Gå til innhold
  • Bli medlem

Perfekte turbil ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Hva koster det i drivstoff ca. å kjøre til alpene? Chalshus.

 

Mye bompenger og slikt nedover?

 

 

Ingen bommer i Danmark (de store broene er riktignok ganske dyre om du kjører øst/vest) eller Tyskland.

I Sveits kjøper du et oblat for å kjøre på motorveiene og det koster 40franc.

Frankrike. Regelmessige bomstasjoner på motorveiene. Mellom 1 og 5 € per passering.

I Italia får kjører du gjennom en bom på vei inn på motorveien og setter inn lappen når du skal ut. Du blir belastet etter hvor langt du har kjørt. Omtrent 1€ per 10 kjørte kilometer. I nærheten av Chamonix er det vanlige betalingsbommer for penger eller kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bommer i Danmark (de store broene er riktignok ganske dyre om du kjører øst/vest) eller Tyskland.

I Sveits kjøper du et oblat for å kjøre på motorveiene og det koster 40franc.

Frankrike. Regelmessige bomstasjoner på motorveiene. Mellom 1 og 5 € per passering.

I Italia får kjører du gjennom en bom på vei inn på motorveien og setter inn lappen når du skal ut. Du blir belastet etter hvor langt du har kjørt. Omtrent 1€ per 10 kjørte kilometer. I nærheten av Chamonix er det vanlige betalingsbommer for penger eller kort.

 

Samme praksis i Frankrike som du forklarer om i Italia.

Var i alle fall det når vi kjørte nedover der for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som setter bilen/ motorsykkelen på Autozug når de skal nedover i Europa for å slippe den lange transporten på egne hjul.

Vi gjorde det en gang, utrolig praktisk! Dog veldig dyrt hvis du ikke er veldig tidlig ute og bestiller. Obs: vær nøyaktig med størrelsen på bilen når du bestiller, der er ikke mye å gå på i de vognene du kjører på...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice :thumbsup:

 

Da er det bare å isolere og bygge innvendig skall.

Bikke tilpasset høyde så man får bagasje/ plastbakker under den.

Bikke hengsles på veggen over der madrassen er nå så den kan felles opp når den ikke er i bruk.

Bytte ut ett eller begge vinduene med campingvogn vinduer:

Montere opp 220V kontakt så du har mulighet til å koble til strøm å kjøre en liten 300 kroners kupévarmer, f eks ved hjelp av motorvarmer innføring i front også gjennom torpedoveggen og bakover.

Gassalarm - drittsekker finnes overalt, du har ikke lyst til å våkne opp på bakken mens bilen er borte

 

Mulighetene her er jo uendelige - lykke til og vis bilder av hvordan det blir :D

Takk for mange råd, tips og lenker, 7homas.

Får ta det sånn litt pø om pø. Første ting som må på plass er nok ventilasjonen / åpnevindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste bilen min var en Toyota Rav4 diesel. Den kom fram overalt og tok med seg alt av smått og stort utstyr.

Hundebur, pulk og skia gikk også rett inn bak uten å måtte fikle med masse mikkmakk på taket.

Det eneste dumme var at den gikk innmari dårlig på bensin de to gangene jeg prøvde det :hyper:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som vet noe om regelverket rundt det å bygge om f.eks en større varebil med seng etc? Tenkte jeg skulle ta kontakt med Statens Vegvesen ifbm innredning av en Expert..

 

Du har lov å sette inn så mange stoler og senger du bare vil, men hvis det begynner å ligne en bobil (med fastmonterte skap og møbler) beveger du deg i et grenseland. Det skal være mulig å ta ut møblene på en enkel måte.

Jeg har selv en Peugeot Expert, og kjøpte en rammemadrass som jeg satte inn. Først skar jeg til et teppe som dekker hele gulvet i varerommet, det fant jeg på en fargehandel. Det tåler å spyles hvis det blir skittent. Madrassen har et ben i hvert hjørne, og det er god plass til oppbevaring under den. Madrassen står stødig under kjøring, den sklir ikke på teppet.

På Clas Ohlson fant jeg en oppbevaringskasse: http://www.clasohlson.com/no/Oppbevaringskasse/31-3011

Den står mot skilleveggen i varerommet, ved siden av senga, som et nattbord. Den har plass til mye utstyr, og brukes også som bord inne i bilen. Det er også plass til en høyrygget campingstol ved siden av senga. I sideveggene har jeg skrudd fast noen knagger som klær o.l. henges i.

Min Expert har en stor topphengslet bakluke, dermed har jeg et tak jeg kan sitte under selv om det regner.

Bakerst, under senga, ligger et sammenleggbart lite bord som brukes utendørs. Gassbluss, kjeler og slikt har jeg i en plastkasse, også under senga bakerst, slik at det er lett å ta ut. Min bil har skyvevinduer i sidedørene, dermed får jeg lufting om natta.

