Gå til innhold
  • Bli medlem

Knute ryker - palomarknute og fireline


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hadde årets første tur med fiskestanga i dag. Mistet to sluk på 15 minutter - den ene røk av i kastet, den andre fordi jeg var borte i bunnen.

 

Brukte kliss ny fireline med palomarknute.

 

Hva kan jeg ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Vet ikke hvorfor det sletna i kastet, har opplevd det sjøl mange gang... men det kan være div årsaker.

 

Den som slet av i botn, den sletna antakeligvis fordi snøret ble sletna av mot stein. Fireline har stor bruddstyrke, men den tåler minimal mekanisk slitasje. Bruk monofortom mellom firelina og sluken så skal du se at du berger mange sluker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at palomar har sviktet! 

Men har hatt mye negative erfaringer når bruddstyrken på fireline går nedover mot 0,15!

 

Jeg fisker mest med mono fortom foran fireline, og skjøter dette med albright knuten!

Dette funker ikke når en går for de nedre bruddstyrkene!

 

post-8771-0-26525900-1400475199.gif

berkley-knuten

 

denne er er et alternativt som for min del står uprøvd!

Palomar skal jo tros alt dekke opp til 100 prosent av bruddstyrken!

 

Prøv å slå en vanlig kjerring-knute på snøret, ryker det lett; vil jeg nok tro at det er knute/bruddstyrke som er problemet!

 

Håper det løser seg:)

 

skitt fiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monofortom anbefales. Jeg bruker albrightknuten og opplever at det fungerer i alle fall ned til 0,08 som er det tynneste jeg har prøvd. Monotykkelsen må selvsagt også reduseres når firelinen blir tynnere.

Det kan være flere årsaker til snørebruddene. Vet ikke om du brukte sluklås eller knøyt sluken rett i snøret? Skarp kant på sluken kan kutte fireline lett. For tung sluk i forhold til snøretykkelse kan også være årsak. Jeg ville også sjekket toppringen for evnt skader. Bruk en bomullspinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stangringene dine! Når det sliter i kastet kan det høres ut som innlegget i stangringene dine kan være skadet. Spesielt i toppringene skal det lite til før du filer av multifilament. Har aldri hatt problemer med tynn Fireline som sliter uten grunn, men et par andre alternative snører har jeg klart å "kaste av" noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.