Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks ang. Primus OmniFuel


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hei! 

Var så heldig å få en Primus OmniFuel til bursdagsgave av min kjæreste. Min erfaring fra slike systemer kommer utelukkende fra stormkjøkken med rødsprit som brennstoff. 
Min nye Primus virker helt ærlig ganske komplisert, i alle fall i forhold til mitt gamle stormkjøkken. Jeg forstår det slik at man kan bruke flere forskjellige brennstoffer, og det er stor diskusjon om hva som er det beste. Gass er vel rent, soter lite og det beste valget så lenge det er over 0 grader? 
Når det kommer til flytende brennstoff så føler jeg meg veldig usikker på hva jeg skal velge, om jeg skal velge dette i det hele tatt. Har blitt anbefalt miljøbensin, samt at Primus har vel sitt eget brennstoff som de selger i sportsbutikker. Om det koster litt mer, men krever mindre så velger jeg dette. 

Som sagt, jeg er helt grønn når det kommer til Primus, da jeg aldri har rørt en før. En skal forvarme hvis det er flytende drivstoff? Hvordan gjør jeg dette? 
Anbefales det å kjøpe nye kjeler, eller vil kjelene fra mitt gamle stormkjøkken funke vel så bra? 

På forhånd takk for svar og hjelp til en som føler seg veldig dum nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Og gratulerer med flott primus! Siden du ikke har brukt slike før er det naturlig at du har spørsmål. Her i Primushjelpetråden finner du nok svar på det meste av det du lurer på. Bare søk opp Primus Omnifuel i tråden, så sparer du mye tid. Tråden er nemlig lang som en trontaledebatt.

Vel, jeg søkte like godt opp for deg siden jeg nå var i gang: http://www.fjellforum.no/index.php?app=core&module=search&do=search&fromMainBar=1

Skulle du fortsatt lure på noe er det sikkert mange her som kan hjelpe deg. :)

Edit: tråden med søkeresultatet viste seg å være unyttig da den bare kommer opp med ei søkeside, hehe. Men jeg forsøkte, det skal jeg ha. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Kjelene fra stormkjøkkenet blir å gjøre en like god jobb på primusen som på stormkjøkkenet. 

 

 

Hvis du skal bruke primusen i vinterstid må du bruke flytende brensel, jeg har sjøl ligget i soveposen og varmet gassbokser på magen på en vårtur som ble kaldere enn meldt.

 

Jeg bruker stort sett gass på sommeren og miljøbensin på vinteren. Min erfaring er at det ikke er noen forskjell på biltema sin miljøbensin og statoil sin, bortsett fra prisen da. Bensin er veldig lettvint å bruke. Du forvarmer bare med litt bensin først. 

 

Hvis du skal bruke parafin anbefales det å forvarme med rødsprit. Hvis du forvarmer med parafin blir hele primusen kølsvart av sot (jeg har prøvd det også!). Parafin er sikrere enn bensin mtp brannfare, men det er litt mer pjesk å fyre opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først noe grunnleggende; forskjellig drivstoff krever forskjellig dyse. Disse finner du i rep.settet som følger med brenneren. Dysene er merket med tall.

Dyse 45 er til gass, 37 er til bensin og 28 er til parafin.

Bruker du gass er det bare å åpne ventil og fyre ivei.

Dersom du velger bensin så kjøp f.eks. alkylat (heptan, s.k. renset bensin) på nærmeste bensinstasjon, fåes i 5 liters dunk og er betraktelig billigere enn det du får kjøpt av fuel i sportsbutikker. Vår obs. på å kjøpe en for 4-takts motor og ikke 2-takts da denne er tilsatt olje som soter.

Når du har pumpet opp trykk i flasken kan du åpne ventil på flasken med brennstoff, så åpner du regulator på brenner (forsiktig) og slipper ut litt fuel slik at den hvite "matten" nede på brenneren blir mettet. Steng så regulator og tenn på fuel som er i "matten". La dette brenne nesten ut og så åpner du regulator på brenner; voilá, du har fyr.

