Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpent kjøp/100 % fornøyd garanti (XXL)


Abnorm

Anbefalte innlegg

Hvorfor selge, når du kan gå i butikken å få igjen pengene?

XXL har 100dagers åpent kjøp.

Endret av martin.m
Spin-off diskusjon fra salgstråd, splittet til egen tråd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende de setter seg på bakbeina, for varen er vel strengt tatt brukt.

 

Hos oss får du pengene tilbake hvis du angrer kjøpet. Uavhengig av om du har handlet på nett eller i et av våre varehus.

  • Varene må være ubrukte, i original forpakning og du må fremvise kvittering
  • Gjelder også salgsvarer!
  • Gjelder både for nettbutikken og alle våre varehus i Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp er vertfall veldig greie sån, men usikker på om XXL kjører den samme "linjen" der.

 

jeg forstår at dem vil ha tilbake varen uten skader og at den skal fremstå som ny i orginal forpakning samt kvittering etc. Men det er jo gjerne en grunn til at man vil benytte seg av angreretten og da gjerne knyttet til varen og da må den jo ha vert testet først. Vertfal slike ting som GPS'er etc. Man kjøper jo ikke en GPS, lar den ligge uåpnet og urørst i 100 dager før man leverer den tilbake. Kan du gi meg et scenario hvor dette skjer i dag?

 

Har vertfall aldri vert problem og levere tilbake brukte ting til Elkjøp, så lenge varene fremstår som nye i orginal forpakning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår at dem vil ha tilbake varen uten skader og at den skal fremstå som ny i orginal forpakning samt kvittering etc. Men det er jo gjerne en grunn til at man vil benytte seg av angreretten og da gjerne knyttet til varen og da må den jo ha vert testet først. Vertfal slike ting som GPS'er etc. Man kjøper jo ikke en GPS, lar den ligge uåpnet og urørst i 100 dager før man leverer den tilbake. Kan du gi meg et scenario hvor dette skjer i dag?

Du skjønner vel også at meningen ikke er at man bare kan gå på butikken og låne produkter i 100 dager.

Angrerett er forøvrig noe helt annet og noe som ikke finnes ved kjøp i butikk. Angrerett handler om at når man kjøper på nett/postordre o.l. har man ikke mulighet til å prøve varen i butikken før man kjøper den og skal derfor få den muligheten de første 14 dagene når man kjøper på nett/postordre o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skal ha muligheten til å teste produktet er jo greit. Åpne den, skru den på, teste menyer osv. 4 dager på tur med GPS'en er vel egentlig mer enn å bare teste den. Selv ville jeg vært litt mer skeptisk til å kjøpe en "ny" GPS fra butikk som 2-3 stykker allerede har brukt 3-4 dager på tur. Man ønsker jo gjerne å kjøpe noe som er helt nytt, selv om den lille bruken varen har blitt utsatt for neppe påvirker bruksverdien. Men det er jo selvsagt mulig at de godtar det også.

 

"100 dager åpent kjøp" er bare ren markedsføring. Som du sier, det skjer omtrent aldri, men høres unektelig forlokkende/betryggende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du skal ha muligheten til å teste produktet er jo greit. Åpne den, skru den på, teste menyer osv. 4 dager på tur med GPS'en er vel egentlig mer enn å bare teste den. Selv ville jeg vært litt mer skeptisk til å kjøpe en "ny" GPS fra butikk som 2-3 stykker allerede har brukt 3-4 dager på tur. Man ønsker jo gjerne å kjøpe noe som er helt nytt, selv om den lille bruken varen har blitt utsatt for neppe påvirker bruksverdien. Men det er jo selvsagt mulig at de godtar det også.

 

"100 dager åpent kjøp" er bare ren markedsføring. Som du sier, det skjer omtrent aldri, men høres unektelig forlokkende/betryggende ut.

