Gå til innhold
  • Bli medlem

samekniv


Lars-Ivar

Anbefalte innlegg

hei

jeg sliter med at den store samekniven min ruster. Da jeg kjøpte den var den helt fin og blank. Den var smurt inn i olje. Den ble med på tur og nå har den ett sånn stygt svart belegg. som ikke går bort.. har noen et tips til og fikse dette? jeg hadde navnet midt gravert men det ser du ikke noe til lengere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS. Du har ikke noe bilde her og beskriver kun at kniven har et "sort" belegg. Aner ikke hva dette belegget er, betraker ikke rust som et ordinært belegg. Så hva er det?

 

Du må jo først fjærne belegget. Og hvis det da er rust under, er det litt avhengig av hvor annløpt stålet er, for å gi tips om behandling. I værste fall må dette slipes vekk med sandpapir/smergelpapir. Kan hende det går bare med stålull, hvis annløpingen (rusten) ikke har kommet for langt. Er det bare missfarging, kan det gå med "noe" som etser svakt i stålet. Kan komme tilbake med tips for missfarging, hvis det er aktuellt. Men du får kanskje først svare på forranstående, før jeg eller andre utdyper noe mer.

 

 

Forstår ikke hvorfor folk ikke tar vare på knivene sine. De fleste kniver ruster og må rengjøres, samt tørkes tørre. Ennå værre hvis dere ikke rengjør kniver som vært brukt på fisk, eller annet vilt. Kan utvikle streptokokker, på tur.! Selv i matlaging, kan det utvikle lumske bakterier. Har jeg "griset" til kniven min (eks. bløte matrester, el. rå fisk/kjøtt) renser jeg med en gang! Selv sevje fra friske trær, legger et belegg på stålet som bør fjæres. Det trekker til seg fukt og smuss, samt etter noen dager/ uker, kan føre til missfarging. Tørker også av kniven, hvis den er blitt våt. Er det fuktig miljø, avslutter jeg daglig med olje, el. syrefri vaselin. Stell pent med kniver, så kan de holde i generasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart belegg i store og små flekker på bladet? Hvis kniven har vært borti ferskt treverk, så kan det være kvae. Såpevann, svamp og litt svette. Misfarginger som sitter dypere kan fjernes med viskelær, eventuelt forsiktig bruk av stålull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dobing.info/11/2013/02/DIY-kniv-oppbevaring.html

 

Bruker tips herifra for knivene. Dessuten oppbevarer jeg dem ikke i slire.

WD-40 er ok beskyttelse for stålet. Hvordan det er i mat, vet jeg ikke. Men bakdelen er vel en relativt stor boks, kontra ei mini flaske med ojle på tur.

 

Du bruker tydeligvis ikke slirekniver og det er vel greit. :) Men jeg finner ofte kniver, på noen av mine kanoturer. Dette er helst på steder det kan være folksomt i høysessongen. (Jeg er der enten etter, eller før det blir for folksomt.) De fleste har vært slirekinver og normalt i slira! Med belte og aldri legge fra seg kniven "hist og pist", vet en alltid hvor kniven er og en slipper å lete, eller pakke ut kniven.

 

Håper ikke du er en av dem, som stadig mister kniver? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en strømeng kniv, så lages de av karbonstål. Og svarte blir de med tiden uansett.. Det er når de blir røde du bør bekymre deg. Det du har på bladet er sikkert bare patina, og det er faktisk naturlig rustbeskyttende, samtidig som den er med på å gi kniven karakter. Jeg ville ikke fjernet det.

 

Det første jeg gjorde med min, var faktisk å la den ligge tullet inn i en klut, gjennomtrukket av 7% eddik nettop for å gi bladet en slik patina, og samtidig rustbeskytte bladet. 