Du kan bruke tennvæske også, bruk da dyse 28.(samme fremgangsmåte som med bensin)

Parafin bruker jeg ikke. Forvarming gjøres med rødsprit.

 

Øv på dette en del ganger utenfor hjemmet ditt så det sitter og les om vedlikehold av brenneren før du drar ut på tur.

Min Omnifuel har fungert knirkefritt i årevis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Powerfuel og Statoil sin alkylatbensin på min omnifuel. Begge har fungert veldig greit, men powerfuelen er mindre eksplosiv under forvarming, så jeg foretrekker denne. Her i Stavanger er DNT sin butikk den billigeste på powerfuel når man får medlemsrabatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing; har sett på disse Primus Powerfuelflaskene, men har ikke blitt klok på hva det egentlig er... Er det bensin, parafin eller noe annet?

 

Powerfuel er n-Heptane, så hverken bensin eller parafin. Men egenskapene er nærmere bensin enn parafin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar alle sammen. 

Er det en spesiell god grunn til å bruke gass nå som det er sommer? Eller er det like greit å bruke bensin sommer som vinter? Så lenge man bruker bensin så forvarmer man med den bensinen og ikke rødsprit?
Hvor bytter dere inn tomme gassbokser? Kan jeg evnt. kjøpe gass på bensinstasjoner? 
Vil dere si at bensin er generelt mer farlig enn gass? 

Mange spørsmål her, men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar alle sammen. 

Er det en spesiell god grunn til å bruke gass nå som det er sommer? Eller er det like greit å bruke bensin sommer som vinter? Så lenge man bruker bensin så forvarmer man med den bensinen og ikke rødsprit?

Hvor bytter dere inn tomme gassbokser? Kan jeg evnt. kjøpe gass på bensinstasjoner? 

Vil dere si at bensin er generelt mer farlig enn gass? 

Mange spørsmål her, men.. 

 

Gassens hovedfordel er nok lettvinthet, og på sommeren trenger man ikke bekymre seg for at gassboksen mister futten pga kulde. Koble til, åpne tilførselen og tenn på. Gir heller ingen avleiringer/smuss som bygger seg opp i brenneren. Bakdelen er kanskje at den er litt dyrere i drift, og jeg ser for meg det gir litt mer unødig avfall i form av tomme gassbokser. Vet egentlig ikke hva som er verst, en 5L plastkanne eller tilsvarende i form av tomme stålbokser for gass. I tillegg er det litt upraktisk å komme hjem med en boks som har en slump igjen. Ingen måter å overføre gassen til en ny boks, og mange vil starte med fersk boks på tur. Dermed blir nok en del beholdere med litt gass i kastet unødig. Hvis du punkterer den tomme boksen med kniv/spiker/syl kan du kaste den i vanlig container for glass og metall.

 

Fyr ellers med bensin på sommeren om du foretrekker det, ingen problem. Funker like bra året rundt. Bensin og rødsprit er foretrukket til forvarming fordi det antenner lett og lager lite sot, men hvem av dem du bruker spiller ingen rolle. Bensin er praktisk når du allerede har det på tanken. Parafin/tennvæske soter såpass mye at mange foretrekker å ha med rødsprit i tillegg.

 

 

Alle drivstoff kan gi farlige lekkasjer, men om du har gode rutiner skal det mye til før det oppstår farlige situasjoner. Lær deg å bli trygg på brenneren med drivstoffet du velger, så går det nok helt fint. Personlig velger jeg parafin ved teltbruk fordi det ikke antenner like lett om en lekkasje skulle oppstå, men veldig mange bruker både gass og bensin i telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Fjellforum!

 

Som tidligere nevnt. Alt det du spør om finnes allerde i forumet og i mange ulike tråder, er til og med én som har søkt det opp for deg! Dessverre finnes det ikke noe definitivt svar på mye av det du spør om.