Nettopp... selv om jeg har hatt den i ca. en måned, så vil jo ikke det automatisk si at jeg har brukt den aktivt hver eneste dag. Jeg har brukt den kanskje 4-5 ganger og funnet ut at en mobil app funker like bra i mitt tillfelle. Jeg har aldri opplevd å ha kjøpt en enhet som er åpnet så jeg tror ikke disse blir solgt om igjen.

 

På Elkjøp fungerer vertfall dette utmerket og jeg har benyttet meg av det flere ganger. Men hvordan denne praksisen fungerer på XXl vet jeg ikke (ennå).

 

Men igjen... gi meg et par scenarioer hvor denne 100 dagers returretten kan brukes, så lenge man tar i betraktning at det KUN gjelder uåpnet vare, og i dette tillfelle en GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp... selv om jeg har hatt den i ca. en måned, så vil jo ikke det automatisk si at jeg har brukt den aktivt hver eneste dag. Jeg har brukt den kanskje 4-5 ganger og funnet ut at en mobil app funker like bra i mitt tillfelle. Jeg har aldri opplevd å ha kjøpt en enhet som er åpnet så jeg tror ikke disse blir solgt om igjen.

 

På Elkjøp fungerer vertfall dette utmerket og jeg har benyttet meg av det flere ganger. Men hvordan denne praksisen fungerer på XXl vet jeg ikke (ennå).

 

Men igjen... gi meg et par scenarioer hvor denne 100 dagers returretten kan brukes, så lenge man tar i betraktning at det KUN gjelder uåpnet vare, og i dette tillfelle en GPS.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal gi deg et slikt scenario, for jeg er enig i at denne retten strengt tatt ikke er verdt så fryktelig mye. Men ok, f.eks: Du kjøper en GPS, åpner eska og ser på den, men finner ut at den var litt for stor for jakkelomma du hadde tenkt å ha den i. Siden du har returrett benytter du deg av denme og får pengene igjen. Min oppfatning er at dette kun er en markedsførings-hype for å få kunder til å føle seg trygge ved kjøp.

 

Vi er vel bare litt uenige om hvor utstrakt en test av et produkt kan være. 4 dagers testbruk på tur er etter min mening mer enn hva denne returretten er ment for. Jeg mener poenget med presiseringen om at varen skal være ubrukt, er at de skal ha mulighet til å selge den om igjen. Å kaste slike produkter ville vært helt avsindig, og neppe lønnsomt nok til å tilby denne returretten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal gi deg et slikt scenario, for jeg er enig i at denne retten strengt tatt ikke er verdt så fryktelig mye. Men ok, f.eks: Du kjøper en GPS, åpner eska og ser på den, men finner ut at den var litt for stor for jakkelomma du hadde tenkt å ha den i. Siden du har returrett benytter du deg av denme og får pengene igjen. Min oppfatning er at dette kun er en markedsførings-hype for å få kunder til å føle seg trygge ved kjøp.

 

Vi er vel bare litt uenige om hvor utstrakt en test av et produkt kan være. 4 dagers testbruk på tur er etter min mening mer enn hva denne returretten er ment for. Jeg mener poenget med presiseringen om at varen skal være ubrukt, er at de skal ha mulighet til å selge den om igjen. Å kaste slike produkter ville vært helt avsindig, og neppe lønnsomt nok til å tilby denne returretten. 

Ok, da har jeg missforstått deg litt :)

 

En ting er hva DIN og MIN mening er, men en annen ting er hva som faktisk gjelder i praksis. En slik lovnad med 100 dagers åpent kjøp må jo være tidenes mest villedende markedsføring hvis dette faktisk ikke gjelder i virkeligheten (Slik det gjør på Elkjøp)... ?

 

Når det er sagt, så vil jeg tippe (bare synsing) at dem har inngått en avtale med sine leverandører angående dette. kanskje dem sender tilbake produktene, slik at de pakkes ned på nytt igjen med ny embalasje, slik at det ser nytt ut?

