Gå til innhold
  • Bli medlem

Fabrikkarbeiderne Asia jobber opp mot 72 timer i uken for å sy norske sportsklær


arcticboots

Anbefalte innlegg

Annonse

Asia produserer billig for oss.

Afrika bruker vi som søppeldynge.

Amerika beskytter oss.

Joda, vi er født med gullhår i raua....(Som det sies på Sørlandet)

Vi forsyner de jo tross alt med Nobelpriser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca et hundre år siden, jobbbet folk like mye her i landet! Så var det det med kua, som hadde glemt at hun hadde vært kalv da! :) Tror de likevel er glad, for å ha jobb jeg. Også barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevandring som var vanlig her i distriktet på 1800 tallet tok slutt i 1910.

Barna gikk fra det lutfattige og overbefolkede Vest Agder til de rikere bygdene i Aust Agder.

Ungene ble stort sett brukt til gjeting. Grunnen til at vandringene tok slutt i 1910 var ikke av humane grunner.

Men rett og slett fordi storgårdene fikk strøm og kunne holde  buskapen borte fra dyrka mark med eletrisk gjerde.

Disse beiteområdene er nå for det meste begrodd med tett skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dette er en kommentar til noe som har dukket opp på side 37 i "Hva har du kjøpt nå" - tråden. For å unngå å få FF medlemskapet inndratt prøver jeg å unngå å kommentere noe i den tråden :whistle: og istedetfor å starte en ny tråd tenkte jeg det passer sånn ca inn her... 

 

 

Vel, Bergans-klær er nok designet i Norge, om ikke annet. På den annen side: Om de skulle produsert klærne i Norge ville de kostet mye mer, og det er slett ikke sikkert at de ville vært bedre kvalitet. Kinesiske arbeidere slurver neppe mer enn norske arbeidere, og Bergans og mange andre som produserer i Østen har nok god kontroll på kvaliteten av stoff og arbeid.............

 

@Bjørn J

Jeg er helt enig i at kvaliteten ikke nødvendigvis er dårligere, men fordi prisen er så lav i innkjøpsleddet er det billigere å lage en ekstra eller 100 enn å bruke så lang tid på hvert plagg at man garanterer for kvaliteten.

 

Når det er sagt har vi måttet flytte produksjon fra Kina til Europa for å ha bedre kontroll over kvalitet. Dette er mest pga avstand og problemer med å ha kontroll når man ikke er on-site daglig og vi har vi ikke tid til å vente kombinert med frakt kostnadene på at en feil blir rettet og sendt på nytt, men I Kina er de desverre ganske utspekulert og utnytter dette mot små og mellomstore bedrifter. Vi har R&D og design i Norge, kjøper inn komponenter, deler og halvfabrikat fra inn og utland og har fabrikk i Norge. Verdiskapningen skjer altså i Norge. Det er noe annet om du er så stor at du benytter store deler av kapasiteten på en fabrikk i Kina, da er du litt mer verdifull for fabrikken.

 

Jeg har alikevel problemer med å akseptere prisen på "Skandinaviske" merker som Bergans, Norrøna, HIlleberg, Fjellreven osv.

Selv om det er designet i Norge eller Sverige forsvarer ikke det at det er dobbelt så dyrt som tilsvarende produkter designet i feks USA eller Italia. Verdiskapningen er ikke her i vest Europa hvor de store kostandene ligger.

 

Selger "X of Scandinavia"  1 million jakker som koster 1000 kroner mer enn tilsvarende fra en konkurrent som ikke er designet i Norge, men sydd på samme fabrikk i Kina er "kosten" for å designe jakken i Norge 1.000.000.000 kroner.... én milliard kroner. Dette kommer i tillegg til den kalkulerte profitten på selve plagget.

 

Mulig de bare selger 10.000 jakker - forsvarer det design til 10.000.000 kroner, bare fordi han eller hun med tegneprogrammet sitter på et kontor i et norsk dalføre? I så fall skulle jeg ønske noen fortalte det da jeg gikk i 9. klasse og skulle velge videre studieretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca et hundre år siden, jobbbet folk like mye her i landet! Så var det det med kua, som hadde glemt at hun hadde vært kalv da! :) Tror de likevel er glad, for å ha jobb jeg. Også barn.

 

Fjollete. Du blir ikke "glad" når du blir utnyttet og slaver 72 t i uka. Omtrent som å bli glad for å bli litt mindre torturert enn før.

 

De hadde kanskje 48 timers uke i industrien i 1914 og kjempet for bedre forhold og mer rettferdig fordeling av ressursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../

Jeg har alikevel problemer med å akseptere prisen på "Skandinaviske" merker som Bergans, Norrøna, HIlleberg, Fjellreven osv.

Selv om det er designet i Norge eller Sverige forsvarer ikke det at det er dobbelt så dyrt som tilsvarende produkter designet i feks USA eller Italia. Verdiskapningen er ikke her i vest Europa hvor de store kostandene ligger.

