Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø i Sølen


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Annonse

Var på tur i fjella sør for sølenmassivet i slutten av mai i fjor, og da så det rimelig greit ut på avstand.

Når jeg gikk opp på midtre sølen i slutten av juni, så var det i praksis snøfritt.

Stiene er sørvendt, så jeg tror det blir rimelig fort bart der, er vell en risiko at det ligger litt snø ved vannet mellom søndre og midtre -sølen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal ikke gå stiene :P Skal gå nordfra, men da høres det ut som det er omtrent som fjellene litt lengre sør. Takk @Sig Man :) Pleier å møte på snø på fjellturene mine og om jeg må gå over litt snø er det ingen krise. Begynner å gå fra Åkerådalen og på vestsiden av toppene også var planen å komme opp på midtre og nordre. Men da vet jeg ihvertfall at jeg ikke nødvendigvis må vente til August før jeg drar dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke overrasket om du allerede nå kan komme deg til topps til fots. Mot slutten av måneden regner jeg med at det går greit. Jeg har opplevd å gå til topps på mer eller mindre barmark i slutten av mars. Ved tjernet i skardet pleier det ikke å være noe særlig med snø lenge utover. På ca 15-1600 moh. rett under toppen er det et søkk i terrenget der det ofte ligger litt snø en stund. Har sjelden hatt problemer med å forsere den. En gang tror jeg at snøen der var råtten så jeg gikk rundt. Og det er ikke mange meterne ekstra. Det er et temmelig snøfattig område og det er oftest veldig avblåst på strekket innover mot skardet. Jeg legger ved et par bilder jeg tok første uka i mai for tre år siden. Begge er tatt på ca 1200 moh. Det første i bakkene innover mot Skardet og det siste i selve skardet. Det er nordvendt skråning på Sydtoppen du ser der som allerede da var nesten bar. Her hadde det kommet et tynt lag med nysnø i løpet av natta også.

post-4639-0-67126700-1399934606_thumb.jp

post-4639-0-40429000-1399934621_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unormalt mye snø i fjella for årstiden, men store lokale variasjoner.

De første 14 dagene av juni er usikkert. Enten er det skiføre, eller så er det veldig bløtt i terrenget.

Sølen har også egen gruppe på Facebook, sikkert mulig å få ferske førerapporter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...enten får det være skiføre ellerså får det være bart. Truger ser litt slitsomt ut :P Barmark og akkurat nok vind til å holde myggen borte :)

Jeg planla alltid fjellturer med fattern utfra tregrensen. Mygg er utrolig irriterende (og jeg snakker ikke om stikkene, men summingen rundt meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest irriterende som finnes tror jeg @Blackbrrd :P Knott er dog enda værre, eller flått og hjortefluer. Jeg planlegger turer utifra myrområder. Tok litt tid, men jeg lærte til slutt at om man ikke vil ha mygg må man ikke traske midt i sumpen. Men myggen er overalt så lenge det er vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi snakker om forskjellige topper nå @Dag G - Evje. Ihvertfall om det er storsølnkletten du snakker om. Jeg skal sånn ca rett på andre siden av Østerdalen. Planen var å klare både Nordre og Midtre Sølen. Har et par nerver i et par ankler som jobber litt i mot meg, men om jeg tar tiden til hjelp burde det gå. Tenkte å ta toppene på hver sin dag for jeg er veldig usikker på hvordan det er å gå mellom dem med en halvgal unghund ;) Også bruker jeg akkurat så mange dager som jeg trenger på å komme meg inn dit. Er veldig avhengig av terrenget hvor langt jeg kan gå på en dag, men med sekk på ca 17-18 kg blir det ikke lange dagsetapper. Tenkte gå med hunden min fra omtrent Åkeråmyra og til de første vannene den første kvelden. Tar ca 5 timer å kjøre så er nok ikke der så tidlig. Hvis jeg klarer blir neste etappe inn til Nordre Sølenholet hvor jeg blir et par dager. Ene dagen skal jeg opp på Midtre og andre dagen på Nordre. Om jeg ikke klarer gå helt dit på en dag kan jeg ta en natt ved en bekk jeg passerer ca halvveis. Skal møte en på Sølenholet som kan ta med litt mat og slikt så jeg sparer litt vekt i sekken. Trenger egentlig ikke bære på teltet hele veien heller siden han tar med et telt det er plass til begge i. Så blir det samme rute tilbake alene med to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut på kartet som det ikke er så ille mye myr der. Men grunnen til at jeg gidder kjøre bil i 5 timer er jo fordi jeg vil opp på de toppene, så det skal jeg klare :) Skal prøve å komme med en topprapport :) Kanskje på tide å sette seg inn i dette turrapport opplegget da :geek: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en svipptur dit i helgen for å sjekke terrenget. Der jeg tenkte gå ifra til sommeren var det ikke brøytet så vi kjørte opp fra andre siden. Med få dager og en valp/unghund som ikke klarer spare på kruttet så kom jeg ikke helt opp på toppen. Var godt på vei mot Søre Sølen. Var skiføre der nå. Men opp til Sandbu var det litt dårlig med snø. Det forsvant ganske mye i løpet av helgen så det var en interessant skitur over mose og myr på vei hjem i går. Tror ikke det er lenge før det er bart der. På toppen kan  det sikkert ligge en stund til, men om man må over litt snø her og der spiller ingen rolle. Med de temperaturene som er nå så forsvinner det fort. Satte teltet på en bar flekk, snøen lå ca 50 cm fra teltet og på søndag lå den 6-7 m fra teltet. Selv om skiføret var litt skralt på vei ned så var det en fin tur og jeg gleder meg til å dra tilbake når snøen har gått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.