Gå til innhold
  • Bli medlem

Med kamera i Villmarka.


Kjell Løvstad

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen som har erfaring med kamera i villmarka når man er på tur?
Noen som har filmet turene sine og naturen vi har her.
Har veldig lyst til og prøve og ta noen opptak mens jeg er på turene mine, og tenkte og gå til anskaffelse av et kamera
til 9.000 med utstyr.:)

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Ta med seg videokamera er gull på tur. Eg har filma ein del med både tungt og lett utstyr. Alt frå Videokamera med lydopptak til speilrefleks der bilete er meir i fokus og eg lettere kan jobbe med djupne i bilete. Sjelda eg tek med meg så mykje tungt utstyr no, men eg heller veldig mot speilrefleks kamera då eg kan kombinera både stillbilete og video.

Så tek eg med meg det stativet eg skulle trenge, som til dømes ein monopod (gå stav) istadenfor ein tyngre tripod. Men speilrefleksen kan verka litt tung å drasse på, så då kan ein finna alternativer i speillause kameraer eller eit reint lett videokamera med eit lett stativ attåt. Men du har kanskje funne utstyr allereie?

 

Enkelte ting eg tenkjer på av erfaringer då er: regntrekk til kamera, pussefille til linsa, ekstra batterier og ekstra minnekort. Det neste er å finna ein god plassering på kvar kamera og utstyret er pakka. Pakk det slik at du kan ta det fram forhaldsvis raskt for å starte filminga og pakke det ned igjen utan at turen blir for mykje oppstykka.

 

Så er det å finna gode motiv og filma dei:)

 

Lukke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ta med seg videokamera er gull på tur. Eg har filma ein del med både tungt og lett utstyr. Alt frå Videokamera med lydopptak til speilrefleks der bilete er meir i fokus og eg lettere kan jobbe med djupne i bilete. Sjelda eg tek med meg så mykje tungt utstyr no, men eg heller veldig mot speilrefleks kamera då eg kan kombinera både stillbilete og video.

Så tek eg med meg det stativet eg skulle trenge, som til dømes ein monopod (gå stav) istadenfor ein tyngre tripod. Men speilrefleksen kan verka litt tung å drasse på, så då kan ein finna alternativer i speillause kameraer eller eit reint lett videokamera med eit lett stativ attåt. Men du har kanskje funne utstyr allereie?

 

Enkelte ting eg tenkjer på av erfaringer då er: regntrekk til kamera, pussefille til linsa, ekstra batterier og ekstra minnekort. Det neste er å finna ein god plassering på kvar kamera og utstyret er pakka. Pakk det slik at du kan ta det fram forhaldsvis raskt for å starte filminga og pakke det ned igjen utan at turen blir for mykje oppstykka.

 

Så er det å finna gode motiv og filma dei:)

 

Lukke til!

Nå ble jeg mye klokere!:) hørtes bra ut. Tenkte da og skaffe meg et Sony HDR - P J810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg litt på kameraet du nemner og det ser veldig bra ut! Gode moglegheter for å styra kameraet manuelt. Da blir opptaka slik du vil. Pluss at størrelsen på slik type kamera er fin til tur.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hat hatt med speilrefleksen på noen turer, det kommer litt an på om jeg virkelig går inn for å få gode bilder/film eller om det er mer for å ha noen minner (så tar jeg med et lite kompaktkamera). Uansett er vel fukt det jeg stesser mest for å unngå, så jeg anbefaler en kamerabag/etui som holder utstyret tørt. Har også en gopro, det er veldig gøy, men den ekstreme vidvinkelen egner seg jo ikke om man skal ta bilder av ting litt lengre unna som dyr og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spegelreflex: Jag skulle inte överväga något annat än Pentax K30. Inte jättestor, väderskyddad och anti-skak inbyggt i huset istället för objektivet som nästan alla andra kör med. Det finns också en serie mycket konpakta, högklassiga objektiv till Pentax.

 

Kompaktkamera: Sony RX100. Tar väldigt bra bilder, bra video. Liten, enkel att använda.

 

Go-Pro: Jag gav bort min till en Belgare när jag var på semester. Blev less på den och dessa ständiga problem med mjukvaran. Nära att kasta den i en soptunna, men frågade några som stog i närheten och som var med på samma resa om någon hade stabilt psyke och kunde tänka sig försöka få ordning på den. Det var en som ville prova...

Enda anldningen till att jag inte kastade den i skogen redan vintern innan, i løypa 3 i Ischgl, var att jag kom att tänka på att man inte skall skräpa ned i naturen.

Lyckas du få en Go-Pro att fungera så tar den jäkla bra bilder, mycket bättre än konkurenterna. Men du kan inte lita på att den fungerar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett er vel fukt det jeg stesser mest for å unngå, så jeg anbefaler en kamerabag/etui som holder utstyret tørt.

 

Sjølv brukar eg ei vatntett kameraveske fra Ortlieb, hengande på brystet. Der har eg alltid kamera (DSLR) med 3-4 objektiv lett tilgjengeleg og likevel beskytta frå elementa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg vil anbefale trådstarter å legge pengene i god optikk. Ikke alle speilrefleks modeller er like bra på video-delen - lurt å sjekke dette før ev. kjøp. På www.foto.no er de fleste brukt selgere meget seriøse. Her finner du også brukererfaringer registrert.

 

Jeg har mitt DSLR-kamera i en Lowepro Toploader Pro 75 AW http://www.lowepro.com/toploaderpro Gjerne påmontert 24-70 eller 70-200. Noen ganger en 100mm macro, men da har jeg også med meg et mindre DSLR med en standard zoom, som får plass i en liten Lowepro Nova 140 AW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@afe Går det ann å spørre hvilken model du har? Jeg titter litt etter en ny kameraveske, og da er det alltid interesant å høre hva andre bruker. 

 

Ein tidlegare versjon (med rulletopp) av Aqua-Cam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.