Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til innkjøp av utstyr


Kdtrones

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Skal nå kjøpe nytt utstyr til sommerens/høstens turer, og jeg planlegger både en tur i Femundsmarka på 5-6 dager og Norge på tvers (fra Stjørdal og østover mot svenskegrensen) på en uke, i tillegg til en del mindre turer i nærområdet (f.eks. Lierne nasjonalpark, Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark e.l.).

 

I den anledning planlegger jeg å kjøpe en del nytt utstyr. Av dette vurderer jeg å kjøpe:

- Sekk: Bergans Alpinist Medium 110L

- Telt: Helsport Ringstind Superlight 1-2

- Sovepose: Helsport Sveabreen

 

Er det noen som har erfaring med dette utstyret, og eventuelt hvordan synes dere dette oppsettet ser ut? Har ikke kjøpt det enda, så fant ut at det var en god ide å høre med folk her inne før jeg bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekken bør du teste før du kjøper om mulig. Der kan man gå på en smell. Sekken du linker til er bra og velprøvd, men ikke nødvendigvis til din rygg.

Det andre er for øvrig greit. Kan hende teltet blir i simpleste laget når du skal gå Norge på tvers dersom du er litt uheldig med været. Og dersom du er mye over 1.80cm høy, så kan det muligens bli problematisk med dugg på soveposen over tid i teltet.

Soveposen har jeg ingen ting å si på. Jeg ville tatt noe varmere, men det er fordi jeg kan fryse lett på natten. Du kan oppleve det annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en generell kommentar: For meg skurrer det litt når du ser på en ryggsekk som veier fire kilo for å bære telt og sovepose som veier to kilo totalt, men for alt jeg vet kan det jo være at du må bære sakene til tre unger i tillegg. Da skurrer det litt med enmannstelt igjen :frantics:  Jeg ville sett på en lettere og billigere sekk når du først skal kline til med såpass lett telt og sovepose. Og trenger du virkelig 110 liter? Jeg har brukt en 80-liter de siste årene til turer rundt en uke, men synes etterhvert den har blitt unødvendig stor. "Nedgraderer" derfor til 60 liter, og sparer et par kilo i samme slengen. Men igjen, jeg vet jo ikke om du kliner til med vadebukse, vadesko, tre fluestenger, en sekser med øl osv, da kan det kanskje være at 110L er rett for deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene blir nok mest alene, og noen ganger sammen med venner.

 

Men som jeg har planlagt det vil jo dette utstyret være til turer som skal vare rundt en uke med fiskestang, tørrmat i forskjellige varianter, ekstra skift, gassbrenner, svartkjele, telt, sovepose m.m. Har jo merka inne på forumet her at folk har forskjellige meninger om hvor stor sekk en bør ha. Noen mener jo at det går greit å ha en 60 liters sekk, mens andre mener 110 liter er et absolutt minimum.

 

Kanskje 80-90 liter likevel holder i massevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lutra. Jeg har en "storsekk" på 80 liter hvor jeg har kjøpt til sidelommer ved behov, men ser denne sekken blir unødvendig tung på kortere turer. Sekken er brukt på flere langturer hvor både vadere, fiskeutstyr og mat har fått plass. Investerte i vinter i en 60 liters sekk som er tenkt til turer hvor man kan gå med lettere opppakning.

Når det gjelder telt så prioriterer jeg lettere sekk og heller et større telt. Har blant annet et Nallo gt 2 hvor jeg setter enormt til pris på forteltet ved uvær. I ditt tilfelle kan man jo vurdere å se nærmere på Fjellheimen superlight 2 eller eksempelvis msr Carbon reflex. Da er det også bedre plass til bagasje i teltet.

Alt dette er subjektivt og andre har helt sikkert helt andre meninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som klarer å stappe alpinisten full når han skal være borte et døgn og det er ikke fordi soveposen tar så vanvittig stor plass. Det er bedre å ha for mye enn for lite sekk. Så fort man begynner å henge ting på utsiden er de, kanskje 2 kg man kan spare i egenvekt på sekken, borte i dårlig pakking. Vekten på sekken når den er pakket har også mye å si m.t.p hva slags sekk man bør velge. Om sekken ikke takler vekta man putter oppi vil det være tyngre å bære og igjen er det ikke sikkert de to kg var de lureste å spare. Jeg syns ikke det høres helt galt ut med 110 l, da er du ihvertfall sikker på at du får plass. Selv har jeg 65 l og jeg er veldig glad jeg er flink til å pakke og ikke minst stappe :P men jeg kan ikke ha større sekk og kunne heller ikke bært mer vekt enn jeg alt gjør så da er det ikke noen grunn til å ha større. Jeg tror nok at 80-90 kg vil holde, det er utrolig hva man får plass til om man pakker lurt. Det kan også være dumt om det blir for god plass i sekken og man ikke får komprimert nok. Har du ingen gammel sekk du kan prøvepakke i?

