Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode nyheter for skifolket !


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Nye nytt må jo lages.

Ser at det kanskje har noe for seg for eliteutøvere å drive med slike marginaler men jeg kommer neppe bytte stavsamlingen.

Utifra hva jeg ser av stavene så vil man få en litt annen vinkel mot snøen og staven litt lengre frem uten at man endrer på stilling i hånd og overkropp. Er jo kjent at kan ikke skal strekke stavene for langt foran seg da man mister kraft.

Mulig de gir et litt bedre skyv, man får startet skyvet med staven litt lengre foran seg og mulig man da opprettholder mer kraft bakerst i skyvet enn med vanlige staver. Nå har vel Ole kun testet dette i skøyting. Litt mer usikker på om det er noe å tjene i klassisk. Der fører man jo stavene noe annerledes.

 

Men Ole har alltid vært flink til å utvikle ting, hente marginger her og der. Så vi får se hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar aluminiumsstavar frå -80-talet, og dei har vorte litt småbøygd i løpet av åra, så dette er ikkje noko nytt for meg. Eg trur derimot at eg gjekk raskare då stavane var nye og rette enn no, så det er nok bare humbug.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har helt troen på dette. Kraften overføres jo i en direkte linje mellom hånden og bakken, samme hvilken fasong staven har.

Staven vil få en annen vinkel mot underlaget, noe som kan bety at man kan trykke litt mer i slutten av hvert skyv (men helt marginalt, selvsagt). Målet er vel at det skal være mulig å få lagt mer kraft i staven enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staven vil få en annen vinkel mot underlaget, noe som kan bety at man kan trykke litt mer i slutten av hvert skyv (men helt marginalt, selvsagt). Målet er vel at det skal være mulig å få lagt mer kraft i staven enn i dag.

Vinkelen staven møter underlaget er kanskje litt anderledes, men kraften kommer i akkurat samme rettning som før, så jeg ser ikke helt hvordan dette vil gjøre noe i det hele tatt. Faktisk så ville jeg tro at staven vil være dårligere ettersom det er større sjanse for at den vil flekse mer enn en rett stav. Dette ser ut til å være en helt meningsløs gimmick for å selge mer staver til folk som har mer penger enn vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen staven møter underlaget er kanskje litt anderledes, men kraften kommer i akkurat samme rettning som før, så jeg ser ikke helt hvordan dette vil gjøre noe i det hele tatt. Faktisk så ville jeg tro at staven vil være dårligere ettersom det er større sjanse for at den vil flekse mer enn en rett stav. Dette ser ut til å være en helt meningsløs gimmick for å selge mer staver til folk som har mer penger enn vett.

Du har selvsagt rett i at kraften kommer i en rett linje fra håndtak til spiss, men siden et stavtak utgjør en pendel endres vinkelen staven står mot snøen gjennom hele bevegelsen. I slutten av taket er armene mye lavere enn i begynnelsen. Det medfører at man kan få ført staven litt lenger frem før stavisettet, og beholde grep i snøen litt lenger bak når staven blir mer parallell mot bakken. Altså kan man få en litt lenger arbeidsvei for hvert tak. Marginalt, selvsagt.

 

Det blir ikke det samme som den kranken du linket til. Skal man låne analogier fra sykkelverdenen blir det mer som de ovale tannhjulene man bruker på en del sykler, hvor belastningen blir større på de punktene i bevegelsen hvor kroppen kan levere mest kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men siden et stavtak utgjør en pendel endres vinkelen staven står mot snøen gjennom hele bevegelsen. I slutten av taket er armene mye lavere enn i begynnelsen. Det medfører at man kan få ført staven litt lenger frem før stavisettet, og beholde grep i snøen litt lenger bak når staven blir mer parallell mot bakken

 

Dette stemmer jo ikke da. Det er ingen vinkel å snakke om her. Kraften føres i en rett linje fra hånden til spissen igjennom hele stavtaket. Med mindre stavene er lenger eller armene dine plutselig har blitt lenger så har du akkurat den samme lengden tilgjengelig.

 

Tingen er at dette blir akkurat det samme som kranken. Helt nøyaktig det samme faktisk, nettopp fordi kraften går i en direkte linje mellom hånden til spissen. Du kan legge inn så mange vinkler og kurver du vil, kraften går i en rett linje. I motsetning til de ovale tanhjulene som i praksis endrer utveksling over rotasjonen så får du ingen endret utveksling i stavtaket. Staven endrer ikke lengde i løpet av stavtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder utvikling av utstyret han bruker, så er det vel knapt en utøver i verden som er så seriøs og nitidig som Bjørndalen. 

