Gå til innhold
  • Bli medlem

Korleis finne namn på namnlause toppar


Anbefalte innlegg

Det står dessverre ikkje namn på alle toppane i karta frå Statens kartverk. Men det er ganske sannsynleg at toppen har eit namn likevel. Spørsmålet er, finst det nokon annan stad kor ein kan finne namnet på slike toppar?

 

Konkret, så lurer eg no på kva denne toppen i Bergen (Åsane) heiter:

http://norgeskart.no/#17/-27394/6738819

Men det vil sikkert dukke opp fleire toppar seinare også, som eg ikkje klarer å finne namn på. Nokon som kan hjelpe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står dessverre ikkje namn på alle toppane i karta frå Statens kartverk. Men det er ganske sannsynleg at toppen har eit namn likevel. Spørsmålet er, finst det nokon annan stad kor ein kan finne namnet på slike toppar?

 

Konkret, så lurer eg no på kva denne toppen i Bergen (Åsane) heiter:

http://norgeskart.no/#17/-27394/6738819

Men det vil sikkert dukke opp fleire toppar seinare også, som eg ikkje klarer å finne namn på. Nokon som kan hjelpe?

Hvis jeg ikke tar feil, så viser linken din noen ubetydelige "hauer". Det kan vel ikke kalles topper. :) Selv ikke alle fjelltopper har navn. Men de som er av betydning, har som regel navn. Her kan sikkert "toppfolket" bidra. Er selv ikke så opptatt av topper. 

 

Editt: Og hvis alle topper (som har navn lokalt), skulle få navnet på våre vanlige kart, hadde det blitt ganske uoversiktlige kart. Bare tekst over alt. Så det blir nok en avveining av hvor mye som bør være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peakbook har navn på de fleste toppene av en viss primærfaktor (PF), men denne var ikke avmerket og som Tiur sier er den nok for ubetydelig til å være avmerket med navn. At noen lokale likevel har et navn på den er godt mulig, men da må du nesten starte med stedsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok snakke med lokale folk om de har et navn på toppen.

Å tegne kart er med dagens teknologi ikke noe vanskelig oppgave.

Navnsetting derimot krever en god del mer. En topp kan bla ha flere lokale navn, avhengig av hvilken side folk bor på.

Middagstinden f.eks er et vanlig navn mange steder. Når sola stod over denne toppen var det tid for middag.

Men ikke for alle. Lå toppen mot nord f.eks så fikk den gjerne et annet navn av andre.

Så har vi topper som er direkte feil navnsatt av kartvesenet.

I Loppa ligger en topp som lokale kaller Rouvegaisa. På gamle kart heter den Rødtinden og på nye Jerngeita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke kalles topper. :)

Hehe, jeg er ganske liberal med bruken av ordet "topp". Primærfaktor > 0 holder ;) Og denne har en primærfaktor på rundt 30 meter, ser det ut som. Jeg lager ei nettside der jeg prøver å få med flest mulig topper i Bergen, og da må jeg ha et navn å registrere den på. Vanligvis har jeg klart å finne navn på et spesialkart for navn som Bergen turlag ga ut for noen år sia. Men denne toppen hadde ikke noe navn der heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er ganske liberal med bruken av ordet "topp". Primærfaktor > 0 holder ;) Og denne har en primærfaktor på rundt 30 meter, ser det ut som. Jeg lager ei nettside der jeg prøver å få med flest mulig topper i Bergen, og da må jeg ha et navn å registrere den på. Vanligvis har jeg klart å finne navn på et spesialkart for navn som Bergen turlag ga ut for noen år sia. Men denne toppen hadde ikke noe navn der heller.

 

Da får du finne det lokale navnet og registere den på Peakbook så får du æren av å bli fadder for en topp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Åsane står jeg registrert med en rundtur på Ulsetvarden-288, Vardefjell-356, Høgstefjellet-464, (som ikke er høgst i Åsane), Håkeberget-428 og Veten-486 (Tidligere kommunetopp før 1972).

Fin rundtur i lummert vær. Ventet i grunnen bare på å bli truffet av lynet. Interessant prosjekt du driver med !

 

Veten:

 

iai3e.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.