Jeg er storfornøyd med bilen, den er utrolig komfortabel på langtur, den har ikke den typiske varebilfølelsen som mange kassebiler har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om regelverket rundt det å bygge om f.eks en større varebil med seng etc? Tenkte jeg skulle ta kontakt med Statens Vegvesen ifbm innredning av en Expert..

 

Hei

 

Jeg tenkte en gang på samme måte, så sjekke regelverket grundig! Det må ikke være faste innredninger så det boir bobil. Dvs. at du skal kunne tømme bilen ved inspeksjon på kort tid.

 

Men det er lov å ha en "rørlegger" bil med verkstedsreol og tilfeldigvis kan du ha en boks til ski som er ca. 2 m lang og 70 cm bred. En madrass i samme mål er det også lov å transportere løs. Løs kokebluss kan du også ha som en del av tur utrustningen du har med uansett. Så kommer du langt med dette innenfor regelverk.

I utlandet bekymrer de sig sikkert lite for særnorske grønne skilter.

Men sjekk!

 

Jeg endte med en autorisert VW multivan for å kunne ha passasjerer med.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Det var faktisk ditt svar fra 1-2 år siden som gjør at jeg inntil videre konsentrerer meg om en større Expert og hva som kan gjøres ut av den. Har en liten ide om at jeg skal klare noen vinternetter i den også - har du hatt noen problemer med ventilering i bilen? Eventuelt så får jeg moderere litt på vinduer så jeg kan ha disse åpne når det også regner/snør. 

 

Muligens kan det være lov å lure inn noen risthyller ( http://www.imperialengros.no/file/574348.jpg ) som er lette å fjerne om inspektøren skulle ha ønske om å titte inn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk levert bilen med skyvevinduer integrert i de store vinduene i sidedørene, det gir god lufting. Med en god sovepose er det er ingen problem å overnatte vinterstid. Jeg har en gassvarmer (Kovea Fireball) så "hybelen" er varm før jeg legger meg.

Husk at Expert finnes i to lengder, du må ha den lange utgaven (L2). Du kan også få den i to høyder, jeg har den laveste, men det er helt klart kjekt å ha litt ekstra takhøyde. Ulempen er da at det er mange parkeringshus du ikke kommer deg inn i hvis du skal bruke den i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk levert bilen med skyvevinduer integrert i de store vinduene i sidedørene, det gir god lufting. Med en god sovepose er det er ingen problem å overnatte vinterstid. Jeg har en gassvarmer (Kovea Fireball) så "hybelen" er varm før jeg legger meg.

Husk at Expert finnes i to lengder, du må ha den lange utgaven (L2). Du kan også få den i to høyder, jeg har den laveste, men det er helt klart kjekt å ha litt ekstra takhøyde. Ulempen er da at det er mange parkeringshus du ikke kommer deg inn i hvis du skal bruke den i byen.

Bra tips - ja, det er den lange varianten jeg har vært på utkikk etter. Dog er det L1 som virker til å være den mest vanlige varianten på markedet. 

 

Fant en eldre artikkel fra Dagbladet som omtalte tema :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet i alle mine biler jeg hatt gjennom åren. Den seneste var Saab 9-5 sedan. Gikk greit å ligge bak med setene slått ned og beina ut i bagagerommet.

Men tidligere i år valgte jeg å gå "all in". Kjøpte en Volkswagen California 2.5 TDI, manuell, 174 hp. Ekstremt fornøyd og jeg lever min drøm hver dag nå.

post-9375-0-72564700-1429721120_thumb.jp

post-9375-0-72843600-1429721162_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet i alle mine biler jeg hatt gjennom åren. Den seneste var Saab 9-5 sedan. Gikk greit å ligge bak med setene slått ned og beina ut i bagagerommet.

Men tidligere i år valgte jeg å gå "all in". Kjøpte en Volkswagen California 2.5 TDI, manuell, 174 hp. Ekstremt fornøyd og jeg lever min drøm hver dag nå.

Hadde jo naturligvis gjort ting veldig mye enklere med en slik løsning. 

 

Ser dog et lite eventyr i det å bo i en bil såpass lenge (to skolesemester), når det eneste man eier er alt for mye skamdyrt turutstyr og potensielt en bil så kunne det vært moro å prøve. 

Muligheten for at man blir fryktelig glad i campus sine fasiliteter kunne jo også gjort at man ble ferdig med oppgaven til om ikke annet enn normert tid :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ønsker her og komme med en anbefaling om hva folk IKKE burde gjøre. Jeg ønsket meg en høy SUV, som klarer å ta seg frem. Men billigere enn Pajero, Patrol, og Land cruiser.

