Gå til innhold
  • Bli medlem

Perfekte turbil ?


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, tubbs skrev:

En god kompis er både oppretter og bilmekaniker og jobba i mange år for Billia som solgte
Land Rover (og fiksa de)
Han ville heller ha aids enn Land Rover !
 

Akkurat den får han stå for selv 😂 

Jeg hadde det kjempegøy med den bilen. Genial shoppingbil i Bogstaveien også. Skremte vettet av fiffen jeg 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Akkurat den får han stå for selv 😂 

Jeg hadde det kjempegøy med den bilen. Genial shoppingbil i Bogstaveien også. Skremte vettet av fiffen jeg 😁 

Defender er kult og kommer seg fra overalt. Hadde en sånn som hverdagsbil i en årrekke og koste meg med den hver dag! :-) Står her enda forresten, men er mindre i bruk nå ..

Endret av Anund Wigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anund Wigen skrev:

Defender er kult og kommer seg fra overalt. Hadde en sånn som hverdagsbil i en årrekke og koste meg med den hver dag! :-) Står her enda forresten, men er mindre i bruk nå ..

Og så slipper man rundkjøringer også 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Er dette "lovlig" innredning av en stor varebil? Har hørt så mye forskjellig om hva som faktisk er lov eller ikke? Noe slikt jeg er på jakt etter å lage meg selv

Reglene er ikke så veldig klare, og til en viss grad basert på skjønn. Stikkordet er "setearrangement egnet for persontransport". Du har altså ikke lov å feste en stol, sofa, seng eller lignende permanent med braketter, bøyler, beslag eller andre festeanordninger. Jeg har en seng som står løst på fire ben - det er kanskje i gråsonen, i hvert fall lysegrått :)
Stolen er sammenleggbar, så den legger jeg på senga når den ikke skal brukes. Det er lov å ha fastmonterte skap, hyller og lignende.
Når varebilen er over 10 år gammel kan den avgiftsfritt omklassifiseres til personbil, da kan du fjerne skilleveggen og montere hva du måtte ønske. Men bilen må fremvises og godkjennes som personbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bjørn J skrev:

Reglene er ikke så veldig klare, og til en viss grad basert på skjønn. Stikkordet er "setearrangement egnet for persontransport". Du har altså ikke lov å feste en stol, sofa, seng eller lignende permanent med braketter, bøyler, beslag eller andre festeanordninger. Jeg har en seng som står løst på fire ben - det er kanskje i gråsonen, i hvert fall lysegrått :)
Stolen er sammenleggbar, så den legger jeg på senga når den ikke skal brukes. Det er lov å ha fastmonterte skap, hyller og lignende.
Når varebilen er over 10 år gammel kan den avgiftsfritt omklassifiseres til personbil, da kan du fjerne skilleveggen og montere hva du måtte ønske. Men bilen må fremvises og godkjennes som personbil.

Takk, det var oppklarende! Da har jeg litt å lete etter i vinter :-) Men det er kommet nye regler angående varebil og sette inn bakseter. Men dette har kanskje ikke tilbakevirkende kraft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har den perfekte turbilen vet jeg ikke, men av de bilene jeg har hatt tidligere så topper den lista. Den har god nok plass for meg (smertegrensen går ved to passasjerer med sine respektive pulker i tillegg til min), der den ikke kommer frem er det ikke meningen at man skal komme frem (jada, det er grusveg under bilen på bilde nummer to) og den er såppass gammel at lite går i stykker og det meste lar seg ordne med en 13nøkkel og et skrujern. Toyota Land Cruiser VX90 1998modell.

20180601_082846.jpg20170808_185720.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For snart et år siden fikk jeg det som var drømmebilen innenfor vårt budsjett(egentlig langt over vårt budsjett, men var jo drømmebilen.). Den er ikke spesielt rå på framkommelighet som mange av de andre bilene i tråden, men jeg kjører aldri på noe mer spektakulært enn traktorvei eller gressplen/flat bergknaus uansett. 

Prioriteringene var god plass, god kjørekomfort, enkel 4x4, og litt bakkeklaring. 

Vi endte opp på en Skoda Kodiaq. Det er ikke den største bilen som finnes, men i sin prisklasse kan den konkurrere plassmessig med biler som koster 150-500k mer i nypris.
Vi er i det minste strålende fornøyd :)

Komforten gjør at vi kan dra på langtur med 4 voksne med tursekker og det som trengs uten problem. For pulktur er det enklest med to personer. 3 kan gå, hvis man bruker parispulker eller lignende for kortere turer, men blir fort i trangeste laget.
Men det beste med nyere biler i dag er adaptive cruise control! Det anbefaler jeg alle som liker å dra på langtur å kjøpe. Terskelen for å dra på langtur når du knapt trenger å røre gass og brems er langt lavere enn tidligere.

