Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeteltoppsett til 2-3 personer


Thomas E

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd hvor vi kan poste vårt drømmeteltoppsett til 2-3 personer. Det jeg tenker er vel fort at man nevner et 2-3-sesongs "lettvekter"-telt til 2 personer som det ene teltet og et litt tyngre/robust 4-sesongs ett til 3 personer som nr 2. Eventuelt andre løsninger. Hva tenker dere om drømmeoppsettet og ikke minst hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvar person sitt einmannstelt. Då kan dei snorke så mykje dei bare vil, dei held ikkje dei andre vakne for det. Det er også veldig fleksibelt ved varierande tal deltakarar på ulike turar. Det er i alle fall oppsettet eg praktiserer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også å ha teltet for meg selv, godt det ikke bare er jeg som er ''sær'' ;)

 

Har erfaring med turer med mange i Lavvo og synes det kan fungere greit.

 

Det ultimate teltet for 2-3 personer ser jeg for meg kan være et mindre Tentipi. Dette faller vel under kategorien tyngre/robust telt.

 

Ellers skulle jeg tålt å dele plassen med en person til i et Akka View 2 sommerstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er fint å sove alene, men av og til er man på tur med kjæresten, og da er et tomanns å foretrekke..

 

Skal jeg på tur med en kompis, synes jeg det er greit med et tremanns tunneltelt. Da får vi avstand nok mellom oss, og vi har et stort fortelt for koking og sosialisering.. Hvis jeg er på tur med en snorker, så tar jeg med et par ørepropper. De veier ca 2 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette betinget av hvem som er med på tur. Er det hun jeg ellers deler soverom med så tipper jeg nok stemningen hadde blitt litt muggen dersom jeg hadde foreslått hvert vårt telt  :no:

 

Når jeg er så heldig å ha henne med blir det alltid i Akka Dome 3. God plass til oss (inkl en ivrig terrier), høyt under taket, gulv i teltet (er viktig for henne), 2 innganger og fortelt samt fantastisk ventilasjon. 

Hadde selvsagt vært nice med view utgaven som Armillara Mellea nevner, men det er absolutt mulig å ha nokså god utsikt når man åpner helt opp og kun bruker mygnetting selv i en "vanlig" akka dome :)

(Hvis det er padletur uten altfor mye bæring unner jeg meg også dette teltet alene)

 

Kompistur utenom myggsesong = Tarp der det er mulig, ellers akka dome dersom jeg på død og liv måtte dele telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av type tur og vær.

Med snorkere er det best med egne telt. Men dame er det best telt til to.

I lavlandet foretrekker jeg små telt og tarp. I fjellet er det bedre med et romsligere telt.

 

Har selv følgende oppsett:

BA Copper Spur UL2 1,7 kilo som sommertelt, evt sammen med tarp

BA Strings Ridge 2 2,5 kilo som "helårstelt", evt sammen med tarp

Helsport Svalbard 3 5,0 kilo som vintertelt til mer enn meg

Helsport Lavvulight 2,5 kilo(så vidt jeg husker) hvis man er flere på tur sommerhalvåret. Også brukt en del på vinteren i skog.

Tarp 3x3m brukes alene utenom innsektsesong i skog når været er snilt.

 

Så drømmeoppsettet blir jo valg av tingene jeg har i den kombinasjon som er egnet for turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.