/...

Bare en liten kommentar til dette.

Når det gjelder Hilleberg så produseres/sys teltene deres i Estland. Mine Hillebergtelt har endog sydd inn en liten lapp med fullt navn på den som har sydd inner- og ytterteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martin.m

Ja, det har du sikkert rett i. Har sett at Estland blir benyttet av andre enn Hilleberg også. Mammut softshell jakka mi er sydd i Latvia. Men Latvia og Estland er ikke på kost/ lønnsnivå som vest Europa foreløpig, og det er jo derfor produktene produseres her. Jeg "likestiller" øst Europa med andre lavkostland. De ligger nok noe høyere enn østen så det forklarer kanskje hvorfor et Hilleberg telt koster 8000,- mens en konkurent som er sydd litt lenger øst koster noen laken mindre.

 

Min Bergans jakke er "Designed and developed in Norway" og "Made in China". Mammut jakka er "Designed and developed in Switzerland"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fick igår hem senaste numret av tidningen Friflyt. Fullproppad med remlam, som vanligt.

Bland annat några uppslag med reklam för jackor och byxor. En hel del av det i 3-lagers Gore-Tex (som alltså är relativt billigt att producera med jämöfrt med 2 lagers eller ännu värre: Kläder med foder, som ju kräver 3 olika utskärningar).

 

Priserna ligger typiskt på 4000-5500. Några som är lite billigare, några lite dyrare.

Produktionskostanden för en 3 lagers Gore-Tex jacka i Kina är under 50 NOK. Material tillkommer, men det kostar bara några 10or, inkl dragkjedjor och sånt. Pris här: 5500 NOK. Det är någon, någonstans på vägen som tar ut väldigt, väldigt mycket vinst per såld jacka/byxa.

Detta visas tydligt då det är möjligt att köpa ett set jacka + byxa i fullgod kvalitet för under tusenlappen. Givetvis får dom asiatiska barnarbetarna inte mer betalt, med jag slipper betala privatjeten till chefen på något stort amerikanskt sportklädes-bolag.

Som det är med dagens priser är det billigare för Ola Nordman att ta ledigt från jobbet i 2 dagar och sy en egen jacka. Det är ungefär så lång tid det tar för en som inte är van och inte har maskin som skär ut tygstyckena.

 

Men uppenbart har folk väldigt gott om pengar som köper dessa produkter, till dessa priser. Jag skulle kunna göra det, om jag ville. Men priset och vad man får för pengarna hänger inte i hop. I alla fall inte för mig som inte är intresserad av att betala några 1000-lappar extra för att få ett visst märke påtryckt på plagget.

 

När det gäller hillebergtälten så är det inte bara att dom är tillverkade i Estland som drar upp priset, utan kvaliteten håller helt enkelt en annan, högre nivå. Hilleberg har dessutom egen duk, så det drar nog upp priset lite det också. Även om duken inte är den stora kostanden på ett tält. Men det blir ju inte billigare när man skall ha special.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller hillebergtälten så är det inte bara att dom är tillverkade i Estland som drar upp priset, utan kvaliteten håller helt enkelt en annan, högre nivå. Hilleberg har dessutom egen duk, så det drar nog upp priset lite det också. Även om duken inte är den stora kostanden på ett tält. Men det blir ju inte billigare när man skall ha special.

Hilleberg har et godt rykte, det skal de ha, men jeg tviler fortsatt på at det er verdt det de tar for det. Varer det 3 ganger så mange år som et telt til 1/3 av prisen ?

 

Litt morsomt det du skriver om kvalitet, for av 4 telt som ble brukt da jeg var en tur i Australia for noen år siden ble Hilleberg teltet

  • Skadet av UV som MSR, STS og Black Wolf* teltene
  • Glidelåsene like slitt som på de andre
  • Hull i bunnduken spist/gnanget av bittesmå svarte maur, som på MSR og Black Wolf, men STS teltet likte de ikke. Det er i SilNylon.
  • Innerteltet ble det revet hull i av en øgle som klatret mellom inner- og ytterduken en natt. RIktignok litt urettferdig da det ikke var noe som skjedde med de andre teltene, men det var litt gøy å høre på de som bodde i teltet hyle

Black Wolf var relativt billig og teltet ble kastet etter 5 måneder da det var totalt utslitt. Alle glidelåser var ødelagt og duken var sprø som et knekkebrød med en stor flenge i taket. Det kostet ca 1000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har et godt rykte, det skal de ha, men jeg tviler fortsatt på at det er verdt det de tar for det. Varer det 3 ganger så mange år som et telt til 1/3 av prisen ?

Det  beror på vädret. Hilleberg-tälten är gjorda för bruk på fjället i skandivanisk miljö med allt vad det innebär av snö, vind och regn.