 

Hva gjelder sovepose ville jeg heller gått for http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/soveposer/ajungilak-sovepose-ajungilak-shield-3-season/p/1053981_2_style Den holder varmen veldig godt inne i soveposen. Ser det står at sveabreen er vannavvisende, det ville jeg ikke stolt på. Vanntett=vannavvisende i soveposeverden, vannavvisende kunne like godt vært bomull :P Om du tenker vekt ville jeg sett på http://www.gmax.no/produkt/724805/ajungilak-sphere-spring?gclid=CLe959-pqb4CFaLVcgodaxgAXw Men sveabreen er sikkert en grei sovepose det også :)

 

Teltet er sikkert fint. Var veldig lett ihvertfall :) Igjen er det jo snakk om hva man foretrekker. Jeg har et exped vela 1 og det er nok til meg og bikkja, kan t.o.m ha med en hund til. Men så er ikke jeg mer enn 1,65 heller. Om du ikke skal oppholde deg i teltet annet enn når du skal sove så er det jo ikke noe poeng i å dra på et stort og tungt telt. Men det kan være greit å ha mulighet til å lage mat i forteltet.

 

Det finnes en million meninger om hva som er bra og ikke. Jeg ville sett om jeg fant noen tester av produktene du har valgt ut. Også er det jo vesentlig hva du prioriterer. Vekt, pris, kvalitet o.s.v. Det er jo veldig individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp utstyr først, deretter sekk. Sekken kan du alltids bytte i en mindre eller større hvis du finner ut den har feil størrelse i forhold til det du skal ha med deg. Utstyr kan bestilles på nett, mens sekk bør virkelig prøves i butikken med vekt (ikke bare puter, som noen butikker jeg har vært innom bruker), da sekken er veldig viktig at sitter riktig på ryggen og skuldrene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene blir nok mest alene, og noen ganger sammen med venner.

 

Men som jeg har planlagt det vil jo dette utstyret være til turer som skal vare rundt en uke med fiskestang, tørrmat i forskjellige varianter, ekstra skift, gassbrenner, svartkjele, telt, sovepose m.m. Har jo merka inne på forumet her at folk har forskjellige meninger om hvor stor sekk en bør ha. Noen mener jo at det går greit å ha en 60 liters sekk, mens andre mener 110 liter er et absolutt minimum.

 

Kanskje 80-90 liter likevel holder i massevis?

Jag har kört 10-dagars turer i Kebnekaise-området med 80-liters säck. Det räcker utmärkt, särskilt om du inte skall ha med stegjärn, yxa och systemkamera som jag baxade runt på. Provapacka i en lånad säck, eller en mindre säck du har, för att få en uppfattning om hur stor säck du behöver. Var nogrann med val av kläder så du inte släpar med dig halva garderoben som många gör... Har man en stor säck är det lätt att plocka med lite extra som kan "vara bra att ha".

 

Jag har bara sett tältet (Ringstind Superlight) i butik och det gav ett bra intryck. Enda potentiella problemet är att huvudänden har sluttande duk hela vägen ned i backen. Ett alternativ jag skulle se på om det var aktuellt med köp är Vaude Power Lizard. Båda är garanterat bra tält och vilket man väljer är nog mest en smaksak. Vaude är lite (ca 150 gram) tyngre. Skulle jag köpa tält idag så är Ringstind Superlight helt klart med bland alternativen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det frister med Vaude Power Lizard Superlight 1-2. Fant den på trekkinn.com til ca. 2400 kr (link), noe som må sies å være en veldig fin pris på dette teltet! Har lest noen anmeldelser av dette teltet, og de fleste konkluderer med at dette er et godt kjøp. Skal absolutt vurderes. Sparer jo en god del på å gjøre dette kjøpet, kontra Helsport Ringstind SL til ca. 4000 kr som det billigste.

 

Edit: Nå skal det sies at nettsiden så ut til å være oversatt på Google Translate, så toll kommer sikkert i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det frister med Vaude Power Lizard Superlight 1-2. Fant den på trekkinn.com til ca. 2400 kr (link), noe som må sies å være en veldig fin pris på dette teltet! Har lest noen anmeldelser av dette teltet, og de fleste konkluderer med at dette er et godt kjøp. Skal absolutt vurderes. Sparer jo en god del på å gjøre dette kjøpet, kontra Helsport Ringstind SL til ca. 4000 kr som det billigste.

 

Edit: Nå skal det sies at nettsiden så ut til å være oversatt på Google Translate, så toll kommer sikkert i tillegg.

Jag skulle rekomendera denna sida om man skall köpa Power Lizard: http://www.backpackinglight.co.uk . Denna sida är dokumenterat seriös och jag har själv handlat därifrån. OBS! Priset är inkl 20% brittisk moms. Det dras av vid beställning, och du åker på norsk moms istället.

 

Ttrekinn.com är "si och så". Om allt fungerar som det skall så verkar sidan bra. Får man problem så verkar det mindre bra. Blandade omdömmen på Nätet. En del kunder är nöjda, andra inte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alpinist 110 selv og svært fornøyd. Ingen knirking og god å bære for min anatomi (180 og 0.1 tonn).