Dette gjelder spesielt gass vs flytende brennstoff, hvor argumentene er mange og går begge veier. 

 

Ellers: Ja, du kan forvarme med både bensin og rødsprit. Er ikke samme gassen som de selger på bensinstasjoner, er som regel en god blanding av propan, butan og isobutan og fås kjøpt på din lokale sportsbutikk (som det forøvrig er viktig å bruke (; )

 

Begge er farlige på hver sin måte, litt ann på hvordan du ønsker å ta kvelden. Rask eller sakte?  :pinch:  (sry, kunne ikke dy meg) - Igjen, søk deg opp på forumet, så får du svar på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigst gass får du på Jula om du har det i nærheten, nummer 2 er Biltema. Jeg bruker gass om sommeren, det er enkelt og greit, da holder det å rengjøre oppi kjelen og ikke utenpå (soter ikke).

Gass er ikke farlig, bare pass på å ikke la gassboksen stå på brenneren når du pakker den vekk.

Skru ALLTID igjen regulatoren nærmest gassboksen først når du skal stenge den når du bruker gass, da slukker flammen av seg selv når slangen er tømt. Du kan vente med å stenge effektregulatoren (den nærmest brenneren) til du har skrudd gassboksen av. Hold alltid gassbokse slik at du skrur på ventilen på toppen av boksen, da er det minst lekkasje i det 1/10 sekundet du skrue boksen av og på.

Når du har brent en liten stund og brenneren er varm kan du også snu boksen opp ned, når boksen begynner å bli tom begynner den å miste trykk slik at flammen blir svakere enn på en ny boks, ved å snu boksen kan du tømme den helt og likevel ha maksimum flamme.

Ved å snu boksen kan du også bruke gass under 0, men brenneren MÅ være forvarmet først og du BØR ikke snu boksen før brenneren er varm. Da vil noe av propanen som er i boksen (som virker under 0 °) være i gassform til å begynne med, og du får forvarmet nok til at du deretter kan snu boksen. Er det veldig kaldt kan du forvarme med en skvett rødsprit eller f.eks Powerfuel. Jeg har brukt gass ned til under -15 ved kun å forvarme litt med powerfuel.

Får du snudd boksen føe brenneren er varm, kan det komme en spray med gass ut som enten blåser ut flammen (pga trykket) eller den flammer opp gult.

Dette høres kanske farlig og komplisert ut, men prøv deg bare frem litt hjemme, så finner du ut at det egentlig er enkelt og greit.

Om du lurer på hvor du gjør av brukte gassbokser, så skal de ikke i søpla, men egentlig leveres på en avfallstasjon som spesialavfall. Dette er egenlig det samme som man skal strengt tatt gjøre med vanlige spraybokser også.

Men om du kjøper et "pungteringsverktøy" f.eks det fra Jetboil (Oslosportslager har det iallfall). Verktøyet er en liten dings som du skrur ned på den tomme boksen, er det litt trykk igjen så tømmes dette ut, deretter er det en metallspiss som du trykker gjennom boksen for å lage hull i den. Er den pungtert kan du levere den sammen med metallembalasje, eller du kan klemme den flat for å spare plass i bagasjen på turer der du bruker opp flere bokser og ikke får kvittet deg med de der og da.

Fyrer du med bensin eller parafin, bytter du som nevnt dyse til korrekt størrelse, pumper trykk, åpner regulatoren på flasken, forvarmer,og åpner deretter regulatoren når den er varm.

Når du skal stenge snur du flasken slik at teksten på pumpen merket OFF er opp, deretter venter du til brenneren slukner. Lar du alle ventilene stå oppe en stund vil også trykket i flasken forsvinne slik at du kan ta av pumpa uten for mye søl. Flasken med pumpe uten brenneren montert skal være tett, da beskytter du også pumpen ved transport når du er på tur. Men å ta ut pumpen og sette på korken er selvsagt tettest. For å beskytte pumpen kan du f.eks ha den inni pappen til en tørkerull og så oppi en pose for å unngå å søle litt av brennstoff som er på pumpa.

