Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til lang person


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Da er det på tide å tenke på å få kjøpt seg ett nytt telt. Min fars gamle Helsport Børgefjell telt synger på siste verset, både med tanke på duk og glidlås. Min samboer har en Bergans Compact Light 3, hvor glidlåsen på ytterteltet er ødelagt. I tillegg synes jeg teltet blir for lite for meg (196 cm). 

Så har noen ett tips til et telt som er langt nok for en med min lengde (dumt nok klarer jeg ikke å sove med krøllete bein heller), og stort nok for to personer? Har sett litt på Helsport Fjellheimen Superlight, samt Helsport Storsylen 2+ (litt redd den blir for liten?). 
Må være ærlig og innrømme at selv om lysten til å telte om vinteren er der, så frykter jeg at den ikke er så stor når det er kaldt ute. I all hovedsak ser jeg etter en tre sesongs telt. 
Hvordan er Superlight med tanke på holdbarhet og slitestyrke? Må innrømme at vekten frister, etter å ha kommet fra Børgefjell på 5 kg. 

Alternativet er jo å fikse min samboers telt. Trenger nok bare å bytte glider, men synes teltet var ubehagelig lite i lengden (som så mange andre telt).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting å se etter:

- Kuppeltelt med ganske rette endevegger.

- Tunelltelt med helt rette endevegger.

Alternativer:

Fjellreven Akka Dome

Helsport Reinsfjell Superlight

Tarptent Scarp 2

Hilleberg Keron(tungt vintertelt)

Hilleberg Kaitum(lett utgave av Keron)

Helsport Svea Camp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også ta høyden på innerteltet med i betraktningen. Komfortmessig er det et stort pluss å også kunne sitte oppreist inne i teltet.

De nevnte tunnelltelt modellene: Keron, Kaitum og Svea har fortelt i begge ender, det betyr at høyden i innerteltet er omtrent lik i hele lengden av innerteltet. Da er også endeveggene rette, da unngår du også våt soveposeende om du skulle strekke deg litt mye ut.

Keron 3 har 105cm høyde og er 220 langt innvendig, Keron 4 har 110cm høyde. Sideveggene er også temmelig rette, slik at teltene også har god "skulderbredde". GT modellene har ekstra stort fortelt. Siden alle stengene er like lange er høyden lik i hele lengden.

Svea er 110 i ene enden av innerteltet og 90 i andre og Kaitum 3 har en høyde på midten på 105. På begge teltene er det litt forskjellig lengde på stengene.

Hvis du tror du kan klare deg uten rette endevegger kan f.eks Hilleberg Nammatj 3GT være verdt å ta en titt på. Det er et Keron med kun ett fortelt. Innerhøyden er da 105 cm i halve lengden, men det skrår i enden. Siden det har en stang mindre og er kortere blir det også lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du tror du kan klare deg uten rette endevegger kan f.eks Hilleberg Nammatj 3GT være verdt å ta en titt på. Det er et Keron med kun ett fortelt. Innerhøyden er da 105 cm i halve lengden, men det skrår i enden. Siden det har en stang mindre og er kortere blir det også lettere.

 

Skrå endevegg fungerer dårleg for lange personar. Eg har hatt mi tid i Nammatj, og det fungerte dårleg for meg som er bare 190cm. Sumarstid låg eg frå hjørne til hjørne for å kunne stenge åpningen for mygg. Vinterstid låg eg med innerteltåpningen oppe, og føttene ut i forteltet. Teltet er bra det, men det fungerer ikkje for lange personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kaitum og Keron virker veldig aktuelle. Skulle gjerne ha prøvd det, men tror det ikke finnes noen butikker her i nærheten (Lofoten) som har de inne. Men jeg trenger et telt i sommer, og de virker som sagt helt supre begge to. Tror riktig nok jeg blir å velge Kaitum, rett å slett pga vekt. :)

Det er kjedelig å være lang når det kommer til friluftslivutstyr, både telt, sovepose og liggeunderlag er et stort problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kaitum og Keron virker veldig aktuelle. Skulle gjerne ha prøvd det, men tror det ikke finnes noen butikker her i nærheten (Lofoten) som har de inne. Men jeg trenger et telt i sommer, og de virker som sagt helt supre begge to. Tror riktig nok jeg blir å velge Kaitum, rett å slett pga vekt. :)

Det er kjedelig å være lang når det kommer til friluftslivutstyr, både telt, sovepose og liggeunderlag er et stort problem. 

