Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggplagen i forskjellige deler av landet


REJOHN

Anbefalte innlegg

He he, måtte bare poste denne... :)

attachicon.gif2.png

Og jeg måtte bare kommentere. :)

 

Jeg husker godt en gang på mitten av 80-tallet jeg var på rundtur i Finnmark, sammen med en finnmarking. En dag vi kom frem til et sted (trolig Skaidi) tidlig på ettermiddangen og parkerte ved en hytte. Vi skulle besøke en bekjent og fiske i området. Det var sol og fint varmt vær, men det var mye bjørk rundt hytta, så det var også mye skygge. Vi merket jo at det var en del mygg, med en gang vi kom ut av bilen. Så etter å ha hilst på min kammerats venn, var det ikke lenge før vi tilreisende fant frem noe myggbeskyttelse. Men det varet ikke lenge før plagen av "dobbeltdekkerene", ble plagsom. Så det ble mer klær og mer myggolje. Jeg hadde også med meg en unghund (Korthåret Vorsteh) og da det ble hundrevis av mygg bare på neseryggen, samme på ørene og "svart" i buken av mygg, måtte jeg også ofre noen dråper myggolje på hunden. Min kammerat (finnmarkingen) bannet og svor, slo etter mygg og påførte nye doser med Eurax (les. 1 spiseskje i handa, mange ganger) og det holdt ca 2 timer, før han påførte på nytt, gang etter gang. 

 

Etter første forsiktige smøring (med to dråper med min Off myggolje), måtte jeg 2 ganger til i løpet av ettermiddagen og kvelden, bruke 4 -5 dråper på meg selv. Og på hunden brukte jeg 3 - 4 dråper, to ganger. Det ryktes noen dager etterpå, at en hund hadde "dødd" av forgiftning. Ja - det var ille med mygg den gangen og slikt kan forekomme. Men jeg har da opplevd mygg her sørpå også, som har vært tilsvarende., bl.a i Femundsmarka. Men både på denne turen og div. andre, så har faktisk hørt flere finnmarkinger som har klaget og bannet til "sine" egne småkryp. Så det er nok ikke bestandig, at det er søringene som sutrer over myggen.

 

Men selv med nåtidens myggmiddel, er vel ikke myggen her sørpå den værste. Det er vel knotten og de "helsikes" trekantede fluene, bl.a. Tunflua, som er mest plagsom. Skulle gjerne hatt tilbake den OFF oljen jeg hadde tidligere, den hjalp bra også mot knott og fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi oppdaget også for masse år siden at Eurax også funker preventivt mot mygg. Kan heller ikke si noe om det funker på knott eller klegg.

Min og bekjentes erfaring med Eurax, er gennerelt dårlig. :( Men det er jo mange typer mygg, så det kan jo hende den er brukbar på noen. Her i sørnorge og i Sverige, har jeg har bra erfaring med Mygga og Myggolf. Den siste skal også fungere mot flott. Men kan jeg ikke bekrefte. Bruker å ha med meg noe forskjellig myggmiddel, da et kan virke bra i et område, men ikke i et annet. Så jeg prøver meg frem på tur. Skulle gjerne hatt mer DEET i myggmidlene, som en kjøper her i landet. Ca. 19 % er for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og bekjentes erfaring med Eurax, er gennerelt dårlig. :( Men det er jo mange typer mygg, så det kan jo hende den er brukbar på noen. Her i sørnorge og i Sverige, har jeg har bra erfaring med Mygga og Myggolf. Den siste skal også fungere mot flott. Men kan jeg ikke bekrefte. Bruker å ha med meg noe forskjellig myggmiddel, da et kan virke bra i et område, men ikke i et annet. Så jeg prøver meg frem på tur. Skulle gjerne hatt mer DEET i myggmidlene, som en kjøper her i landet. Ca. 19 % er for lite. 

Har hatt tilgang til sterkere saker fra utlandet (80% DEET), men må si at det ikke hjelper merkbart bedre mot myggen, samtidig som det har en tendens til å løse opp alt du tar i av plastmaterialer (fluesnøre, kopper, klær osv). Bruker deror kun den norske varianten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tilgang til sterkere saker fra utlandet (80% DEET), men må si at det ikke hjelper merkbart bedre mot myggen, samtidig som det har en tendens til å løse opp alt du tar i av plastmaterialer (fluesnøre, kopper, klær osv). Bruker deror kun den norske varianten nå.

