Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt tips om steder man kan dra på tur


Susa84

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er glad i å være ute i marka, men har ikke bil. Så kan ikke dra for langt. Har også en sønn på 10 år, som er også veldig glad i det. Vi tåler å gå litt og kan fint gå litt, forflytte oss litt i vilmarken. Sett litt på ulike steder i Oslo området. Østmarka, songsvann . Men ikke kjent.. Hvordan er "vilmarken" der ? Er det lov å campe inni skogene/ vann der. Andre tips ? Liker å være litt alene for oss selv, men tåler å møte andre mennesker, så sant dem er hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også eise med buss til Femundsmarka. Det har jeg gjort før. Så du trenger ikke å bli rundt Oslo.

Jeg kan ellers anbefale å ta deg en tur til Kjekstadmarka. Noen deler er ganske ville med bratte kløfter. Kan nås lett med tog fra Heggedal eller Lier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å være litt alene for oss selv, men tåler å møte andre mennesker, så sant dem er hyggelige.

Hvis du unngår de mest trafikkerte "veiene" nærmest buss og t-bane i Oslo og Osloområdet møter du stort sett likesinnede - folk som trives best når dem ikke går i kø :sheep:

Selvfølgelig finnes det ingen garanti for at de er hyggelige, men jeg tror aldri jeg har møtt noen drittsekker i skauen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye folk rundt Sognsvann, Frognerseteren, Østmarksetra, Skullerudstua og fra Hammeren og Skar.

Start heller fra Sørkedalen, og hold deg på stiene. Eventuelt tog eller buss til Stryken og Hakadal. I Østmarka er det færre på stiene straks du kommer litt inn i marka,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og man har også Finnemarka som er lett tilgjengelig med tog til Drammen. Kjekstadmarka har flere koselig vann og områder :) . Finnemarka har noe bedre fiskeområder synes jeg, men dette varierer noe sikkert.

Finnemarka har mye å by på, ikke minst bra fiske flere steder. Mange vann og varriert terreng. Men for å komme dit på en enkel måte ville jeg nok annbefale å ta buss fra Drammen og til området ved Kanada, i Lier. Der kommer du høyere i terrenget og nærmere marka uten at det er for mye folk. Fra Drammens siden blir et godt stykke å gå. Og fra Modum både langt og mange høydemeter.  Hvis dette er aktuellt, så kjøp Finnemarka kartet. Det er tilpasset området og har mye nyttig informasjon også om fiskevannene, bestand og type fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er nesten bare fantasien, som hindrer dere. Det er masse flott turterreng i nord, øst og i vest for Oslo, så du behøver ikke reise langt. Men ved bruk av kommunikasjonsmiddler, krever det litt mer for å komme for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig finnes det ingen garanti for at de er hyggelige, men jeg tror aldri jeg har møtt noen drittsekker i skauen :thumbsup:

 Det var satt litt på spissen :) Drittsekker osv finnes det nok overalt, kan sikker være det selv en gang i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også eise med buss til Femundsmarka. Det har jeg gjort før. Så du trenger ikke å bli rundt Oslo.

Jeg kan ellers anbefale å ta deg en tur til Kjekstadmarka. Noen deler er ganske ville med bratte kløfter. Kan nås lett med tog fra Heggedal eller Lier.

Femundsmarka er jeg utrolig hypp på å utforske. Jeg og samboer har sett på kart over der, sett Lars Monsen når han hvert der. Ser så flott ut. Men man kan vel møte på Bjørn der ? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse fine tips. Jeg har ikke tenkt over at man ikke trenger å dra å så langt for å komme på tur. Bor i Vestfold, her vet jeg ikke om noe som helst.

Jeg er ikke fra Vestfold, er heller ikke så godt kjent der. Men det er da sikkert mange flotte plasser i Vestfold også, hvor dere kan få villmarksførelsen. Kanskje se på området vest for Eidsfoss, eller Skrimfjelda og Myklevanns området. Eller i nabofylkene, så dere trenger ikke å reise langt. Se litt sør-vest, vest og nord-vest, for Vestfold, så har dere alt fra fine skogsvann til fjellområder.

