Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose, vinter (Dun vs kunstfiber)


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tror vel at det gåsa greier seg med, fungerer bra for oss også, men som det er svart allerede - dun mister isolasjonsevnen når det blir vått, noe som kan være upraktisk :wink:

Når det er sagt, så lar det seg gjøre å ta visse forhåndsregler, f.eks. å ta med seg et yttertrekk. Dunposen har nemlig en egenskap som kunstfiberposer ikke er i nærheten av: lett og liten. En dunpose veier fort en kilo mindre enn en tilsvarende kunstfiberpose. I tillegg komprimeres den mye bedre, så du har vesentlig mindre pakkevolum. Du kan jo ta turen til XXL og be dem vise deg en komprimert Ajungilak Tyin Vinter og en komprimert Helsport Himalaya....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Litt tidlig ute, men:

Hvor varm sovepose trenger man får telting i Oslomarka vinterstid?

Hvor lenge holder en dunpose?

Hvor mye tåler en dunpose av vær og vind?

Det kan være bikkjekaldt i Nordmarka på vinteren, så du trenger en fullblods vinterpose. Rundt nyttår var det 17-18 minus på dagtid.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Genuin Vinter - www.genuin.net - i vinter på studiet Friluftsliv ved HiT. Det fungerte greit! Kan bli litt kaldt ved minus 20, men ned dit er det bare kos. OG - jeg er en skikkelig frysepinn...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Har en Helsport Himalaya.....

Super pose, for en overkommelig pris. Betalte rundt 1.500 kroner for den, og har brukt den i temperatur ned til -30 (faktisk i Himalaya 8)).

Kunne sikkert fått en pose som var "litt" varmere, men måtte sannsynligvis betalt tre ganger så mye for den.

Den vil absolutt holde deg varm nok i marka...medmindre den blir gjennomvåt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med de nye posene til Marmot, noen som kjenner disse? F.eks. Lithium? Den er jo sykt dyr (5200,-) men skal også være sykt bra. Veier 1,2 kg! og har nedre grense på -18. (-18 er grensen i USA, dvs at det antakeligvis holder ved kaldere temp også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

Hva får deg til å tro at de setter temperaturgrensene 'strengere' i USA enn i Europa ?

Jeg er også på jakt etter dunpose for vinterbruk. Jeg har flere ganger opplevd kaldere enn -20C om vinteren i Jotunheimen, og vil gjerne fortsette å sove greit under disse forholdene, så komforttempen bør være lavere enn -20. Samtidig er jeg opptatt av plass og vekt (ellers kunne jeg jo kjøpt med en ny kunstfiberpose). Det beste jeg har funnet på nettet hittil ut fra målbare tall som vekt, dunvekt, og duntype er Western Mountaineering BigHornSuperDL, som ser ut til å være varm nok og lav vekt. De andre posene fra Western ser også ut til å ha veldig bra varme/vekt-forhold. (www.westernmountaineering.com)

Men den er fryktelig dyr og må bestilles fra USA uten at jeg har mulighet til å se og ta på den først. Kanskje det blir en Ajungilak Goose Bay Arctic. Den har bra data og er lett å få tak i.

OBS: ikke glem viktige ting som passform, lengde på glidelås, tetting rundt kroppen, tetting rundt hodeåpning og robusthet som kan være vel så viktige parametere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

Hva får deg til å tro at de setter temperaturgrensene 'strengere' i USA enn i Europa ?

Hva med en helt annen kultur for å saksøke, klage, syte osv. Temperaturgrensene ER satt strengere i USA - og på Marmot sine poser. Det kjenner du fort når du tar i en av posene - de er tjukke og gode, samtidig som de blir små & lette å dra med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort helomvending!

Har pratet med litt folk jeg kjenner med mer vintererfaring enn meg (og tenkt litt), og funnet ut at jeg bør gå for kunstfiber isteden for dun!

Grunnen til dette er at faren for væromslag og kondens på mine turer er reell og med dun vil jeg da få store problemer på flere-dagers-tur.

Det jeg prøver å si er at jeg tror man bør ha en syntetisk vinterpose og en dunpose! Og i første omgang kjøper jeg en syntetisk.

Kan også nevne at jeg har funnet en jævla fin Helsport pose (Jotunheimen) som har gode løsninger og er 215 lang. Siden jeg er en svær kar er dette suverent i motsetning til mange andre poser på 195...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

Hei. Kjøpte meg selv en sovepose, en Ajungilak kompakt winter shelter for å kunne overnatte ute- under åpen himmel. Jeg ser jo på temp spec'n at den kunne vært varmere. Testet den på snaufjellet for et par helger siden, og temperaturen var veldig nær null grader. Intet problem, bare iført unikken. Varm og god hele natten igjennom. Vannperlene lå over hele posen da jeg våknet. :!: Regner selvfølgelig med at vintertemperaturen blir annerledes, men med telt og bluss som backup skal det vel være mulig å riste av seg den normale norske vinterkulden. :!: Jeg kjøpte posen min hos http://www.steggen.no, og ser også at det finnes ekstrem poser fra Ajungilak: http://www.steggen.no/asp/produkter_detail.asp?kategori=villmark&type=soveposer&ID=914

Gleder meg til vinteren! (Det er vel første gangen)

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.