Savner en lomme i front og blir å bestille dette fra bergans, type brystlomme eller hoftelomme.

Sekken er stor, så du blir å slite med plass i fortelt, hvis den ikke skal ligge ute med regntrekket på da.post-8967-0-77380100-1400055010_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Sveabreen er en god pose. Vannavvisningen fungerer bra i mine øyne. At noen drar sammenligninger til bomull o.l. må være med bakgrunn i dårlig erfaring med andre poser, for denne er ikke i nærheten av å trekke vann som bomull. Sover jeg på bakken havner jeg ofte litt utenfor liggeunderlaget, spesielt med beina. Yttertrekket blir ikke merkbart fuktig slik det blir med vinterposen, som ikke er angitt til å være vannavvisende. Har brukt den ned til -5 med lakenpose og ullundertøy uten å sove dårlig på natta, og jeg fryser normalt lite/mye i sovepose. Litt småkjølig på mårran når det er minusgrader, men sover godt gjennom hele natta. Har ingen problemer med å anbefale denne. Prisen er det ingenting å si på heller.

 

Til den soveposen, sammen med Ringstind Superlight og et normalt lett liggeunderlag, vil jeg tro en sekk 110 liter kan bli unødvendig stor og tung. Ekstra klesskift, svartkjele, fjellduk/regntøy, fiskeutstyr, turkjøkken osv er utstyr veldig mange har med på tur, og bruker som referanse når sekkestørrelse anbefales til andre. Vil tro gjennomsnittet også har større både sovepose og telt, og det virker som rundt 80 liter har vært normen for sekkevolum med normalt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med bruk av Ringstind superlight, og den erfaringen har gjort at jeg har solgt det. Mine ankepunkter var:

 

-Støy, utrolig irriterende blafrende lyd fra duken, medførte lite søvn. Lå bare å ventet på neste "Blaff:-)" dette kunne vært fikset med å fikse neste argument.

-For lite barduner i fotenden, burde vært en i midten, for å holde duken bedre adskilt fra innertelt og reduserer blaffringen i vind. Har sett noen selvlagde løsninger i ettertid, som sikkert hadde fikset problemet.

-ikke fornøyd med åpningen i innerteltet som er midt på liggelengden. Den var utformet slik at en ikke kunne ligge og feks koke vann i ytterteltet, men man måtte opp i en slags halvsittende stilling.

- kjøp heller fjellheimen 2 superlight

Dette sammen med det faktum og det at jeg nå bruker gåstaver, gjør at jeg kjøpte ett Zpack hexamid solo isteden. 

 

Hadde sannsynligvis gått for en lettere sekk, har hatt mine turer med 30 kg på ryggen, men er nå mer en lettvektspakker og bådehode og kropp nekter å gå en meter med mer enn 15 kg på ryggen. Da ligger jeg heller i en litt for kald pose, med alle klærne mine på meg. Hadde iallefall ventet litt slutt før jeg kjøpte sekken

 

- Soveposen virker grei og il en hyggelig pris, men hadde sett på soveposer eller quilt fra: cumulus var jeg deg, før jeg bestemte meg for hvilken pose jeg skulle kjøpe. Her kan du spare noen gram, uten at det koster all verden mer. God tur uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sant skal sies så er jeg ingen gramjeger. Kan godt bære noen kilo ekstra hvis det gir ekstra komfort.

Men en ting er sikkert, og det er at det er vanskelig å bestemme seg for hva man skal gå for. Når man tror man har funnet det rette teltet, soveposen o.l., så er det alltids noen som har hatt negative opplevelser med det. Skal jaggu ikke være lett! Men når sant skal sies så sier jo selveste Monsen at det nærmest er umulig å finne utstyr som er perfekt på alle områder.

 

Er det forresten noen som har erfaring med disse teltene?

- Helsport Tunelltelt Sarek 2+ - 3499 kr

- Bergans Compact Light 2 (ser at dette har fått terningkast 4 på denne testen - en av grunnene var at det ikke er tilstrekkelig plass til å lage mat i forteltet, men jeg synes det virker som god plass til det?) - 2700 kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg altså bestemt meg! 

Ble Ajungilak Lahar 3-season sovepose (1999 kr), Helsport Fjellheimen Camp 2 telt (4299 kr) og Bergans Alpinist Compact 85L (3120 kr, god pris fra den lokale sportsbutikken).

 

Nå kan bare sommeren komme! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[snip] ............ Det er bedre å ha for mye enn for lite sekk.........[snip]

Ja til en viss grad, men jeg er nok generelt av en annen erfaring da min storsekk lett blir pløsete i toppen hvis den ikke er full. Jeg har en Helsport Fjellheimen 85L. Den veier 2,6kg.

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/PRO/Fjellheimen_ryggsekk

http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/ryggsekker/helsport-ryggsekk-fjellheimen-85l-m-l/p/1090508_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.