Gå til innhold
  • Bli medlem

Nærmer seg rypejakt - hvordan er bestanden i år?


martin_meling

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

"Gubben" var på rypejakt i går (sør-vest i Trollheimen) og så mye rype. Jeg har også sett mye rype på de siste fjellturene mine, så i vårt område ser det ut som bestanden er bra i år.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er i hvertfall ikke noe rype i Jotunheimen.. :D

Orker ikke så mye skyting og dritt i fjellet pga. denne drepelysten

???? Tror ikke du fikk lurt noen ivrige rypejegere bort fra Jotunheimen der nei. Du må nok finne på noe mer overbevisende. Du får trøste deg med at kun 1 av 6 rypejegere har for vane å forveksle fjellvandrere i røde norrønajakker med vettskremte ryper. Vil du likevel være sikker så anbefaler jeg pansret klatrehjelm og skuddsikker vest under Norrøna'n i det mest utsatte tidsrommet...

_______

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, men seriøst, enkelte steder synes jeg det blir vel mye bråk og ukoselig stemning med denne jakten. Det er nok litt annerledes i skogen, men i fjellet påkaller jegere en helt annen oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker tilbake det jeg skrev om vettskremte ryper lenger oppe... På vår vei mot Storen på lørdag gikk vi forbi flere rypekull som knapt gadd å lunte vekk når vi kom.. Det var først da jeg prøvde å knerte dem for hånd ved å vri om halsen på dem at de forstod de hadde vinger...

Er rypejakt noen stor utfordring, jaktmessig... Er det ikke nesten som en litt avansert variant av bærplukking.?? Man må gå like langt for multer mange ganger, og det er jammen ikke alltid man finner multene lettere enn rypene, og så daffe som de var nå, så kan jo selv lillebror treffe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme under Skardalstinden. Rypa var omtrent like redd som en gjennomsnittlig bydue (dvs. eplekjekk). Ellers har det vært mye ryper å se i år.

Videre synes jeg det er et aspekt ved denne debatten som ikke er blitt skikkelig belyst ennå. Det er nemlig ikke bare rypene som (kanskje) er redde for mennesker. Jeg frykter rypene i minst like stor grad. Bare i år har jeg omtrent fått hjertestans flere ganger når en rypeflokk plutselig letter foran meg. Det kommer like overraskende på hver gang, og man tror jo at man er alene (i hvert fall der hvor jeg vanker).

Akkurat som mange voksne er Redd Barna, og har startet en forening for dem som føler den type frykt, vil jeg nå starte organisasjonen Redd Rypa, som går inn for gratis beroligende piller til fjellvandrere med harehjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom:

Kjenner meg veldig godt i det du skriver. Jeg gir min fulle støtte til denne aksjonen. Hvorfor skal vi fjellvandrere finne oss i å bli skremt av skrømt og ryper når vi går i fjellet?

Kim:

Du har helt rett, jeg er ingen jeger, maten kjøper jeg på butikken, men jeg er likevel litt skeptisk til din teori om at rypene lukter hagle og jegerblod... Fenomenet er nok mer kosmisk og heter: What you're looking for is hard to find. Vasser du rundt i London på jakt etter jegerlue finner du sikkert 100 butikker med dameundertøy, men våg å gå i London på jakt etter undertøysbutikker med Trine, da kan du vedde på at Outdoorbutikkene ligger der på rekke og rad, mens selv med kikkert ikke kan finne så mye som en BH..

Dersom likevel teorien din er riktig, så driter du rett og slett i rypejakta. Ta på deg den røde norrøna'n og Crispi'n når du i september drar på fjelltur.. Eneste forskjellen fra en vanlig topptur er at du slenger med deg en liten en på innerlomma (nei, ikke sterkt og flytende, men en sånn liten en med håndtak og avtrekker hvor det kommer noe ut av hullet i rasende fart når du trykker på det rette stedet)... Så intelligent kan du ikke hevde at rypene er at de skjønner det når du har en sånn en på innerlomma.. Da kaster du ikke bort tid på å virre rundt i lyngen etter rype... I stedet fortsetter du den vanlig geskjeften med fjellturer, og når det passer seg plaffer du ned en rype som var på feil sted til feil tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor det kommer noe ut av hullet i rasende fart når du trykker på det rette stedet)... Så intelligent kan du ikke hevde at rypene er at de skjønner det når du har en sånn en på innerlomma..

Jeg mener fortsatt fjellrypa, men nå virker det som om du har begynt å tenke på ei anna rype? Det er greit at vi er smartest, men nå synes jeg kanskje du undervurderer rypa litt for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Er faktisk positivt forbauset over hvor mye fugl det er i år, tatt i betrakning av at det har vært et dårlig småviltår, med mye predasjon.

Jakter i Oppdalstraktene og må si at det på østsiden er store kull, årskyllingene er imidlertid litt små. De har forresten skiftet farge her, så selv om de har blitt skyere så er det lett å blinke de ut nå.

Er godt fornøyd med rypejakta så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.