Også dette kan du forsøke hjemme før du drar på tur.

Lykke til med Primusen! Selv har jeg både en Omnifuel og en Omnilite:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite spørsmål. Er det noe problem å bruke primuspumpen som kork på bensinflasken?

Regner med at du spør om du kan pakke brenselsflaske ned med pumpen montert på?

Ja det kan man. Det hender jeg gjør dette men 9 av 10 ganger demonterer jeg pumpe og flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du spør om du kan pakke brenselsflaske ned med pumpen montert på?

Ja det kan man. Det hender jeg gjør dette men 9 av 10 ganger demonterer jeg pumpe og flaske..

Ja, jeg har mistet korken som egentlig hører til flasken. Jeg bare lurte på om det ikke var bra for pumpen å bli brukt som kork under lagring og/eller transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har mistet korken som egentlig hører til flasken. Jeg bare lurte på om det ikke var bra for pumpen å bli brukt som kork under lagring og/eller transport.

 

Primus skriver selv at du kan la den stå i fra dag til dag, men når du lagrer pumpen skal den ut. Står den for lenge i bensin så vil pakningene ta skade.

 

Selv har jeg hatt den i under forflytning, men lar flaskene stå oppreist og har laget en beskyttelse av et gammelt liggeunderlag som flaske med pumpe passer i.

 

Du får imidlertid kjøpt løse korker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen du får på Obs (husker ikke hva den heter) har jeg brukt uten problemer i -5 grader. Personlig foretrekker jeg gass da primusen har kranglet og jeg har fått kald mat et par ganger når jeg har fyrt med bensin. Slantene som blir igjen i boksen egner seg utmerket til pølsesteking ved et skogsvann en varm sommerdag :) Jeg ble overrasket over hvor mange pølser man kan varme med bare en liten skvett med gass. Mindre bokser gir visst nok også bedre effekt, men jeg er så gjerrig at jeg kjøper de store. Forstår godt at du syns omnifuelen er litt avansert. Mitt beste råd er å lese igjennom den blekka som fulgte med. Hold deg til kun et eller to typer drivstoff. F.eks gass og bensin eller bare gass. Om du ikke skal bruke den på vinteren ville jeg brukt bare gass. Det er det enkleste å bruke. Sett deg i hagen med primusen og bruksanvisningen og øv til du fikser de :) Du kommer til å bli glad i primusen når du bare blir kjent med den :) Og matlagingen går veldig mye fortere enn på et stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite spørsmål. Er det noe problem å bruke primuspumpen som kork på bensinflasken?

Pass på at pumpestangen ikke blir utsatt for støt, det kan føre til lekkasje. Pakk noe mykt over og rundt toppen av flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg kjøpte inn Primus sin gassboks og prøvde den her forleden, og så fort som vannet kokte. Strålende fornøyd! :)

Tenker jeg bruker gass i sommer og i høst, så prøver jeg bensin i vinter. Regner med det ikke er noe problem å bytte rett over fra bensin til gass og omvendt (med tanke på om det ligger igjen noe fuel i slangen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur du flaska slik at OFF ligger opp og venter til brenneren slukker (og litt til for å slippe ut trykket) før du stenger ventilen (den med det sorte rattet) og deretter regulatoren (metallbøylen) er alt drivstoff ute av slangen.

Skrur du av det sorte rattet først når du bruker gass og deretter regulatoren når brenneren slukker er det heller ikke gass igjen i slangen.

Husk å bytte dyse når du bytter drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Dersom du, ved bytte fra bensin til gass, sørger for å først vende brenselsflaske fra ON til OFF og lar trykket slippe ut før du stenger ventil og så regulator er ikke dette noe problem. Det er da minimale mengder flytende brensel igjen i tilførselsslange.

 

Så bra du er fornøyd med gaven du har fått da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.