Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt, lett telt til storfamilie?


Ingeborg

Anbefalte innlegg

Me er ein familie med 2 vaksne, 3 småbarn og ein hund som er på leit etter det optimale 4 manns fjelltelt.

Kriterier er: Max 4 kg, lite og kompakt sammenslått, ha for-rom til hunden og ikkje koste all verdens.

Nokon som kan anbefale eit knallbra telt for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville absolutt vurdert et Helsport Fjellheimen 4 camp. 3,5 kg, stort fortelt, og OK pris for et godt telt (5.500.- på XXL).

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-tunelltelt-fjellheimen-4-camp/p/1072618_1_style

 

Samme telt finnes også i superlett-utgave, men da med tynnere duk, og sannsynligvis litt mindre robust. Og høyere pris.

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-fjellheimen-superlight-4-camp-bla/p/1091617_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt vurdert et Helsport Fjellheimen 4 camp. 3,5 kg, stort fortelt, og OK pris for et godt telt (5.500.- på XXL).

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-tunelltelt-fjellheimen-4-camp/p/1072618_1_style

 

Samme telt finnes også i superlett-utgave, men da med tynnere duk, og sannsynligvis litt mindre robust. Og høyere pris.

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-fjellheimen-superlight-4-camp-bla/p/1091617_1_style

XXLs tolkning av begrepet "vannsøyle", kan du se fullstendig bortifra, synes denne fortjener "årets- et eller annet" :D

 

"Vannsøyle 4000 mm. ( D.V S. at duken tåler det trykket vannet trenger for å sprute 4 meter i været)"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke Fjellheimen 4camp er litt for lite til 2 voksne og 3 barn..? Spørs jo hvor store både barn og voksne er, og hvor store liggeunderlag dere bruker...

Når jeg er ute med barna (10 og 5 år) så bruker jeg forsåvidt et SynMat LW (63cm), mens barna bruker 'vanlige' liggeunderlag (50cm) - men da syns jeg at det er nok... kunne ha hatt en voksen til hvis alle hadde vanlige liggeunderlag, men 2+3? Njaa...

Men det er MIN mening, det kan nok være mange som syns at jeg er veldig plasskrevende ;-)

/F.

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:). Då er me godt i gang med sondering både på xxl og helsport sin utsalgsside! (Takk Hawk for tips!).

Barna er 7, 10 og 4år, voksne er "normalstørrelse" på, og hunden er ei lita irsk setter tispe. Vil nok eg og ungane + hund som bil nytta teltet mest, så trur 4manns telt er ok, 5 manns blir for stort (og tungt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter en løsning for tre barn og to voksne lenge. Jeg er opptatt av at dette ikke skal sprenge en i utgangspunktet mager lommebok, samtidig som det gir rom for flere alternative løsninger og er snilt mot ryggen min.

Jeg har pr dags dato landet på en tre pluss en/to løsning. Jeg har et gammelt Helsport Børgefjell som jeg har satt inn ny bunnduk på. Dette rommer tre personer. I tillegg har jeg tarp, og er på leting etter et lett og enkelt tomannstelt.

Av telt jeg har vurdert som alternative tre/firemannstelt er GoLite Shangri-La 5 og Tarptent Hogback, begge er adskillig lettere enn Helsport og Bergans sine varianter for samme antall personer, men også rene tre-sesongs telt.

To-mannstelt jeg vurderer er alt fra Tarptent sine mange variasjoner, til Helsport Ringstind 2 eller GoLite Shangri-La 3.

Barna mine er små, gutt 7 og to jenter på 5 og 3. Hun på tre har ikke vært på trøtte enda, og kona er ikke så mye engasjert. Derfor blir det tremannsteltet til meg og de to store en stund til, eventuelt så flytter jeg ut i Tarpen når de to, eller også tredjemann blir med, og vil ha teltet for seg selv. Alternativet er barna i ett telt og de voksne i et annet, eller meg og gutten i ett og jentene i et annet.

Den dagen jeg blir rik skal jeg ha telt for alle situasjoner, men frem til da får jeg ta til takke med det jeg har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har praktisert to telt ved turar der alle er med.

Kjopte likevel stort telt til vinterbruk no, daa eg i den aarstida har litt storre behov for aa ha kidsa saman med meg i teltet, og ha kontroll paa temperatur, hjelpe dei hvis dei frys osv...kjopte meg eit hilleberg keron 4 gt. Plass til ein vokse og tre store kids. Den andre voksne faar sove i forteltet, eller ute, alt etterkva terreng og ver vi er i.

Evt ta med det vesle Nallo vi har.

Men til vanleg bruk har also to lette telt vore like greit som eit stort. Kidsa sett ogsaa etterkvart pris paa litt aleinetid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer du og titter på Shangri-La-teltet @ost? Trenger en unnskyldning for å slå det opp i hagen :D

 

Jeg tenkte på det her om dagen, men jeg har nesten ingen ledige helger fra nå til påske. Og skulle jeg ha ledig tid, er sikkert du opptatt ;)

 

Jeg kan ta sikte på å få det til i Juni, hvis ikke du skal ha det med ut på Marka24 og jeg snubler over deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.