 

Det forutsetter så klart at det jeg leverer er i tipp topp stand og ikke synlig brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg missforstått deg litt :)

 

En ting er hva DIN og MIN mening er, men en annen ting er hva som faktisk gjelder i praksis. En slik lovnad med 100 dagers åpent kjøp må jo være tidenes mest villedende markedsføring hvis dette faktisk ikke gjelder i virkeligheten (Slik det gjør på Elkjøp)... ?

 

Når det er sagt, så vil jeg tippe (bare synsing) at dem har inngått en avtale med sine leverandører angående dette. kanskje dem sender tilbake produktene, slik at de pakkes ned på nytt igjen med ny embalasje, slik at det ser nytt ut?

 

Det forutsetter så klart at det jeg leverer er i tipp topp stand og ikke synlig brukt.

 

Det står fortsatt klart og tydelig at varen skal være ubrukt for at returretten skal gjelde, så det hele bunner ut i hvordan XXL definerer "brukt" i denne sammenhengen. Var det jeg ønsket å poengtere med min første post, at de kanskje setter seg på bakbena når du har brukt den i 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikek "returrett" men "Åpent kjøp" i følge nettsiden dems. Etter et søk på nett vil dette si at man får tilbake pengene.

Spørsmålet her er som du sier om XXL mener alvor med det de skriver om at produktet skal være ubrukt. Hvis så er tillfelle så kan dem jo like godt gi 1 års åpent kjøp, for de fleste tester vel varen før dem finner ut at det ikek er noe dem vil ha allikevel og da er jo forseglingen/pakken allerede åpnet og dermed brukt.

 

men skal se over helgen om jeg får dristet meg bort på XXL :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har også en 30-dagers 100% fornøyd garanti. Den gjelder på brukt utstyr men du får ikke igjen pengene. Jeg har byttet fjellsko til meg og sønnen min med denne ordningen. Skoene var brukt et par turer og så langt fra nye ut. Fikk byttet til annen type og betalte bare mellomlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men kan du da gi meg et scenario hvor "100 dagers åpent kjøp" kan være aktuelt?

Jeg brukte det nettopp på 2 stk uåpnede slike "tallrikslåda"(google det om du lurer) som ble kjøpt inn som et impulskjøp hvor jeg angret i etterkant når jeg hadde undersøkt litt flere alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det nettopp på 2 stk uåpnede slike "tallrikslåda"(google det om du lurer) som ble kjøpt inn som et impulskjøp hvor jeg angret i etterkant når jeg hadde undersøkt litt flere alternativer.

Men når man "angrer" så gjelder vel angreretten? Åpent kjøp er vel noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man "angrer" så gjelder vel angreretten? Åpent kjøp er vel noe annet?

Angrerett gjelder kun ved fjernsalg:

 

"Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted."

 

Derfor har du ingen angrerett ved kjøp i vanlig butikk(ved lov), men i praksis har flere butikker såkalt angrerett bare de kaller det f.eks. "åpent kjøp" av markedsføringsårsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har også en 30-dagers 100% fornøyd garanti. Den gjelder på brukt utstyr men du får ikke igjen pengene. Jeg har byttet fjellsko til meg og sønnen min med denne ordningen. Skoene var brukt et par turer og så langt fra nye ut. Fikk byttet til annen type og betalte bare mellomlegget.

 

Den har jeg også benyttet meg av på sko - da er den gull verdt siden man ikke vet om sko passer før man har brukt dem en stund. Jeg spurte hva de gjorde med de brukte skoene, og fikk til svar at hvis de så noenlunde greie ut ble de solgt med kraftig rabatt. Men hvis de var tydelig slitte og skitne ble de kastet. Akkurat det synes jeg er trist, jeg skjønner at de ikke kan selges i butikken, men de kunne vel gitt dem til Fretex eller lignende? Problemet er kanskje at de da kan gå glipp av et potensielt salg av nye sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også benyttet meg av på sko - da er den gull verdt siden man ikke vet om sko passer før man har brukt dem en stund. Jeg spurte hva de gjorde med de brukte skoene, og fikk til svar at hvis de så noenlunde greie ut ble de solgt med kraftig rabatt. Men hvis de var tydelig slitte og skitne ble de kastet. Akkurat det synes jeg er trist, jeg skjønner at de ikke kan selges i butikken, men de kunne vel gitt dem til Fretex eller lignende? Problemet er kanskje at de da kan gå glipp av et potensielt salg av nye sko...

