Gå til innhold
  • Bli medlem

regntrekk?


auga

Anbefalte innlegg

Er regntrekk til sekk nødvendig? Jeg har alltid brukt det selv, men spiller det noe rolle? Isåfall hvorfor bruker ikke "proffene" det?

Det er sikkert litt smak og behag. Hvis du har noe meninger om dette, post det her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange produsenter av ryggsekker påstår at sekkene er vanntette, men tar du et pat dager i regnvær så viser det seg at de aller fleste vanlige ryggsekkene bare er tette når de er nye. Etter en stund så begynner de å lekke i sømmene, så begynner det vanntette belegget på innsiden av stoffet å flasse av og så er du nødt til å bruke regntrekk for å holde innholdet i sekken tørt.

Noen dyrere sekker holder litt lenger før de begynner å lekke.

Jeg bruker ikke regntrekk, men jeg pakker mesteparten av klærne i plastposer og i mange år har jeg brukt en søppelsekk oppi ryggsekken til å pakke i.

Jeg har slitt ut to Carrymore sekker og begge to var regntette i et par sesonger og så måtte jeg til med søppelsekk. Belegget på innsiden av stoffet holdt bare noen få år.

Nå har jeg en Arcteryx Bora og etter tre sesonger så ser den fremdeles ut til å holde regnet ute. men den er ikke så veldig mye brukt enda.

Jeg har et regntrekk som kan lukkes rundt sekken med glidelås, men det brukes stort sett bare som transportbag på fly etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke regntrekk, men jeg pakker mesteparten av klærne i plastposer og i mange år har jeg brukt en søppelsekk oppi ryggsekken til å pakke i.

Jeg gjør det samme, og har ofte lurt på om regntrekk virkelig holder innholdet tørt,eller om ikke - for sikkerhetsskyld - også brukes plastposer eller svart bossekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt opp og ned om jeg bruker regntrekket. Hvis det blåser mye er det ikke allti så greit å bruke det. Som regel pakker jeg ting inne i sekken i vanntette poser. Litt for å lettere ha orden på ting og for å enkelt holde det tørt. Da kan godt ting ligge utenfor teltet hvis det skulle komme noe regn. Bruker stort sett trekket til sekken til et par ting. Dekke til sekken hvis jeg padler i regnvær og når sekken står ute inntil et tre(noe den ofte gjør) og det er fare for regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann finner gjerne veien inn i sekker (fulle av sømmer og overganger), så for å holde innholdet så tørt som mulig over flere dager er det bedre å bruke poser av forskjellige slag som nevnt over.

 

Min erfaring er at trekket virker greit nok, men blir plunder og heft når du skal inn i sekken.

Andre hevder at med nok regn, så kommer vannet inn i ryggen og så er det fri vei inn til soveposen og de tørre klærne.

 

I dag er min løsning som følger: alt som må være tørt er i egne poser (god erfaring med klær og sovepose i søppelsekk nederst i sekken), og over meg og sekken er det en poncho/fjellduk. Vi kan god si at jeg bruker regntrekk, bare litt større enn normalt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor er det slik at når det regner kontinuerlig finner vannet veien inn til sekkens indre nesten uansett.

Er det tørt er det neppe noe særlig behov for å beskytte innholdet mot vann.

 

Noen bruker regntrekk, noen bruker vanntette pakkposer og andre bruker vanlige plastposer. Alt til sitt bruk.

 

Regntrekk er veldig fint dersom man går hytte til hytte og/eller telt. Selv på vinterstid når det snør mye synes jeg personlig det er fint med regntrekk, spesielt om du setter fra deg sekken og det føyker snø inn i alle sprekker i sekken. Så når tiden kommer til at du skal ha med sekken inn i varmen, smelter snøen og ting blir til dels vått. Ved bruk av regntrekk da har jeg av erfaring, unngått at mye snø har kommet inn i sprekker og sånt.