Tja - det er ikke min erfaring, at ikke mer DEET hjelper. Og i følge Lars Monsen på "chatten", under siste program på tv. Hvor mye det var i den (Off myggolje) jeg nevnte, er jeg usikker på tror det var ca 30 - 35 %. Men  det kan jo være andre virkestoffer også, som gjorde kombinasjonen bra. Eks. Jungelolje hadde omtrent det samme % med DEET, men den var på langt nær så effektiv. Den var/er vel omtrent like dårlig som Eurax.

 

At den løste opp noe plast, merket ikke jeg. Men det er sjelden behov for "sterk" myggolje og jeg bruker også lite av plast. Bl.a. så bruker jeg trekopp og skulle jeg ha med noe bestikk , så er det i stål. Hadde jeg vært redd for fiskesnøre, så er det vel bare å bruke noen tynne gummihansker (engangs) under påføring. En trenger jo ikke myggolje inne i hånda og på undersiden av fingerene. Og med den jeg har skrytt av, så ble jeg beskyttet meg med noen "striper" med olje her og der. Jeg smurte aldri inn, ALL udekket hud.

 

Editt: Myggoljer er diskutert tidligere, i andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjortelusfluene liker seg best i håret, gjerne med inngang fra nakken/bak ørene. Ikke så ofte en går med klær der.

Sant nok, men de setter seg på deg på klærne og begynner å krype rundt for å finne et sted å feste seg. Forferdelige irriterende greier. Har både cap og trøye med insect shield. Vurderer bukse også. Men det går an å kjøpe selve stoffet også, og sette inn klærne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og bekjentes erfaring med Eurax, er gennerelt dårlig. :( Men det er jo mange typer mygg, så det kan jo hende den er brukbar på noen. Her i sørnorge og i Sverige, har jeg har bra erfaring med Mygga og Myggolf. Den siste skal også fungere mot flott. Men kan jeg ikke bekrefte. Bruker å ha med meg noe forskjellig myggmiddel, da et kan virke bra i et område, men ikke i et annet. Så jeg prøver meg frem på tur. Skulle gjerne hatt mer DEET i myggmidlene, som en kjøper her i landet. Ca. 19 % er for lite. 

Tja, det er jo mulig vi synes den også funket preventivt fordi vi ikke merket at vi fikk myggstikk, men erfarte iallefall klart og tydelig at myggen ikke stakk der du hadde smurt deg inn umiddelbart etter innsmøring - myggen landet på håndbaken, men lettet igjen med en gang den hadde smakt på Euraxen :D

 

Holder meg unna DEET oljer, mest fordi det er så ....vel...oljete..... prøvde 80% DEET i Australia, og annet enn at det svir noe jævlig så gjorde ikke store forskjellen.

 

Ellers har jeg veldig god erfaring med Autan gel som fåes i alle matbutikker. Funker iallefall på mygg og knott i både øst-, sør-, vest og nord Norge (inkl. Finnmark, både ved kysten og inne på vidda), nord i Finland og nord i Sverige.

 

autan_family.png

Også prøvde jeg antihistaminer ala Syrtec i helga og det virket såpass bra at jeg tror det sammen med Autan blir min fremtidige "go to" løsning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7hommas. Personlig så bekymerer jeg meg lite for "noen få" mygg, da bruker jeg normalt ikke myggolje, eller litt av en "svak" type. Det er når det er mye mygg og spessielt de få gangene (les - år) det er myggår, som det virkelig er behov for gode myggoljer.

 

Angående Eurax. Når det er "myggår" og tusener av mygg må lande på huden før den trekker seg, vil jeg likevel si den er for dårlig! Og samtidig har en mygg i ører, nese og i munn hver gang en prater. Til og med i øyene. Og Da foretrekker jeg noe bedre! Og min fortelling om den ene turen i Finnmark, viste også at en måtte bruke mye, samt smøre seg ofte. Det gjalt i alle fall på min kammerat. Han brukte en hel flaske, kun på en ettermiddag! :) Jeg har ikke selv testet Eurax, når det er det jeg vil kalle for myggplage. Til det har jeg oppservert for dårlige resultater, på bekjente og måtte hjelpe dem. Så jeg undrer på hvorfor denne dårlige myggoljen er er fremhevet.

 

Angående DEET så har jeg kommentert styrkeforholdet tidligere og at det kan være andre virkestoffer, som også bidrar. Alt er ikke like effektivt, selv om noe av innholdet er av samme type. Hadde det enda vært så enkelt. :) Men at DEET er viktig, er jeg ikke i tvil om. Ellers har en ikke vært i myggområder, når det er myggår! Personlig så er jeg lite bekymert for den giften, de få gangene det er nødvendig å benytte et middel, med så mye DEET. Og middlet jeg nevnte, så var det kun noe få dråper som var nødvendig. Jeg hadde en slik flaske i flere 10-år og den rommet trolig kun ca. 5,0 ml. Den var ikke tom, da jeg misten den på en kanotur for noen år tilbake.