Etter at Kodiaqen kom på markedet har det kommet en rekke konkurrenter, som Peugeot 5008 og VW Tiguan Allspace.

 

IMG-1087.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tronn skrev:

Etter at Kodiaqen kom på markedet har det kommet en rekke konkurrenter, som Peugeot 5008 og VW Tiguan Allspace.

 

IMG-1087.JPG

Kodiaqen er fin den. Men jeg kjørte rundt i en Peugeot 5008 allerede i 2011. Dog ikke her til lands, og den var på vranga, men ny her til lands er den ikke. Og Tiguan er jo høggammal. Men jeg tror Skodan lett tar opp konkurranse med de to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Kodiaqen er fin den. Men jeg kjørte rundt i en Peugeot 5008 allerede i 2011. Dog ikke her til lands, og den var på vranga, men ny her til lands er den ikke. Og Tiguan er jo høggammal. Men jeg tror Skodan lett tar opp konkurranse med de to. 

Tja, den nye 5008 er jo en suv i motsetning til den gamle, men har omtrent samme størrelse. Jeg ville dog ikke sammenlignet de nye med de gamle modellene. Største problemet med 5008 er at den ikke fåes med 4x4, enda. 

Jeg vet Tiguan er gammel modell, men allspace utgaven av Tiguan er ny, og er i samme størrelse som Kodiaqen. Det er jo i utgangspunktet samme bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Tja, den nye 5008 er jo en suv i motsetning til den gamle, men har omtrent samme størrelse. Jeg ville dog ikke sammenlignet de nye med de gamle modellene. Største problemet med 5008 er at den ikke fåes med 4x4, enda. 

Jeg vet Tiguan er gammel modell, men allspace utgaven av Tiguan er ny, og er i samme størrelse som Kodiaqen. Det er jo i utgangspunktet samme bil.

Aha da skjønner jeg hva du mente. For det ble ikke spesifisert at det var de nye utgavene. For modellene er jo mye eldre enn Skoda sin. Jeg tenkte heller at det var omvendt. Men nå er jo vw og Skoda i nær slekt og har mye av samme DNA. Så den ene er jo egentlig ikke en kopi av den andre. De har bare forskjellige navn og er litt forskjellig på detaljer. Men nok flisespikkeri. Jeg synes Kodaqen er utrolig kul bil. Misunner deg. 

Selv om jeg helst skulle hatt mye større og mye mer bråkete. Liker både Gelenderwagen, Defender og Patrol og har kjørt alle de typene der mye. Men de ringte ikke fra Hamar i går heller så det forblir Up! litt til. Det er jo nesten det samme 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Aha da skjønner jeg hva du mente. For det ble ikke spesifisert at det var de nye utgavene. For modellene er jo mye eldre enn Skoda sin. Jeg tenkte heller at det var omvendt. Men nå er jo vw og Skoda i nær slekt og har mye av samme DNA. Så den ene er jo egentlig ikke en kopi av den andre. De har bare forskjellige navn og er litt forskjellig på detaljer. Men nok flisespikkeri. Jeg synes Kodaqen er utrolig kul bil. Misunner deg. 

Selv om jeg helst skulle hatt mye større og mye mer bråkete. Liker både Gelenderwagen, Defender og Patrol og har kjørt alle de typene der mye. Men de ringte ikke fra Hamar i går heller så det forblir Up! litt til. Det er jo nesten det samme 😂

Jeg har digga gelenderwagen og defender i alle år, men etter å ha kjørt defendern til pappa som han kjøpte for noen år siden, så tenker jeg den gjør seg best på en plakat 😂 Er sjukt kul, men et helevete å kjøre 😎🤕

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tronn skrev:

Jeg har digga gelenderwagen og defender i alle år, men etter å ha kjørt defendern til pappa som han kjøpte for noen år siden, så tenker jeg den gjør seg best på en plakat 😂 Er sjukt kul, men et helevete å kjøre 😎🤕

Jeg tror kanskje jeg var på mitt mest fysiske sterke når jeg hadde den bilen 😂 men bodde og jobba i Oslo sentrum og syntes faktisk den var mye bedre å lukeparkere fremfor den vanlige kjipe sedanen jeg kjøpte etterpå 😂 kan være fordi jeg ikke merka noe til de andre bilene, men det blir en ren spekulasjon, så den lar jeg ligge 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er delte oppfatninger av hva som menes med "turbil".
Noen vil tydeligvis ha en bil som kan kjøre i terrenget, så man slipper å gå selv. Dem om det.