Mitt kloke valg havnet på en Rexton. Og jeg kan skrive i evigheter om den, men for å trekke det ned til veldig korte drag, kan jeg si som følger.

Dette er en bil som ikke er laget for Norske forhold mht. Vinter, salt osv.

Motor og drivlinje er bra, det tar deg frem. Men elektronikk, karosseri, og anskaffelse av deler til denne bilen er veldig dårlig.

Jeg har kostet på min bil 47690 kroner siste året, med utgangspunkt i at jeg kjøpte en bil som hadde gått lite, og skulle være bra.

Jeg vil også legge til at jeg skrur selv, så dette er rene dele kostnader.

Om noen har spørsmål som er mer utdypende kan de gjerne ta kontakt med meg, men forhåndsregelen min har blitt: Kjøp noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en slik en; Mercedes Geländewagen 290gd - her fra det Canadiske forsvaret:

http://www.arsenalm.de/user_html/1353494288/pix/a/n/2005011.jpg

Mer driftsikker enn Land Rover(uten å slenge dritt om de sia jeg synes de også er ok), dyrere også (akk..), seig og langlivet motor, differensialsperrer originalt på begge akslinger. Har en MB 300gd sjøl, poster ikke bilde her sia den er litt spesiell og jeg gidder ikke å bli gjenkjent overalt;-) Ikke rask, litt jobb å kjøre, men god plass i til turutstyr og bikkje (har ikke egen lenger, men skal ha igjen ja!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelendewagen er sikkert bra, men deleprisene er vel helt ville. Samme gjelder bruktbilprisen. Defender er inne i siste produksjonsår. Ser ut til at bruktprisen har eksplodert. Delepriser og tilgang er god. Får det meste på nett til en grei pris. Har hatt 97, 98-modell Defendere siden 1998 og er godt fornøyd. 110 hcpu (pickup m alukapell) har vært favoritten som turbil. Tror jeg har lagt inn noen bilder tidlig i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@peik Delepriser kan være hinsides ja, feks clutch: 9600,- hos Bertel O. Steen i Lier, får igjen 800kr ved pant av den gamle uten at det hjelper veldig mye.. Men hos Bildeleeksperten i Drammen så fikk jeg samma delen til 2900kr, riktignok med 20% rabatt jeg har der pga et medlemskap i en forening jeg er i. Lønner seg selvsagt å undersøke litt rundt, men alt med bil kunne ha vært litt billigere synes jeg - bare tull at det skal være så dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved den ultimate turbil, så må jeg si meg enig med at Peugot Expert er en knall god bil til det formålet. Har selv en sånn. Lang utgave, skyvedør på høyre side med skyvevindu, og vindu på venstre side. Skyvevindu er ganske greit og bruke på tili vår, sein høst, mens sommeren så er det kurant og ha døren åpen, men husk myggnetting fra Clahs Olson, som man fester med borrelås teip rundt døren, og så er det bare og feste myggnettingen i borrelåsen. :-) Har også en takluke langt bak i lasterommet i taket, ala campingvognluke med myggnett. Genialt, slik at man nesten har Helsport sin Airflow i bilen. Har også rullegardiner/solgardiner til vinduene. Bilen er kledd med plater og bilisolasjon under, slik at jeg ikke får så mye støy inn i bilen når jeg har parkert etter veien, av trafikken. Har tett skillevegg, men har laget fire hull i den to oppe og to nede slik at det kommer varme inn lasterommet. Har også montert webasto og Defa anlegg i bilen. Men om du skal gå for Peugot, så gå for 110 hk, da den er sprekere og bruker mindre diesel. Min ligger på 0,49 på landevei, og under 2500 RPM i 80 km/t, noe som er behagelig med tanke på støy.

Lengden er ikke noe å si på innvendig. Eneste minuset er at jeg ikke får plass i enkelte parkeringshus pga takluken. Men det er bare bagateller. :-) Og det er lett og få ting inn og ut av bilen. Eneste jeg kunne tenkt meg er egentlig vanlig bakluke. Har "låvedører". Men det er praktisk det også. Mulighet for og henge ting over. Men kan da også bare bruke tarpen hvis jeg trenger litt uteplass.

 

Kjørekomfort i bilen er veldig god. Det er god plass i bilen, jeg sitter behagelig i bilen, og jeg er 180 høy. Har ennå litt og gå på, og er du lenger, så kan du også flytte på skilleveggen, så lenge der er lang utgave, uten og være redd for våre venner i oransje. :-) Med tanke på avgifter for omreg. Det er 3 sitteplasser i bilen, men med 3 voksne så kan det fort bli litt trangt.

 

Men det er ett hav av muligheter der ute i automobil verden. Så lykke til med bilkjøp! :-)

 

Så på turer med overnatting i bil, så foretrekker jeg denne fremfor VW Passat Alltracken 2015 som jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.