 

Angående Femunden, så tror jeg det går buss til Femundsenden (og videre nordover, vest for Femunden), men det blir vel et godt stykke å gå, for å komme til interessante områder derfra.

 

Hvis dere ikke får noen bra tips her, kan dere jo begynne å spore opp noen turfolk der dere bor og høre med dem. Det blir jo litt ekstra planlegging, når dere ikke har bil. Ennå en grunn, til å se på noe nærmere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fra Vestfold, er heller ikke så godt kjent der. Men det er da sikkert mange flotte plasser i Vestfold også, hvor dere kan få villmarksførelsen. Kanskje se på området vest for Eidsfoss, eller Skrimfjelda og Myklevanns området. Eller i nabofylkene, så dere trenger ikke å reise langt. Se litt sør-vest, vest og nord-vest, for Vestfold, så har dere alt fra fine skogsvann til fjellområder.

 

Angående Femunden, så tror jeg det går buss til Femundsenden (og videre nordover, vest for Femunden), men det blir vel et godt stykke å gå, for å komme til interessante områder derfra.

 

Hvis dere ikke får noen bra tips her, kan dere jo begynne å spore opp noen turfolk der dere bor og høre med dem. Det blir jo litt ekstra planlegging, når dere ikke har bil. Ennå en grunn, til å se på noe nærmere.  

Ja må bare få undersøkt. Er kjipt og ikke ha bil. Når sambo kommer seg ut i jobb igjen etter rehabliteringen etter tyggoprasjon, blir det nok bil. Nå er det for dyrt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er jeg utrolig hypp på å utforske. Jeg og samboer har sett på kart over der, sett Lars Monsen når han hvert der. Ser så flott ut. Men man kan vel møte på Bjørn der ? :wacko:

Ja, jeg kan bekrefte at det noen ganger streifer bjørn gjennom Femundsmarka. Har sett den selv på en påsketur. Det er massevis av folk som drar til Femundsmarka og de bekymrer seg ikke for bjørner. Har aldri hørt om at noen har truffet på en om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bekrefte at det noen ganger streifer bjørn gjennom Femundsmarka. Har sett den selv på en påsketur. Det er massevis av folk som drar til Femundsmarka og de bekymrer seg ikke for bjørner. Har aldri hørt om at noen har truffet på en om sommeren.

Oki :) For jeg har liksom tenkt, må man ha med seg børsa for å evnt kunne fyre varselskudd. Sett Lars Monsen gjøre det. Om ikke i femundmarka, men hvertfall andre steder. Men jeg har ikke jegerprøve. Tenkte å ta den etter hvert, siden bestefar eier stort jaktområde i telemark. Hvert med på jakt når jeg var mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å komme til Femundsmarka med buss er å ta kveldstoget til Røros, bo en natt på hotell og ta morgenbussen til Synnervika og MS Femunden inn til Røoset eller Haugen. Alternativet er buss til Elgå, men det tar åtte timer, med flere bytter. Og du er vel fortsatt et stykke fra de mest spennende områdene.

Dropp børsa, ta heller med fiskestanga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeiske bjørner er visst nok mindre påtrengende enn amerikanske og kanadiske bjørner. Her i Norge trenger du ikke børse for å skremme bjørn.

Myggen i Femundsmarka er en større fare. Ta med myggtette klær, myggnetting og myggmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går buss fra togstasjonen på Rena til Drevsjø, og derfra til Elgå. Ta rutebåten Femund II fra Elgå til Røoset, da er du midt i femuundsmarka, og kan følge Røa opp til Roasten.

Ikke plagsomt mye bjørn der:-)

http://www.aaeb.no/index.php/femund-rena

http://www.femund.no/rutwtider.htm

 

Med mindre du vil ha både oppsyn, lensmann og samene på nakken, så lar du børsa være hjemme;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hurum er fint for korte dagsturer og helgeturer og kan by på mye variert natur, både kyststi med kupert terreng og innbydende strender, en fredet løvskog, ellers er det mye skogsstier og topper, og vi har noen vann som er fine å padle i. 3 kvarter fra Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.