Gå til innhold
  • Bli medlem

Varför måste jag ha tält i bra väder?


Johan2000

Anbefalte innlegg

Varför måste jag ha med tält på tur i bra väder? Det känns konstigt att gå lägga sig flr natten utan tält. Men jag har inga problem att ligga och sova i det fria på paraglider-starter i väntan på vind. Snarrrrrk snarrrk!!! Inte heller att sväng ut en sväng i skogen i en skidänläggning (om det är bra väder) och ta en lur (blev över en timme i Norefjell en gång i vintras). Men; skall jag gå och lägga mig, planerat, arrangerat, så "måste" jag ha tält.

Det är ju dumheter förståss. Men varför är det så? Jag fick just en idé. Knäpp förståss, men jag kan skylla på att jag är svensk. Träna på att såva ute. Utan tält. Ganska nära hemmet, så man kan smita ut mitt i veckorna. Då kanske går det lättare på tur också? Kan träning hjälpa?

 

Bra väder, alltså. I regn är tält en klar fördel, förståss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja Johan, kanske du ska mjukstarta med tarp/presenning? Så har du en mjuk övergång..? :-)

Men jag känner igen det där - även om jag har en stor och fin tarp så har jag alltid någon sorts tält att sova i, lik förbannat. Kanske det är genetiskt? Det där grundläggande bobyggandet som har drivit mänskligheten framåt? ;-) Nu är ju jag också svensk, men det är ju inte specifikt svenskt att vilja sova under tak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo klart at man ikke driver med slikt på sommeren. Det må jo være på vår/høst. Går fortsatt fint. Jeg lå under tarp i helgen pga. fare for regn(og for å teste min nye superfly tarp).

Jeg pleier å se an været når helgen nærmer seg, og ser det bra ut, så pakker jeg downmat og sovepose, samt fjellduken original. Da er det bare å lete etter stjernetegn når du ligger på bakken :)

Dette er en slik tur:

http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?p=284435

Begynte å regne på vei hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye med innebygd myggnetting. Mer komfortabelt enn senga hjemme, kan ligge under åpen himmel, og året rundt om man holder seg under tregrensa.. og tar 1 minutt å rigge opp og ned. Kommer ladri mer til å legge meg i et telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye med innebygd myggnetting. Mer komfortabelt enn senga hjemme, kan ligge under åpen himmel, og året rundt om man holder seg under tregrensa.. og tar 1 minutt å rigge opp og ned. Kommer ladri mer til å legge meg i et telt...

Verkar otroligt obekvämt att ligga krökt som en banan, men jag har funderat på att sätta upp en portaledge mellan träd, eller på ett träd. Det är ju lite av samma tanke, så det är på rätt spår!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye med innebygd myggnetting. Mer komfortabelt enn senga hjemme, kan ligge under åpen himmel, og året rundt om man holder seg under tregrensa.. og tar 1 minutt å rigge opp og ned. Kommer ladri mer til å legge meg i et telt...

Gir hengekøyen beskyttelse mot regn, vind og snø?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkar otroligt obekvämt att ligga krökt som en banan, men jag har funderat på att sätta upp en portaledge mellan träd, eller på ett träd. Det är ju lite av samma tanke, så det är på rätt spår!

 

Du tenker nok på de små nettinghengekøyene. I en skikkelig hengekøye ligger du ikke som en banan.

 

Gir hengekøyen beskyttelse mot regn, vind og snø?

 

Nei, da bruker du den i kombinasjon med en tarp. Men du vil aldri få vann opp over bunnduken. :)

 

picJungleHammockKayak1small.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du @peik: http://hennessyhammock.com/catalog/#hammock?

Det beste argumentet mot hengekøyer er at det kan være slitsomt å finne trær høyt til fjells.

 

 

Har ligget litt i bivy, som vel er nesten under åpne himmel og det største problemet er mygg. Hadde det ikke vært for millioner av blodsugere, så hadde jeg vært fristet til å la teltet være. Litt fordi teltet mitt allerede er for lite til å være "seriøst", mest fordi uten telt blir det flere mulige leirplasser. Mindre utsatt for vind der man ligger på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på de små nettinghengekøyene. I en skikkelig hengekøye ligger du ikke som en banan.

 

 

Nei, da bruker du den i kombinasjon med en tarp. Men du vil aldri få vann opp over bunnduken. :)

 

picJungleHammockKayak1small.jpg

 

Kuleste. Bilde. Ever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkar otroligt obekvämt att ligga krökt som en banan, men jag har funderat på att sätta upp en portaledge mellan träd, eller på ett träd. Det är ju lite av samma tanke, så det är på rätt spår!

 

 

I en skikkelig rurhengekøye ligger du like strak ut som i senga hjemme. det finnes ikke noe mer behagleig en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir hengekøyen beskyttelse mot regn, vind og snø?

 

Nei men det gjør tarpen man henger over om det er fare for dårlig vær. Har ligget ute i hengekøye i snøstorm...null problem. Jeg viste faktisk ikke at det var snøstorm før jeg våkna om morran, herlig utvilt etter e superbehageligatt i køya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit med en tarp også om sommeren. (Store grener på et tre eller et fremspring i berget kan gjøre samme nytten.)

Nattedugg kan gjøre soveposen ganske våt og hvis du ikke har anledning til å vente til den tørker før du pakker den sammen så blir den bare våtere og våtere for hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye med innebygd myggnetting. Mer komfortabelt enn senga hjemme, kan ligge under åpen himmel, og året rundt om man holder seg under tregrensa.. og tar 1 minutt å rigge opp og ned. Kommer ladri mer til å legge meg i et telt...

 

Man må vel et godt stykke under tregrensa. Skal godt gjøres å finne noe i den øvre bjørkeskogen som holder deg over bakken..

 

Et argument mot hengekøye er at man må stå opp for å få laget seg en kaffekopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på de små nettinghengekøyene. I en skikkelig hengekøye ligger du ikke som en banan.

 

 

Nei, da bruker du den i kombinasjon med en tarp. Men du vil aldri få vann opp over bunnduken. :)

 

picJungleHammockKayak1small.jpg

Skulle gjerne sett når denne riggen ble montert fra kajakken. Og ikke minst når man skal ut av køya og nedi båten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel et godt stykke under tregrensa. Skal godt gjøres å finne noe i den øvre bjørkeskogen som holder deg over bakken..

 

Et argument mot hengekøye er at man må stå opp for å få laget seg en kaffekopp..

 

Skal ikke rare buska til. Finner du et par trær på 8-10 cm så er det mer enn nok...men jeg er heller ingen fjellgeit. Liker meg best nedenfor tregrensa jeg, og siden jeg er i Troms er den lav!

 

Nei det må man da slett ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trengs telt i fint vær?

 

Insekter kan være plagsomme uten myggtett telt... 

 

Det finnes jo alltid løsninger som bivysekker og den slags, men jeg får klaustrofobi bare ved tanken... Det er kanskje bare meg?

https://www.google.no/search?q=bivvy+bag&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LWByU4LgFKjoywPyjYKYBA&ved=0CDEQsAQ&biw=1439&bih=748

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/index.php?cPath=22

 

Jeg har lurt litt på Echo shelter for 1 eller 2 personer... 

Det ser ut som det kan løser de fleste problemer, gi beskyttelse mot insekt og vær på lik linje med ett telt og angriper ikke lommeboken  værre enn andre kvalitetstelt :-)

http://www.hyperlitemountaingear.com/hiking-climbing-shelters/echo-shelter-systems.html

 

Temmelig lett er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.