 

Akkurat det har jeg i og for seg ikke noen formening om, men jeg tviler på at selv Bjørndalen kan forandre fysikkens lover.

 

Her er en kilde til på disse stavene: http://utstyrsfreak.com/?p=1082

Kan du finne feilen på dette bildet:

Skjermbilde-2013-02-14-kl.-08.38.18.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver en siste gang: Din sammenligning med de z-formede krankarmene er ikke riktig. Grunnen er at i sykkelksempelet vil kraften overføres fra bein til krank nøyaktig likt som om krankarmene var rette. Her har stavens håndtak en annen vinkel. Det gjør at staven tillates å settes ned litt lenger frem. Hvis man skulle sette en konvensjonell stav like langt frem, så måtte man bøye håndleddet mer, noe som gjør kraftoverføringen fra arm til stav vanskeligere. Man får ikke satt tilsvarende mye kraft i staven der fremme med en rett stav.

 

Du må ta med kraftoverføringen fra arm til stav med i regnestykket før du påberoper deg fysikkens lover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver en siste gang: Din sammenligning med de z-formede krankarmene er ikke riktig. Grunnen er at i sykkelksempelet vil kraften overføres fra bein til krank nøyaktig likt som om krankarmene var rette. Her har stavens håndtak en annen vinkel. Det gjør at staven tillates å settes ned litt lenger frem. Hvis man skulle sette en konvensjonell stav like langt frem, så måtte man bøye håndleddet mer, noe som gjør kraftoverføringen fra arm til stav vanskeligere. Man får ikke satt tilsvarende mye kraft i staven der fremme med en rett stav.

 

Du må ta med kraftoverføringen fra arm til stav med i regnestykket før du påberoper deg fysikkens lover..

Jeg skjønner hva du sier, men det er fremdeles feil. Hvis du setter tuppen på staven lenger frem så må hånden også lenger frem. Tuppen på staven er aksen på vektstangen og hånden må føre trykket fra akkurat den samme posisjonen i forhold til aksen. M.a.o., fører du aksen lenger frem må du også føre trykket lenger frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende skjer med disse stavene er at de får en svak bøy i seg når man belaster. Det kan man få med rett stav og men skulle tro den blir i litt større grad på disse vinklede.

Får man da f.eks en fjæringseffekt i staven? Om det da gir en slags raskere retur av staven når skyvet er ferdig. Kan jo være flere ting som i sum utgjør litt forskjell.

Men jeg tror og at det har noe med at nedsett av trinse skjer litt lengre frem enn med vanlig stav, uten at man må strekke frem armen mer eller endre vinkel i håndlett. Kraftn må jo ned til samme punkt(trinsa) uansett men etter hva jeg ser av bilder så er ikke staven parallel før og etter knekken. Det vil og si at man kan ha en krappere vinkel i hånda mot kroppen enn på en tradisjonell stav.  Kan hende det aktiverer musklatur noe annerledes.

 

Hvis Exel sender meg et par slike curved og et par tilsvarende rette staver så skal jeg gjerne teste litt for de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror og at det har noe med at nedsett av trinse skjer litt lengre frem enn med vanlig stav, uten at man må strekke frem armen mer eller endre vinkel i håndlett. Kraftn må jo ned til samme punkt(trinsa) uansett men etter hva jeg ser av bilder så er ikke staven parallel før og etter knekken.

 

Jeg ser hva du sier, men når du staker så dytter du staven nedover, du skyver deg ikke fremover ved å vri på håndleddet. Dette endrer seg ikke og kraften må føres i en rett linje fra hånden ned til trinsen, ikke langs skaftet på staven. Det betyr at hvis du planter trinsa lenger frem, så må hendene også lenger frem for å få ført kraften nedover.

 

Vanskelig å beskrive dette uten å tegne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sier, men det er fremdeles feil. Hvis du setter tuppen på staven lenger frem så må hånden også lenger frem. Tuppen på staven er aksen på vektstangen og hånden må føre trykket fra akkurat den samme posisjonen i forhold til aksen. M.a.o., fører du aksen lenger frem må du også føre trykket lenger frem.

