Gå til innhold
  • Bli medlem

Senorge.no , til å stole på ?


Jan Ole

Anbefalte innlegg

Vi hadde bestemt oss for å prøve ut en nytt turområde , og siden man ikke er lokalkjent i området,var senorge.no en grei plass å stikke innom for å sjekke forholdene.post-11906-0-54903100-1399795536_thumb.j

Her ser det etter mine begreper nokså bart ut........

 

Værmelding så fin ut, så dagstursekken ble pakket med det man trenger for en liten tur.Hadde hørt rykter om fin fisk i området, så fiskestangen ble selvfølgelig med på turen.

Etter litt feilkjøring (dårlig merket) var vi endelig fremme ved utgangspunktet , og vi kunne ta fått på en ny tur :)

 

Underveis ble vi gjort oppmerksom på noen festligheter (var vel mere gravøl tenker jeg ), men vi var dessverre feil antrukket...post-11906-0-40962100-1399796787_thumb.j

 

Ikke noe pent syn , monstermastene i Hardanger ;

post-11906-0-13165300-1399797001_thumb.j

 

På rundt 650 moh. begynte det å bli en del snø, og denne krabaten tok seg like godt et snøbad ;

post-11906-0-43353100-1399797235_thumb.j

 

Denne derimot holdt på å skifte drakt, og var godt synlig uansett hvilket underlag den satt på ;

post-11906-0-31807200-1399797830_thumb.j

 

Det ble lengre og lengre mellom de bare partiene, fryktelig tungt å gå i råtten snø og ikke helt ufarlig heller , spesielt når man ikke er kjent, men det gikk bra ;

post-11906-0-06848300-1399798065_thumb.j

 

Vi skjønte nok at mulighetene får noe fiske neppe var til stede, men kanskje fantes det noen råker i isen ?

Neida, det gjorde det definitivt ikke ;

post-11906-0-10121000-1399797665_thumb.j

 

Flott tur i et nydelig vår vær, varmt og godt.

Har noen andre erfaringer med å bruke senorge.no ?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senorge.no er basert på data, ikke observasjoner.

 

Data kan som kjent inneholde feil og mangler, blant annet i forhold til værmeldt nedbør og faktisk nedbør, samt snøsmelting og antatt smelting basert på fjerndata.

 

Jeg antar som hovedregel at det er mindre snø enn forventet på tidlig vinter, og mer snø enn forventet på senvåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det en del, men alt må jo tas med klype salt ettersom det baserer seg mye på beregninger. Og gjennomsnittstall. Lokale variasjoner fanges også dårlig opp ettersom det brukes ruter på 1 kvadratkm. Når det gjelder fiske er min erfaring at isen stort sett ligger en stund etter at det meldes barmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å bruke tjenesten regobs - både til å legge inn selv, men også for å se andres observasjoner. Grei app for telefonen har de også.

 

post-10401-0-09886800-1399800331_thumb.j

 

Det er bare et par klikk i Turkartet vårt på forumet - velge isobservasjoner for valgt område. Man kan også sjekke om det ligger turrapporter inne for samme område - i den tidsperioden man selv har planlagt tur - f.eks. april - mai og velge type tur.

 

Dagens reklame :)

 

Jeg mener de korrigerer senorge manuelt etter observasjoner også - men er usikker på akkurat det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senorge må brukes med skjønn, ivertfall når det gjelder snødybde i randsonene.

Tur ned setesdalsheia i vest i siste halvdel av mai er planlagt.

Med beregnede snødybder nå på 2-4 meter burde vårskituren kunne gå som planlagt.

Været er det heller så som så å forutsi...

 

http://www.senorge.no/?p=senorgeny&m=bmNVEGrey%3BMapLayer_sd%3B&l=no&d=1399586400000&e=-78432%7C6518277%7C181665%7C6641214&fh=0%3B2468&lo=0.75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Har litt blandede erfaringer med senorge.no. På en tur i Selbu i februar viste snøkartet delvis barmark og delvis under 25 cm snø, så jeg droppa skiene og gikk på føtn. Det var dumt! Det ble mye gryinning til skrævet i djupsnø! senorge.no stemte altså meget dårlig på den turen.

 

Ved tidligere anledninger, andre plasser har jeg gode erfaringer med at det stort sett er barmark når senorge.no mener at det er barmark. Tenker da spesielt på fjellturer i juni når man lurer på om det fortsatt er skiføre eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå også snørapporten til nve: http://www.nve.no/no/Nyhetsarkiv-/Snorapport/Snorapport---Snomengder-i-Noreg-per-7-mai-2014/

Der er det kommentert at snøkartet er ganske villeiande i mange område.

Det er som nevnt i den rapporten det blir henvist til mye snø i Rogaland / Sirdalområdet i forhold til det som fremkommer på snøkartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.