Problemet med regntrekk synes jeg, er at det fort kan blafre litt i vinden. Jeg sydde selv eget regntrekk til sekken min som var stort nok, men når jeg har motvind kan vinden til dels ta tak i trekket. (Det blir ganske stort når jeg har et bamseunderlag/telt utenpå sekken).

 

Vanntette pakkposer holder ikke bare regnet utenfor, men det hjelper også til med organiseringen i sekken. Dessuten, om du finner ut at du må krysse et vann/elv/bekk/etc. Kan du like godt bare kaste sekken på vannet og lufta som er inne i pakkposene holder sekken flytende, mens det som er inni pakkposene fremdeles er tørt. I tillegg behøver du ikke å være så påpasselig med hvor du legger de vanntette pakkposene. De kan som nevnt over ligge litt ute under regn uten at det gjør noe særlig fra eller til. Og de fungerer ypperlig som hodepute! :D

 

Vanlige plastposer er gjerne lettere, men har lettere for å gå hull på. Dersom du da kaster sekken på vannet så vil nok vannet trenge helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er verre enn vann i sekken og det er honning.

Jeg liker honning og har mer enn en gang opplevd honninglekkasje i sekken. To til tre dagr og du har honning over alt. :no:

Men mot vann så er slike vakumposer som du ruller sammen veldig fine. Holder klærne tørre og tar liten plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre eit minus med pakkposane, synes eg ikkje faar nytta alle smaa tenkelege holrom i sekken godt nok, faar tomrom her og der. Kan tildels motverke det med aa legge pakkposen i sekken der den skal vere, faa forma den dit den skal, og saa rulle og lukke den. Men framleis vanskeleg. Likar difor betre soppelsekk, og pakkpose berre til det mest prekere. Evt ein steike stor pakkpose som dekkjer store delar av hovudrommet. Men daa maa maala passe overeins med sekkerommet for aa ikkje faa tomrom igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre eit minus med pakkposane, synes eg ikkje faar nytta alle smaa tenkelege holrom i sekken godt nok, faar tomrom her og der. Kan tildels motverke det med aa legge pakkposen i sekken der den skal vere, faa forma den dit den skal, og saa rulle og lukke den. Men framleis vanskeleg. Likar difor betre soppelsekk, og pakkpose berre til det mest prekere. Evt ein steike stor pakkpose som dekkjer store delar av hovudrommet. Men daa maa maala passe overeins med sekkerommet for aa ikkje faa tomrom igjen.

Hei.

Dette har produsenter av pakkposer fått med seg og en kan få kjøpt pakkposer som hverken blir som en tykk pølse eller ball men som er smale og med evt. ventil. Jeg har noen slike og er godt fornøyd med disse. Kjøpte bl.a. en 5 l. og en 10 l. på Magasinet for 3 år siden (tror jeg det var) av merket Pacific Outdoor. Har holdt godt selv om nå 5 l. har revnet grunnet mye bruk. Exped og andre produserer også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette har produsenter av pakkposer fått med seg og en kan få kjøpt pakkposer som hverken blir som en tykk pølse eller ball men som er smale og med evt. ventil. Jeg har noen slike og er godt fornøyd med disse. Kjøpte bl.a. en 5 l. og en 10 l. på Magasinet for 3 år siden (tror jeg det var) av merket Pacific Outdoor. Har holdt godt selv om nå 5 l. har revnet grunnet mye bruk. Exped og andre produserer også dette.

Synes desse ventilane har ein tendens til bli ødelagte, men det er kanskje berre eg som er hardhendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike fungerer hvis manikke kjøper de aller billigste.

Synes ikke det er så vanskelig å fylle sekken. Pakker en liten klespose, en pose med mat som ikke tåler vann. Evt en bitteliten til elektronikk. Alt som ikke blir øldelagt av litt vann ligger løst. Dvs embalert mat, fiskesneller, gassbokser, primus, kjeler og panner, liggeunderlag, tallerken, crocs etc. Så det er nok å stappe på mindre plasser i sekken i tillegg til posene. Ved padling har jeg litt mer pakkket vanntett. Men bedre med flere små poser enn et par store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.