Du tar feil i at hånden må lenger frem for å sette tuppen på staven lenger frem. Det er derfor håndtaket står i en vinkel på staven. Man kan sette tuppen (piggen) på staven noen cm lenger frem og samtidig beholde vinkelen i håndleddet. For å få det til med en rett stav, må man bøye håndleddet mer. Mener du at man kan levere nøyaktig samme kraft fra armen, uavhengig av vinkelen i håndleddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil i at hånden må lenger frem for å sette tuppen på staven lenger frem. Det er derfor håndtaket står i en vinkel på staven. Man kan sette tuppen (piggen) på staven noen cm lenger frem og samtidig beholde vinkelen i håndleddet. For å få det til med en rett stav, må man bøye håndleddet mer. Mener du at man kan levere nøyaktig samme kraft fra armen, uavhengig av vinkelen i håndleddet?

 

Jeg tror du misforstår hva jeg mener at hånden må lenger frem når tuppen kommer lenger frem. Jeg er enig i at uten å endre vinkelen på håndleddet så kommer tuppen lenger frem. Men, og her er det store men'et, for å faktisk kunne føre noe kraft igjennom staven må hånden være sentrert over tuppen i kraftens rettning. Og da må man føre hånden fremover.

 

Hvorvidt man har mer eller mindre kraft i håndleddet avhengig av vinkel er jo irrelevant da de ikke er musklene i håndleddet man dytter staven med.

 

Kanskje verdt å ta med seg at hvis man mener at staven kommer lenger frem når man setter den ned så trekker man den også opp lenger fram. Altså, stavtaket blir like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår hva jeg mener at hånden må lenger frem når tuppen kommer lenger frem. Jeg er enig i at uten å endre vinkelen på håndleddet så kommer tuppen lenger frem. Men, og her er det store men'et, for å faktisk kunne føre noe kraft igjennom staven må hånden være sentrert over tuppen i kraftens rettning. Og da må man føre hånden fremover.

 

Hvorvidt man har mer eller mindre kraft i håndleddet avhengig av vinkel er jo irrelevant da de ikke er musklene i håndleddet man dytter staven med.

 

Kanskje verdt å ta med seg at hvis man mener at staven kommer lenger frem når man setter den ned så trekker man den også opp lenger fram. Altså, stavtaket blir like langt.

 

Hvor har du dette fra? Det eneste som skjer om du de-sentrerer skyvkraften er at det i tillegg oppstår et moment med en kraftarm som er like lang som de-sentreringen. Spenningene i staven øker og endres, men kraftoverføringen er like stor. Hvor mener du kraften du påfører den de-sentrerte søylen blir av, hvis den ikke havner i bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Det eneste som skjer om du de-sentrerer skyvkraften er at det i tillegg oppstår et moment med en kraftarm som er like lang som de-sentreringen. Spenningene i staven øker og endres, men kraftoverføringen er like stor. Hvor mener du kraften du påfører den de-sentrerte søylen blir av, hvis den ikke havner i bakken?

Du må kompansere med dette med å bruke mere krefter på å motvirke kreftene i kraftarmen. Dersom du ikke gjør det så følger kreftene kraftarmen og toppen av staven blir dyttet mot bakken.

 

Altså, kraftoverføringen til staven er like stor, men jo mer desentrert du er jo mindre kraft går fra hånden til tuppen og mer kraft går i å bevege staven vekk fra senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kompansere med dette med å bruke mere krefter på å motvirke kreftene i kraftarmen. Dersom du ikke gjør det så følger kreftene kraftarmen og toppen av staven blir dyttet mot bakken.

 

Altså, kraftoverføringen til staven er like stor, men jo mer desentrert du er jo mindre kraft går fra hånden til tuppen og mer kraft går i å bevege staven vekk fra senter.

 

Nå går ikke jeg aktivt på ski, men vil anta at de musklene som i all hovedsak brukes for å generere skyvkreftene gjennom staven er nedtrekksmuskler og triceps? Du motvirker ikke momentet ved å måtte bruke kraft på å skyve toppen av staven, du motvirker momentet ved å sette ditt eget moment på håndtaket, ved å spenne håndleddet. Dersom dette momentet enkelt kan overgås ved å holde håndleddene litt stivere kan det godt tenkes at skiløperne går mer effektivt pga fordelaktig armstilling i forhold til stavens kontaktpunkt med bakken. 

 

Kraftoverføringen til bakken er fortsatt like stor, det er bare at du nå overfører kraften både ved hjelp av skyvkraften, og den kraften du må bruke på å opprettholde momentet. Det går ikke an å si at skyvkraft fra armene går til spille i å opprettholde et moment. Det du i praksis da sier er at om du lager en stor nok desentrering vil all skyvkraft du påfører staven med armen gå med til å opprettholde et moment, mens det blir null kraftoverføring til bakken. Det sier seg selv at dette ikke er mulig. Du er avhengig av en motkraft fra bakken for at spenninger og momentet mot håndleddet i det hele tatt kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.