Det kan räcka med ett enda tillfälle i hård vind för att skilja ett Hilleberg (eller annat i samma stil, det finns ju andra tillverkare med tält i samma kvalitet och då brukar priset vara snarlikt) från billigare tält. Sätt upp det i +25m/s och hällregn. Jag betalar gärna 5000 extra för att tältet inte skall blåsa sönder. Om det håller 3 gånger längre är inte så noga. Det skall hålla när vädret är som sämst. Det räcker med en gång för att det skall vara värt pengarna, tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hilleberg har et godt rykte, det skal de ha, men jeg tviler fortsatt på at det er verdt det de tar for det. Varer det 3 ganger så mange år som et telt til 1/3 av prisen ?

 

Kva noko er verdt, er veldig personleg, og derfor finnst det så mange merker og modellar. Dei som ikkje synest dei dyre merkene og modellane er verdt det, kjøper dei billigare. Ettersom du ikkje trur Hilleberg er verdt den høge prisen, reknar eg med at du heller ikkje har Hillebergtelt. Eg meiner dei er verdt det og har derfor brukt pengane mine på Hillebergtelt. Og det er ikkje fordi eg trur dei billigare telta ikkje tåler bruken min. Det er ein heilheitsvurdering av telta der vekt, volum, form og masse små detaljar tilsaman gjer dei verdt det, for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva noko er verdt, er veldig personleg, og derfor finnst det så mange merker og modellar. Dei som ikkje synest dei dyre merkene og modellane er verdt det, kjøper dei billigare. Ettersom du ikkje trur Hilleberg er verdt den høge prisen, reknar eg med at du heller ikkje har Hillebergtelt. Eg meiner dei er verdt det og har derfor brukt pengane mine på Hillebergtelt. Og det er ikkje fordi eg trur dei billigare telta ikkje tåler bruken min. Det er ein heilheitsvurdering av telta der vekt, volum, form og masse små detaljar tilsaman gjer dei verdt det, for meg.

Enig med @afe, jeg har også lagt pengane i Hillebergtelt, og teltene er verdt prisen. Har også et Nordmarka 2 som jeg gav 600 for på XXL, det koster normalt det doble, det er også verdt prisen. Brukte det senest forrige helg. Når jeg satte det opp, og etterpå krabba inn, ble jeg kraftig påminnet at det er et billigtelt. Men det er "forholdsvis" lett, uten reservedeler og med andre plugger, veier det 2.1kg. Så på en liten tur på sommeren der jeg har kontroll på værforholdene, fungerer det akkurat bra nok, men på vinteren, når jeg skal ha bedre comfort, været er mer usikkert, eller skal litt lengre utenfor allfarvei, da kommer et Hillebergtelt inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  beror på vädret. Hilleberg-tälten är gjorda för bruk på fjället i skandivanisk miljö med allt vad det innebär av snö, vind och regn.

Det kan räcka med ett enda tillfälle i hård vind för att skilja ett Hilleberg (eller annat i samma stil, det finns ju andra tillverkare med tält i samma kvalitet och då brukar priset vara snarlikt) från billigare tält. Sätt upp det i +25m/s och hällregn. Jag betalar gärna 5000 extra för att tältet inte skall blåsa sönder. Om det håller 3 gånger längre är inte så noga. Det skall hålla när vädret är som sämst. Det räcker med en gång för att det skall vara värt pengarna, tycker jag.

 

 

   

Kva noko er verdt, er veldig personleg, og derfor finnst det så mange merker og modellar. Dei som ikkje synest dei dyre merkene og modellane er verdt det, kjøper dei billigare. Ettersom du ikkje trur Hilleberg er verdt den høge prisen, reknar eg med at du heller ikkje har Hillebergtelt. Eg meiner dei er verdt det og har derfor brukt pengane mine på Hillebergtelt. Og det er ikkje fordi eg trur dei billigare telta ikkje tåler bruken min. Det er ein heilheitsvurdering av telta der vekt, volum, form og masse små detaljar tilsaman gjer dei verdt det, for meg.

 

 

Enig med @afe, jeg har også lagt pengane i Hillebergtelt, og teltene er verdt prisen. Har også et Nordmarka 2 som jeg gav 600 for på XXL, det koster normalt det doble, det er også verdt prisen. Brukte det senest forrige helg. Når jeg satte det opp, og etterpå krabba inn, ble jeg kraftig påminnet at det er et billigtelt. Men det er "forholdsvis" lett, uten reservedeler og med andre plugger, veier det 2.1kg. Så på en liten tur på sommeren der jeg har kontroll på værforholdene, fungerer det akkurat bra nok, men på vinteren, når jeg skal ha bedre comfort, været er mer usikkert, eller skal litt lengre utenfor allfarvei, da kommer et Hillebergtelt inn i bildet.

 

Jeg kan ikke argumentere mot dette :D

Bruk og behov er selvsagt veldig forskjellig, og det er mulig det kun er ved de siste 2% bruk at den høye prisen forsvares av kvalitet og design. Jeg stiller nok ikke i kategorien som får testet ut dette i spesielt høy grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.