Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka til fots 28.mai-6.juni - Hjelp til rutevalg?


TillaCharlotte

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Årets første ferie ønsker vi å legge til femundsmarka i tidsrommet 28.mai til 6.juni. Siden hunden vår er lite trent i kano, må turen bli til fots. 

Selv har vi ingen erfaring i området, og turen blir jo utenfor sesong. Derfor synes vi det er veldig vanskelig å lande på en rute. Vi kunne tenke oss å være innom Rogen og Roastenvannene. Start og sluttpunkt må være det samme. 

 

Vi har lest om båttaxi, men usikre på hvor vi henvender oss? Fant et telefonnr. på sidene til femundshytta. 

Da vi er bosatt i Buskerud, hadde vi tenkt at kanskje Jonasvollen ville vært det beste innfallspunktet, med transport over vannet herfra. 

 

På senorge.no står det også at det skal være barmark i store deler av dette området. Kan vi stole blindt på dette?  :logik:

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Båttaxi og telefonnummer finner du på www.jonasvollen.no.

Greit å ta taxi over til Storvika å gå opp til Røvolltjønna. Så videre over til Roasten. Er stier oppover der til Reva campen ved Rogen. Evt ned igjen langs Røa og båttaxi tilbake derfra. Så vidt jeg husker begynner ikke ferga gå så tidlig på sesongen. Når det gjelder føreforhold nå så har jeg ikke peiling på om det ligger snø og is noen steder enda. Men sikkert andre her som har mer lokalinfo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin runde er grov skissert opp Røavassdraget til Rogen, inn til Revsjøen over Gråvola til Nedre Muggsjø og deretter følge ned Mugga. Det er en rekke åpne buer som er verdt en overnatting langs dette strekket også, avhengig av hvor mange dere er.

 

Myggmessig er det et veldig fint tidspunkt dere har tenkt å ta turen.

 

Gisle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!! Det er helt supert :D

 

Her var det mange alternativer vi allerede har kikket på, så da betyr forhåpentligvis det at vi ikke var helt på villspor alikevel :) Hehe. 

Hvordan er det å gå utenom dnt-løypene i området? Går det fint uten å ende opp midt i myrer ol? :)

 

Vi er også usikre på hvor langt vi klarer å forflytte oss i terrenget. Vi ønsker å legge inn godt med tid til fiske og stopp, og kanskje gå slik at vi hadde fått 2 netter pr. leirplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der 1.mai helga. Da var det veldig lite snø. Litt sånn midt mellom sesonger. Vil tro varmen den siste uka har tatt det meste nå. Om dere snakker med noen lokale ville jeg spurt om is på vannene. Selv om det begynner å bli bart rundtom nå, så er det mange vann det fremdeles er is på ( i allefall forrige helg i nærliggende område). Jeg kan ikke si noe om hvordan de vannene som er nevnt over er nå, men før påske var det tykk stålis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.