 

Ellers så bør du olje inn skafet med linfrøolje, også sørger du for å tørke bladet tørt etter hver bruk. Og olje inn kniven med en eller annen planteolje om du skal bruke den på mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WD-40 er ok beskyttelse for stålet. Hvordan det er i mat, vet jeg ikke. Men bakdelen er vel en relativt stor boks, kontra ei mini flaske med ojle på tur.

 

Du bruker tydeligvis ikke slirekniver og det er vel greit. :) Men jeg finner ofte kniver, på noen av mine kanoturer. Dette er helst på steder det kan være folksomt i høysessongen. (Jeg er der enten etter, eller før det blir for folksomt.) De fleste har vært slirekinver og normalt i slira! Med belte og aldri legge fra seg kniven "hist og pist", vet en alltid hvor kniven er og en slipper å lete, eller pakke ut kniven.

 

Håper ikke du er en av dem, som stadig mister kniver? :)

 

 

Angående ikke bruke slire er dette under lagring, ikke under bruk. Det samme med WD-40, Tiur3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en strømeng kniv, så lages de av karbonstål. Og svarte blir de med tiden uansett.. du skal bruke den på mat.

Merkelig at ikke noen av mine ti-talls "karbonkniver", har blitt svarte da? Noen av de eldste er ca 40 år gamle, fremdeles blanke. (Har også noen som skal være såkalt rustfrie, men behandler alle kniver likt av vane.) Gjelder også den eldste 8" samekniven fra Strømmeng. Samme hos venner og jaktkompisser, som tar vare på kniver/våpen.

 

Strømeng leverer kniver som skal være svarte, men de kommer slik fra fabrikken. (Trolig myntet på militæret).

 

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd med kniven til TS. (Venter på forklaring). Men jeg har sett nok av vannstelte kniver. Eller folk som glemmer bort kniven, med en gang de kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 det var det jeg også reagerte på fordi jeg har en som er blank enda og den er vel ca 16 år. Men denne ble sånn svart med en gang! Var ikke brukt en gang.. men jeg kan huske at slira var våt når det hendte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 det var det jeg også reagerte på fordi jeg har en som er blank enda og den er vel ca 16 år. Men denne ble sånn svart med en gang! Var ikke brukt en gang.. men jeg kan huske at slira var våt når det hendte..

Kun våt? Eller hva hadde du brukt den til? Eks mat, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke noen av mine ti-talls "karbonkniver", har blitt svarte da? Noen av de eldste er ca 40 år gamle, fremdeles blanke. (Har også noen som skal være såkalt rustfrie, men behandler alle kniver likt av vane.) Gjelder også den eldste 8" samekniven fra Strømmeng. Samme hos venner og jaktkompisser, som tar vare på kniver/våpen.

 

Strømeng leverer kniver som skal være svarte, men de kommer slik fra fabrikken. (Trolig myntet på militæret).

 

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd med kniven til TS. (Venter på forklaring). Men jeg har sett nok av vannstelte kniver. Eller folk som glemmer bort kniven, med en gang de kommer hjem. 

 

 

Det er ikke merkelig i det hele tatt. Om man gjør knivene rene og er sånn pass søndagsreligiøs med å holde dem rene, pusser og steller på dem ettervert som de brukes, kan det unngås. 

Gidder man ikke å holde på sånn, er det like greit å la de få en patina, som beskytter dem godt mot rust, så lenge man holder kniven tørr. På mine karbonkniver er det bare eggen som er blank...

 

Som sagt, jeg påfører mine karbonkniver en slik patina med vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er carbon-stål, så er det altså ret almindeligt, at kniven får patina. Der er faktisk nogen der med vilje smørrer sennep eller andre produkter på dem, for at "patinere" dem.

 

Alle mine opinel'er med carbon-stål får en belægning. De er lige så nemme at holde skarpe, og jeg synes egentlig bare de ser mere koslige ud :-)

 

Se fx. denne her: http://instagram.com/p/d906RcBRQh/ - den så sådan ud efter et par dage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er carbon-stål, så er det altså ret almindeligt, at kniven får patina.