 

Om du er i Harstad så kan du sjekke innom Parabolflua, da de har en del av Hillebergs modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde så å si bestemt meg for Kaitum, helt fram til jeg så at Fjellreven Akka Dome 3 kostet 3799 kr på Gmax, godt under halve prisen til Kaitum. Noen som har erfaringer med dette teltet? Hvordan er det med liggelengde her? Blir forteltet for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Helsport i dag, og de tipset meg om Helsport Gjende 3 som ligger til 50 % i outletbutikken deres. 270 på det aller lengste burde vel være tilstrekkelig selv om det er skrå vegger. Det jeg er litt redd for er om 205 blir for lite for kjæresten min, som er 176 cm.
Uansett så koster dette 3500 kr, og veier 3.2 kg, kontra Kaitum som koster over 8000 kr.
Noen som har erfaring med dette teltet?

http://www.helsportwebshop.no/gjende-3-camp

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Gjende_Camp
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye telt for pengene. Bare vær obs på at det er en eldre modell de selger i netshopen. Som du ser er oppgitt vekt litt forskjellig fra den nye modellen. Du må huske å summere alt for å få riktig vekt som skulle bli 3,72 kg. I tillegg oppgir Helsport nesten alltid for lav vekt, så jeg tipper du havner rett over 4 kg totalt.

 

Teltet  leveres med de gamle scandium stengene, og ikke DAC stenger som de leverer nå.

 

Men alt i alt er 3500 en god pris for teltet. Jeg vet ingenting om reell liggelengde i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 198 og har også prøvd Gjende på min jakt etter det perfekte teltet.

På grunn av alle de skrå vinklene kan ikke den maksimale gulvlengden i Gjende utnyttes. Gjenomsnittlig gulvlengde er ikke lenger en Fjellheimen og dette merkes godt når du legger inn den store downmatten.

 

Jeg ser også at Gjende ikke lenger er å finne på Helsport's hjemmesider. Da har det neppe slått ann og er faset ut.

 

Med din og min lengde er det bare telt med rette endevegger som duger.

Jeg har flere telt men hadde valgt å beholde Kaitum dersom jeg måtte kvitte meg med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, dette er vanskelig! Jeg tror jeg rett å slett ikke kan ta meg råd til 8000 kr for et telt. Svea er helt klart aktuellt, men det igjen blir veldig tungt når man skal gå til fots en sommerdag. Gjende virket jo veldig kjekk med tanke på pris, men hvis den ikke er stor nok så er det bare bortkastet penger. Hvordan er det med angrerett på telt? Mulighet til å bytte den inn hvis den ikke er lang nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selge deg et Exped Vela II som er svært lite brukt og i nytilstand for kr 1500,-.

Jeg har bare brukt det de få gangene vi må være to i samme telt(foretrekker en person pr telt).

 

Dette er med sin effektive liggelengde på 250 det lengste teltet jeg har eid(dette inkluderer Svalbard 6 Basecamp).

Det har sideinnganger som er meget praktisk når man er to. Grunnen min for å selge dette er at jeg på 99% av turene trenger et solotelt og da gir Kaitum mer romfølelse innvendig med sitt flatere tak.

 

Mitt er grønt.

 

 

http://www.fjellsport.no/exped-vela-ii-extreme-telt-terrakotta.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha et stort telt. Vi er for øyeblikket bare to, men dette er et telt jeg ønsker skal vare i mange år. Vi vurderer også å skaffe oss hund, og må derfor ha et telt med stort nok yttertelt til at hunden kan oppholde seg der.
 

Slik som jeg ser det nå har jeg to valg. Kaitum 3 eller Svea Camp 3.

Kaitum:
+ Vekt

+ Gode tilbakemeldinger

+ To yttertelt

 

- Dyrt

- Repareres i utlandet

 

Svea:
+ Billigere enn Kaitum (5500 kr på XXL)

+ To yttertelt

+ Stødig, bra telt

+ Repareres av Helsport i Norge. Har generelt sett bare positive ting å si om Helsport.

