-svalbard/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre som har erfaring med at knutene på bardunene på nye Helsport-telt er svært løse? Flere av knutene på vårt Patagonia-telt satt veldig løst.

Jeg har knyttet alle bardunene på min Ringstind 2 på nytt. Knutene som var brukt var ikke bare løse, men også svært enkle.

jeg har knyttet alle bardunene på ny med et solid pålestikk så nå burde det holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette gjelder alle nye Helsport telt. Litt merkelig når det er såpass enkelt å knyte en god knute som holder bra. Hvis de først skal spare tid i produksjonen kan de like gjerne legge bardunene med løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har erfaring med at knutene på bardunene på nye Helsport-telt er svært løse? Flere av knutene på vårt Patagonia-telt satt veldig løst.

Jeg opplevde faktisk det samme med patagoniateltet mitt i vinter. Det var ikke den værste turen, men hadde akkurat fått teltet og dro på vintertur.. Det viste seg jo akkurat det samme som hos dere, at knutene ikke holdt.  Det tok ti minutter ekstra i 10-15 kalde å knyte på nye knuter.. Men skal ta å gå gjennom knutene på nytt igjen i løpet av de kommende ukene og lage noen skikkelige knuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, setter folk opp telt uten å sjekke bardunfester og knuter før de går til ro? Kan jo virke slik dersom løse knuter fra produsent blir en overraskelse når vinden kommer.  :)

Er jo som med billige skjorter dette. Knappene detter av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, setter folk opp telt uten å sjekke bardunfester og knuter før de går til ro? Kan jo virke slik dersom løse knuter fra produsent blir en overraskelse når vinden kommer.  :)

Er jo som med billige skjorter dette. Knappene detter av..

 

Sjekke bardunknuter for hvert teltoppsett? Er det mange som gjør det? Kan kanskje skjønne det under skikkelig ruskevær, men til vanlige teltturer stoler jeg på knutene mine. Har i alle fall aldri opplevd at et forsterket pålestikk har gått opp (eller et vanlig pålestikk, for den saks skyld). Bruker pålestikk stort sett hver gang jeg slår opp en tarp.

 

Skjønner godt at folk kan bli overrasket av dette. Kjøper man telt for første gang er man gjerne ikke like rutinert, og dette med å gå over detaljer som bardunknuter kan fort glemmes i iveren etter å prøve teltet. Unødvendig av Helsport i mine øyne, uansett hva generelle råd sier om kjøp og bruk av telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok om de hadde lagt de med løse.  Folk ønsker vell litt forskjellige løsninger. Noen vil ha en knute som er enkel å løsne og setter på barduner etter behov, noen vil bytte til andre, noen bruker det slik som det er. osv    Om de ligger løse så tvinger det folk til å tenke igjennom hva de er til :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert brukt tredd overhånd som kan løsne på glatt nylon dersom ikke skikkelig strammet. Stram opp eller bruk tredd 8'er eller pålestikk med dobbelt stopperknute på tampen så bør det holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke bardunknuter for hvert teltoppsett?

Var det ikke snakk om å løse knuter fra produsent? Sånt sjekker man jo og ordner opp i under testoppsett hjemme før tur. I alle fall gjør jeg det om jeg har et nytt telt. Det er vel ikke mange som kjøper nytt telt uten å sjekke at alt er i orden før første tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke snakk om å løse knuter fra produsent? Sånt sjekker man jo og ordner opp i under testoppsett hjemme før tur. I alle fall gjør jeg det om jeg har et nytt telt. Det er vel ikke mange som kjøper nytt telt uten å sjekke at alt er i orden før første tur?

Du har nok langt på vei rett i dette! Og jeg kan vel for det der selv. En annen ting er at Helsport burde ha gjort en litt bedre innsats. Problemet var at jeg kjøpte teltet i vinter, jeg bor i en leilighet og hadde særdeles få muligheter til å forsøke å sette det opp. Når man er student er det heller ikke like praktisk å dra ut å sette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke snakk om å løse knuter fra produsent? Sånt sjekker man jo og ordner opp i under testoppsett hjemme før tur. I alle fall gjør jeg det om jeg har et nytt telt. Det er vel ikke mange som kjøper nytt telt uten å sjekke at alt er i orden før første tur?

 

Da misforstod jeg. Jeg lurte bare på om du mente man burde sjekke knuter før man slår seg til ro i teltet for kvelden på hver eneste telttur. Ja, jeg er veldig enig i at man bør gå over teltet og sjekke slike ting når det er nytt. Men jeg skjønner det også veldig godt om en uerfaren eller overivrig person kjøper et telt og drar på tur uten å sjekke bardunknutene først. Når alle bardunene likevel må festes skikkelig ser jeg ingen grunn til å ikke bare legge de ved løst. Da unngår man at slike situasjoner kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger og barduner bør jo være i orden før tur. Selv har jeg de viktigste bardunene godt festet til teltet, men tar alltid en ekstra sjekk ved oppsett. En vane jeg fikk på grunn av løse knuter fra produsent. Når pluggen er på plass lar jeg blikket gli opp til det andre festepunktet. Fort gjort. :)

En annen sak er at ikke alle telt leveres med alle barduner festet i teltet, kun de viktigste. Så har man med noen løse ekstra, i tilfelle været krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg har et fjellheimentelt fra 2007 og har bare knytt noen få av bardunene på nytt. De jeg har knytt på nytt har løsnet etter hardt bruk. Mulig helsport har blitt sløvere de senere år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med mitt Svea 3 camp telt. Heldigvis var dette i hagen hjemme og ikke på Vidda. Knyttet alle likegodt på nytt, var ikke de mest solide knutene som var brukt. Ser kanskje ikke like pent ut nå, men de skal vertfall ikke løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var opprinnelig en litt løs spekulasjon fra min side etter helsport-telt som revnet på Svalbard, men antar jo at erfarne guider har sjekket bardunknuter først:

http://www.fjellforum.no/topic/31409-helsport-telt-ødelagt-på-svalbard/?fromsearch=1

Klart man bør sjekke bardunknuter, men ikke alle er like erfarne/ ulike forhold kan gjøre det vanskelig før man drar på tur etc. Så poenget var at her kan Helsport gjøre en bedre jobb, evt legge ved løse som noen har nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, setter folk opp telt uten å sjekke bardunfester og knuter før de går til ro? Kan jo virke slik dersom løse knuter fra produsent blir en overraskelse når vinden kommer.  :)

Er jo som med billige skjorter dette. Knappene detter av..

Kjøp skjortene dine hos Dressmann så får du knappegaranti.

Ny skjorte hvis en knapp faller av. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.