 

Jeg har tidligere kommentert kniver, i karbonstål. Mine kniver, har ikke platina! Får en platina, uten å bevist å lage det, er det trolig vannskjøtsel av kniven.

 

Det er forskjell på de som ønsker "platina" (og lager det) og de som vannskjøtter kniven sin!

 

Dere få gjøre som dere vil, men jeg kan fortelle litt om brunering, også om platina som noe kaller det. Strømeng utfører en type "varm-brunering", på noen av sine kniver. Tvilsom om den er like god, som den som blir brukt på annerkjente våpen. Et metall (stål) som er varmbrunnert, er i prinsippet rustfritt. Men ved bruk, kommer små riper i bruneringen og rusten kommer etter få dager. Så desto mer bruk, desto mer riper og fare for rust. Og når en overflate (av stål) er brunert blåsvart/mørk, er det vanskeligere å oppdage rusten. Når samtidig noen folk tror at brunering/platina er difusjonstett, uansett riper, gjør folk seg selv en "bjørnetjeneste". Selv varmbrunerte overflater, trenger "stell", for ikke å ruste.  

 

Det er lettere å "overvåke" blankt (eller "grått") stål. Men uansett, skal dere bevare tur- og jaktkniver bør de rengjøres (om behov) daglig på tur. De utsettes for større utfordringer enn våre kjøkkenkniver og bør derfor også mer omsorg og omtanke. Faren for en "bakteriebombe" er også større, når den også blir brukt til matlaging, uten rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om å vansjøtte kniven. Kivene mine blir rengjort og oljet de. Og det finnes ikke rust på dem. Men de har altså en patina. Enten fordi jeg påførte den selv eller naturlig. Men jeg gidder altså ikke å sitte å gnikke og gnu for å fjerne hver flekk på kniven. Er det matrester på dem, blir det vasket vekk, og ny olje påført, jeg tørker av dem vann med en gang etter bruk, etc. Og det holder i massevis. 

Jeg jakter ikke så slakting er ikke noe tema, men sløyer jo en del fisk og lager mat ute og foretrekker da en rustfri kniv for å slippe hele problematiken da denne også brukes endel på havet og i saltvann.... Men til alt annet har jeg bare karbonkniver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om å vansjøtte kniven. Kivene mine blir rengjort og oljet de. Og det finnes ikke rust på dem. Men de har altså en patina.

Hvis du rengjør og oljer kniven daglig, blir det ingen "platina"! Så, det er noe som "skurrer" her. Det er ingen behov for å "gnukke", men renhold, tørking oeg eventuelt olje. Da blir det ingen "platina", hvis du merer at stålet endrer farge?

 

Du er heller ikke konsekvent, om du påfører knivene "platina" bevisst, eller om det er sjødesløshet. Det er enten -  eller! Så, bestem deg! Det er ikke snakk om "hvis" det er matflekker på kniver, så blir de fjernet. Det er snakk om, bruker en kniv i matlaging, så renser en kniv (og bestikk)! Gjør du det ikke hjemme, med kjøkkenkniver?

 

Jeg har også såkalte rusfrie kniver (vistnok ikke av de, til mange tusen kr.), de ruster også, men ikke like raskt. Selv de, trenger renhold og vedlikehold. Mest på grunn av bakteier, men også på grunn av rust. Jeg ville ikke ha spist mat, du hadde tilberedt med din kniv. Og det slipper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patina platina? Rust bust! Jeg sløyer fisk, "hogger" og kløyver ved og spikker seljefløyte med min kniv. Så blir den brukt til matlaging, å da skal man jo som kjent ikke sløse med mat på tur, så den slikkes ren :P  Slapp som en gris med renhold og oljing, men tørker av verste driten på buksa av og til :) Om det så blir noen bakterier på kniven min takker jeg bare for det, det holder imunforsvaret mitt parat iallefall og jeg blir ikke så syk å skrøpelig som jeg syntes mange er i dag.