 

- Tungt (kan riktig nok dele vekten med kjæresten)

 

(Hvordan er det med ventilasjon på Svea om sommeren? Blir det fort varmt her?)

Tor Einar: På Gjende, hvor liten følte du teltet ble? 270 cm høres jo langt ut. Gikk føttene dine inn i ytterteltet? Egentlig ser dette teltet ganske perfekt ut, og hvis det er slik at innerteltet bare så vidt kommer inntil føttene så er det kanskje et kompromiss jeg kan inngå.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du også legge Keron 3GT på lista, lettere enn Svea, mer solid og den beste inngangsløsningen som finnes. Ved å åpne døra i toppen kan du stige inn og bøye deg ned, skal du ut reiser du deg opp og går ut. Suveren ventilasjon.

Det er en tråd her på forumet der det er en direkte sammenligning mellom Keron og Svea du kan søke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Keron 3GT er at prisen er over 10 000 kr, og det har jeg dessverre ikke mulighet til.

Er det steder i Norge som reparerer Hilleberg-telt?

Ligger et brukt på Finn med Hilleberg snøplugger for kr 6500. Har ligget der en stund, så det er mulig at du kan prute litt ;)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47952462&searchclickthrough=true&searchQuery=hilleberg+keron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha et stort telt. Vi er for øyeblikket bare to, men dette er et telt jeg ønsker skal vare i mange år. Vi vurderer også å skaffe oss hund, og må derfor ha et telt med stort nok yttertelt til at hunden kan oppholde seg der.

 

Slik som jeg ser det nå har jeg to valg. Kaitum 3 eller Svea Camp 3.

Kaitum:

+ Vekt

+ Gode tilbakemeldinger

+ To yttertelt

 

- Dyrt

- Repareres i utlandet

 

Svea:

+ Billigere enn Kaitum (5500 kr på XXL)

+ To yttertelt

+ Stødig, bra telt

+ Repareres av Helsport i Norge. Har generelt sett bare positive ting å si om Helsport.

 

- Tungt (kan riktig nok dele vekten med kjæresten)

 

(Hvordan er det med ventilasjon på Svea om sommeren? Blir det fort varmt her?)

Tor Einar: På Gjende, hvor liten følte du teltet ble? 270 cm høres jo langt ut. Gikk føttene dine inn i ytterteltet? Egentlig ser dette teltet ganske perfekt ut, og hvis det er slik at innerteltet bare så vidt kommer inntil føttene så er det kanskje et kompromiss jeg kan inngå.  

 

Bruk rabattkoden "Midt14" på fjellsport så får du Hilleberg Kaitum 3 til 6640,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha et stort telt. Vi er for øyeblikket bare to, men dette er et telt jeg ønsker skal vare i mange år. Vi vurderer også å skaffe oss hund, og må derfor ha et telt med stort nok yttertelt til at hunden kan oppholde seg der.

 

Slik som jeg ser det nå har jeg to valg. Kaitum 3 eller Svea Camp 3.

Kaitum:

+ Vekt

+ Gode tilbakemeldinger

+ To yttertelt

 

- Dyrt

- Repareres i utlandet

 

Svea:

+ Billigere enn Kaitum (5500 kr på XXL)

+ To yttertelt

+ Stødig, bra telt

+ Repareres av Helsport i Norge. Har generelt sett bare positive ting å si om Helsport.

 

- Tungt (kan riktig nok dele vekten med kjæresten)

 

(Hvordan er det med ventilasjon på Svea om sommeren? Blir det fort varmt her?)

Tor Einar: På Gjende, hvor liten følte du teltet ble? 270 cm høres jo langt ut. Gikk føttene dine inn i ytterteltet? Egentlig ser dette teltet ganske perfekt ut, og hvis det er slik at innerteltet bare så vidt kommer inntil føttene så er det kanskje et kompromiss jeg kan inngå.  

 

 

Ser den.

Jeg var i samme situasjon som deg, og landet på et Exed telt med to innganger. Grunnen er at jeg vil ha hunden og bagasje i egen fortelt, og et dedikert fortelt til matlaging, tørking av klær og inngang. De teltete du ser på er alle gode telt, og jeg har hatt forløperen til Svea som fungerte meget godt.

 

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-extreme-0

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.