 

Ellers er normalt ikke myggen, som er problemet her hjemme. Bl.a de to myggoljene jeg nevnte, er ok. Selv om de ikke er like effektive, som den gamle OFF myggoljen. Skal være interessant å høre, om andre har god erfaring med din Autan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, når det er sånne mengder holder jeg meg heller hjemme.

Har aldri opplevd at det er så jævlig som det du forteller om - har som mål å kose meg på tur og det der høres ikke ut som kos.

Jeg reagerer på hvert eneste myggstikk og da er 5-10 stk mer enn nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, når det er sånne mengder holder jeg meg heller hjemme.

Har aldri opplevd at det er så jævlig som det du forteller om - har som mål å kose meg på tur og det der høres ikke ut som kos.

Jeg reagerer på hvert eneste myggstikk og da er 5-10 stk mer enn nok

Da har du aldri vært i myggområder, på den tiden det er myggår. :) Og det er da, en virkelig ser forskjell på myggoljer. Er en på en 2 - 3 ukers tur og kanskje har reist 230 mil en vei, må en ta det som kommer. Selv en 7 - 10 dagers kanotur her på Østlandet, så reiser jeg da ikke hjem, selv om myggen er på krigsstien. :) Heller ikke på en helgetur. Men det skal også sies, at noen myggstikk bryr jeg meg lite om. Så jeg er ikke den første, som finner frem myggoljen. Er det andre med, så slipper jeg normalt å bruke. :)  

 

Editt: Nå er jeg heller ikke på tur, primært for å kose meg. :) Men for turens skyld, avkobbling og jakt, da "lader jeg batteriene". Heller ikke maten er viktig, bare den gir meg nok næring til det jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de store erfaringer med store myggesværme, bruger dog Autan og er rimelig tilfreds med produktet.. :fear: 

Her er oplysninger fra en dansk hjemmeside:

Myggemidler med HIPC
HIPC (hydroxy-isobutyl-piperidin-carboxylat) er et syntetisk fremstillet stof. Firmaet Bayer Danmark A/S har fremstillet en serie af produkter, forhandlet under navnet Autan, til afskrækning af myg baseret på HIPC. Autan Active er specielt udviklet til mennesker, der færdes meget i naturen. Den indeholder 20% af det aktive duftende stof HIPC og giver en effektiv beskyttelse mod myg i indtil 6 timer. På grund af det relativt høje indhold af HIPC kan Autan Active virke lokalt irriterende på huden. Det er derfor vigtigt at begrænse brugen af Autan Active til de ubeskyttede hudområder. Autan Active findes som lotion, spray og stift. Autan Family er et mildere myggeafskrækningsmiddel, der kun indeholder 10% af det aktive stof HIPC. Produktet er tilsat aloe vera og virker ikke lokalirritende på huden. Autan Family er specielt udviklet til familier med børn og findes som creme eller milk-lotion. Autan Family giver en effektiv beskyttelse mod myg i indtil 4 timer. Man skal være op-mærksom på, at Autan Active og Autan Family ikke bør anvendes til børn under tre år eller på særlig følsom hud (f.eks. solskoldning, forbrændt eller betændt).
 
Myggemidler med p-menthan-3,8-diol

Ligesom HIPC er p-menthan-3,8-diol et syntetisk fremstillet duftstof. Myggemidlet Mosi-guard fra Medic team fremstilles på basis af p-menthan-3,8-diol. Udover at give en effektiv beskyttelse mod myg i ca. 6 timer, har forsøg vist, at Mosi-quard også virker mod mitter, flåt og fluer. p-menthan-3,8-diol virker ikke irriterende på huden i de koncentrationer af stoffet, som Mosi-guard indeholder. Dette middel til afskrækning af myg findes som en spray, stift og roll-on. Mosi-guard bør ikke anvendes til børn under tre år, uden lægens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"........blodsugerne tiltrekkes av ting i bevegelse......."

 

Javel, den var ny.

 

Men at de (trolig) tiltrekkes av CO2 er gammelt nytt. Mer aktivitet ved vifting av "en stor bladrik gren" gjør at man puster mer og dermed skaper mer CO2. For jeg tror ikke jeg ligger så urolig når jeg sover, at det er nok til å tiltrekke mygg - regner med det min CO2 produksjon som er den skyldige part her.