Blir kniven for rusten å dårlig takker jeg for det og, så har jeg en unnskyldning til å kjøpe meg en ny en :P Men den kniven jeg har nå er helt som ny enda ( Bamse tror jeg den heter).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rengjør og oljer kniven daglig, blir det ingen "platina"! Så, det er noe som "skurrer" her. Det er ingen behov for å "gnukke", men renhold, tørking oeg eventuelt olje. Da blir det ingen "platina", hvis du merer at stålet endrer farge?

 

Du er heller ikke konsekvent, om du påfører knivene "platina" bevisst, eller om det er sjødesløshet. Det er enten -  eller! Så, bestem deg! Det er ikke snakk om "hvis" det er matflekker på kniver, så blir de fjernet. Det er snakk om, bruker en kniv i matlaging, så renser en kniv (og bestikk)! Gjør du det ikke hjemme, med kjøkkenkniver?

 

Jeg har også såkalte rusfrie kniver (vistnok ikke av de, til mange tusen kr.), de ruster også, men ikke like raskt. Selv de, trenger renhold og vedlikehold. Mest på grunn av bakteier, men også på grunn av rust. Jeg ville ikke ha spist mat, du hadde tilberedt med din kniv. Og det slipper jeg. :)

 

 

Nå kverulerer du veldig syns jeg.

Nei jeg oljer selvsagt ikke kniven daglig, det har jeg aldri sagt. Jeg oljer den etter rengjøring. Og når jeg kommer hjem før jeg lagrer den. Det holder lenge. Siden karbonknivene mine 

har en patina, ruster de ikke mens jeg er på tur, så da holder det å holde kniven tørr. 

 

Siden jeg bruker en rustfri kniv til matlaging, sløying etc, holder det å vaske den med zalo og tørke den. Hvis du da ikke tør å spuise mat jeg har laget, forslår jeg at du steriliserer alt du skal spise av, da det ikke ser ut til at en vanligf oppvask holder for den sarte magen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som trådstarters kniv ser likedan ut som min tyve år gamle "strømengSabel" som er med på hver eneste tur.. Denne mørke "patinaen" gjør at kniven ikke ruster like fort noe som er flott. Knivsmed Strømeng selger jo i dag kniver med slik "old fashion"utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har tidligere kommentert kniver, i karbonstål. Mine kniver, har ikke platina! Får en platina, uten å bevist å lage det, er det trolig vannskjøtsel av kniven.

 

Platina og patina er to forskjellige ting. I motsetning til patina, er ikkje platina noko som bare oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kommentert kniver, i karbonstål. Mine kniver, har ikke platina! Får en platina, uten å bevist å lage det, er det trolig vannskjøtsel av kniven.

 

 

Da jeg skrev at nogen bevidst patinerer deres knive, så mente jeg ikke, at de gjorde det for at beskytte stålet - som rigtig brunering jo gør. Det er bare fordi nogen kan lide det udseende - ligesom at nogen synes en læderstol er bliver flottere når den er lidt slidt. Men det er dumt at "mishandle" sin kniv, bare for udseendet - helt enig.

 

Men alle mine knive i carbon - de bliver altså bare fulde af mørke pletter og mærker. Fordi jeg bruger dem, og fordi jeg ikke tager mig tid til at rense og smøre dem bagefter - og syren fra mad, frugt, træ osv giver langsomt den mørke overflade. De er ikke rustne - de bliver bare langsomt mørkere og ja: fulde af "patina". (som fx. min lommekniv her http://instagram.com/p/d906RcBRQh/) I min verden er knive værktøj, der bare skal bruges - og hvis jeg hele tiden skulle bekymre mig om at holde dem blanke, så ville jeg desværre ikke få dem brugt. Man kunne selvfølgelig vælge rustfrit - det er desværre bare ikke så let at slibe, som en dejlig carbon-klinge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.