 

Synes også dette er trist. Javel, de har en viss fortjeneste på å sikre seg flere kjøp, men de viser hvilket elendig miljøansvar de tar ved å tilby denne garantien. Sånn blir det vel når pengene rår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da temaet er interessant har jeg valgt å splitte diskusjonen fra det opprinnelige temaet og opprette en egen tråd.

Kom gjerne med dine erfaringer dersom du har benyttet deg av XXLs garanti eller andre sportkjeders lignende "garantier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har også et "prisløfte" - altså at de matcher enhver pris på samme produkt dersom prisen kan dokumenteres. Det løftet holder de, jeg har prøvd et par ganger. De sjekker prisen på nettbutikken jeg henviser til, og gir meg samme pris. Det inkluderer faktisk også XXL sin egen nettbutikk.

 

En negativ side av prispresset og de store kjedenes makt er at uavhengige butikker ikke får lov av leverandørene å selge varer rimelige enn de store kjedene. I Tromsø har TromsøSport to ganger prøvd å selge et produkt rimeligere enn XXL og/eller Gmax. Det ene var et GoPro kamera som Tromsø Sport ville selge for litt lavere pris, men det fikk de ikke lov til av importøren av GoPro - da ville de bli nektet å selge det.

Det andre tilfellet var et Helsport-telt som de ville selge 1 - en - krone billigere enn XXL, men Helsport nektet dem det og truet med leveringsstopp. Da avisen tok opp saken bedyret både Helsport og XXL at det ikke kunne være tilfelle, det var ikke slik de drev forretning. Men jeg tviler meget sterkt på at innehaveren av Tromsø Sport bløffer, for å si det mildt.

For en tid tilbake kom det frem at XXL hadde bilder på veggen på bakrommet av de andre sportsbutikkene i Tromsø, og etterhvert som de måtte stenge ble det tegnet et rødt kryss over bildet av den aktuelle butikken.

Jeg har forsåvidt gode erfaringer med XXL, de er hyggelige og av og til treffer jeg folk med kunnskap bak disken, men det er med en stygg bismak jeg handler der, og jeg foretrekker å handle i en mer uavhengig butikk selv om prisen er noe høyere - men det er klart, det går en grense et sted.

Det samme gjelder forsåvidt mat og dagligvarer. Vi er så heldige å bo i nærheten av en av Norges eneste uavhengige dagligvarebutikker, og jeg handler konsekvent der for å støtte butikken. Når de i tillegg ikke er spesielt mye dyrere enn Rimirema1000 er valget. Og jeg har etter hvert klart å få de til å ta inn et stort utvalg økologisk frukt og grønt - da er jeg fornøyd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen negative erfaringer med XXL, annet enn at de "krevde" at jeg kjøpte fjellstøvlene dersom de bestilte i større størrelse for meg. Det gjør ikke f.eks. Oslo Sportslager. Bare jeg hinter om at det hadde vært ønskelig med fjellstøvler i str. 50 der, så bestiller de uansett hvis de ikke har det inne.

Jeg tiltrekkes selv av rimelige priser, men ikke alltid, så jeg prøver så godt det lar seg gjøre å handle på de andre butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

XXL og Gmax kjører akkurat samme linja. De har også en ekstrem priskrig seg i mellom. Begge har også prisgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...


Hvor nøye er XXL med at varen returneres i originalemballasje når man vil bytte inn et brukt produkt? Jeg har et par fjellsko jeg har tenkt å bytte inn. Kjøpt nylig (på nett), og gått 1 bitteliten tur med hittil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.