Nei, dette er ikke noe nytt. Myggen oppfatter bevegelse, den skiller også på farger. Så du ikke Ut i Naturen i 2007?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar heller mygg enn flått så du slipper ihvertfall se meg i dine hjemmtrakter REJOHN :) På østlandet er det en passe mengde irriterende mygg og knott. Langs Oslofjorden er det skremmende mye flått, men man skal ikke så langt inn i landet før man slipper unna dem. Kanskje jeg plukker 1 på hunden i løpet av sommeren. Problemet med myggen er at det ikke er noe som holder den borte. Har prøvd det meste av myggmidler. Fordelen med myggen er at alle blir glade når jeg fyrer en røyk. På kvelden når man er i ro er det jo bare å kle seg og dra på hetta og fyre et bål, men er ikke så greit når det svermer torpedoer rundt deg i 30 varme. Så noen her nevnte allergimedisiner. Jeg er en "heldig" vinner av gresspollenallergi og går derfor på medisiner fra juni t.o.m august. Min erfaring er at stikkene ikke klør like mye som om man ikke stapper kroppen full av antihistaminer, myggesitkk er jo en allergisk reaksjon. Men man får fortsatt stikk og litt tror jeg ofte de klør. Det kan også være at en type allergimedisin ikke funker, mens en annen funker nesten optimalt. Jeg må jevnlig bytte type fordi de etterhvert mister litt effekten. Men allergimedisin fjerner ikke den irriterende surringa i øra når man nettopp har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar heller mygg enn flått så du slipper ihvertfall se meg i dine hjemmtrakter REJOHN :) På østlandet er det en passe mengde irriterende mygg og knott.

Da mangler vi mye i heia hos oss, både flått mygg og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne myggfellen på facebook i dag. Egner seg vel dårlig på tur (i allefall lettvekt), men hjemme kan den jo være praktisk. Usikker på hvor langt unna sittegruppa den skal plasseres, burde kanskje være noen meter så man unngår å lokke inn mer mygg enn nødvendig til egen person.....

 

https://www.facebook.com/myconnecticutkids

 

Have you noticed the Mosquitos are already out! Here is a homemade trap to help keep you and the kiddos from being a blood donor!!!

HOMEMADE MOSQUITO TRAP:
Items needed:
1 cup of water
1/4 cup of brown sugar
1 gram of yeast
1 2-liter bottle

HOW:
1. Cut the plastic bottle in half.
2. Mix brown sugar with hot water. Let cool. When cold, pour in the bottom half of the bottle.
3. Add the yeast. No need to mix. It creates carbon dioxide, which attracts mosquitoes.
4. Place the funnel part, upside down, into the other half of the bottle, taping them together if desired.
5. Wrap the bottle with something black, leaving the top uncovered, and place it outside in an area away from your normal gathering area. (Mosquitoes are also drawn to the color black.)

Change the solution every 2 weeks for continuous control.

946319_10151582215472342_564070901_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det der i prinsippet bare en lo-tech-variant av de propandrevne mygg/knott-samlerene. Har hørt at for at de skal ha merkbar virkning, så må de helst stå på ute fra klekkingen starter på våren så de tynner ut populasjonen mens myggen yngler seg opp i antall, og de bør helst stå der myggen yngler. Så det vil nok ha neglisjerbar effekt på tur, men det går sikkert an å plassere ut sånne rundt omkring der du bor for langsiktig effekt om du bor litt landlig til.

Sortfarven hjelper nok også for varmesamling, som vil hjelpe med å drepe de krypene som forviller seg inn, og kanskje hjelpe gjeringsprosessen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen føles plutselig som barnemat i forhold til klegg. Godt råd: Når man kjenner noe stikke på ankelen, ikke la det stikke lenge før du sjekker hva det er. En klegg hadde festmåltid og jeg har en 5x5 cm hoven kul som klør og svir som et (unnskyld uttrykket) helvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har bare testet det en gang, på en kveldstur i skogen her hjemme, så jeg skal ikke si sikkert om det faktisk fungerte eller om det var tilfeldig. Men det kan se ut til at tigerbalsam fungerer mot mygg. Kanskje ikke noe å bruke i offentligheten for det lukter ikke spes godt, men jeg hadde ingen mygg surrende rundt meg på denne turen. Fluer derimot kan det virke som tiltrekkes av lukta. Gjorde nemlig samme stunt på en badetur i skogen. Myggen var ikke på tokt da, men jeg har aldri sett så mange fluer på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.