For meg er en turbil en stor bil som er behagelig på langkjøring for å kunne bringe meg dit jeg vil, og det skal være mulig å sove noenlunde behagelig i den slik at jeg har friheten til å stoppe og overnatte hvor og når jeg vil, gjerne mange netter på rad. Altså at bilen kan fungere som en slags "basecamp". Jeg er gjerne på tur en uke eller mer i slengen, og den friheten en stor bil med seng og kokemuligheter gir, er helt fantastisk. Men det er viktig at bilen er behagelig å kjøre slik at man ikke er dødsliten etter å ha kjørt 7-800 kilometer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror kanskje jeg var på mitt mest fysiske sterke når jeg hadde den bilen 😂 men bodde og jobba i Oslo sentrum og syntes faktisk den var mye bedre å lukeparkere fremfor den vanlige kjipe sedanen jeg kjøpte etterpå 😂 kan være fordi jeg ikke merka noe til de andre bilene, men det blir en ren spekulasjon, så den lar jeg ligge 😂 

Ja den ser jeg, samme gjelder hiacen jeg kjører på jobb. Den rygges, lukeparkeres med og uten henger lekende lett. Den er til og med mer komfortabel enn defendern, men ikke like kul ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke lov til å kjøre i utmarka i Norge, så biler som Defender og andre traktorer har etter min mening ikke så mye for seg her til lands. Min jobb gjør at jeg ofte må komme meg til uveisomme steder, og det blir en del mil på grusveger/skogsbilveger i året. Men ofte må jeg kjøre 40 mil på motorvei før jeg kommer til den skogsbilveien, og det er rimelig slitsomt å humpe i Defender eller Gelendervagen i hundre kmt.. Jeg har hatt veldig mye forskjellig, fra høy terrenggående til lav stasjonsvogn, men har til slutt landet på en bil som er tålig god til nesten alt, og det er Subaru Outback. Den har bakkeklaring nok til det meste, og et godt firehjulssystem. I tillegg er den veldig god på motorveien og har stort bagasjerom.

Det blir jo smak og behag dette med bil til turbruk, men en ting er et bombsikkert råd: Aldri, aldri, aldri kjøp Nissan X-trail!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hestejente så så jeg kun fordeler med traktorbilene «mine». Men nå som jeg er hesteløs så er ikke behovet for å kjøre utenfor vei med henger, like stort. Jeg hadde ikke brukt bilen for å kjøre i utmark uansett. Sånt har jeg ikke sansen for. Men traktorveier derimot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Nå er det jo ikke lov til å kjøre i utmarka i Norge, så biler som Defender og andre traktorer har etter min mening ikke så mye for seg her til lands. Min jobb gjør at jeg ofte må komme meg til uveisomme steder, og det blir en del mil på grusveger/skogsbilveger i året. Men ofte må jeg kjøre 40 mil på motorvei før jeg kommer til den skogsbilveien, og det er rimelig slitsomt å humpe i Defender eller Gelendervagen i hundre kmt.. Jeg har hatt veldig mye forskjellig, fra høy terrenggående til lav stasjonsvogn, men har til slutt landet på en bil som er tålig god til nesten alt, og det er Subaru Outback. Den har bakkeklaring nok til det meste, og et godt firehjulssystem. I tillegg er den veldig god på motorveien og har stort bagasjerom.

Det blir jo smak og behag dette med bil til turbruk, men en ting er et bombsikkert råd: Aldri, aldri, aldri kjøp Nissan X-trail!

Jeg har tidligere hatt Subaru Forester. Aldeles utmerket turbil etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, martin.m skrev:

Subaru Forester

Litt for liten, og litt for tørst i forhold til ytelse, eller så er det en aldeles utmerket bil, men pga. størrelsen så synes jeg den er best som dagligbil. Til turbruk vil jeg helst ha mer plass. Siden Land Roveren(halvgammel Disco, ikke Defender) står og venter på at jeg skal få ut fingeren og foreta litt etterlengtet TLC, så er Forresteren både dagligbil og turbil. Jeg liker å ha firehjulstrekk, og god bakkeklaring til turbruk. Egentlig så liker jeg det uansett. Det gir større fleksibilitet og flere muligheter for meg, til min bruk. Men hovedargumentet for firehjulstrekk for min del er innkjørselen, og ikke turbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "bodde" mer eller mindre på fjelllet en del vintere (60 - 100 dager pr år på ski). Det var mange ganger man enten kom opp til ubrøyta veier, eller det hadde kommet en del snø mens bilen stod parkert (og ubrøyta inn til hovedveier), da hjalp det godt å ha firehjulstrekk og god bakkeklaring. Har også hjulpet en del som har kjørt seg fast eller av veien vinterstid. (Det er minuset med "stor" 4WD. 😂)

For vanlig bruk på normale veier så holder det finfint med en stasjonsvogn. Firehjulstrekk er godt på vinteren uansett, så det kommer jeg til å fortsette med så sant jeg har mulighet (enten det, eller bil som kan kjøres både med 2-hjulstrekk og 4-hjulstrekk). Har std stasjonsvogn med firehjulstrekk nå.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.