Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken bukse hadde du valgt.....


Chrisp

Anbefalte innlegg

Annonse

Raggsokk, når du sier softshell, mener du Schoellerstoff eller goretex? Jeg har ingen erfaring med softshell og er nysgjerrig. Blir de ikke klamme i sol og varme?
Jeg brukte en Fjällrävenbukse til den ble utslitt, vet ikke om det var G-1000 (i hvert fall noe lignende), den var ikke stiv, men det skyldtes sikkert at den var så godt brukt at alt som het impregnering o.l. var borte. Tørket fort gjorde den også (i motsetning til Haglöfbuksen som ifølge reklamen skal ha hurtigtørkende stoff, som er det tregesttørkende jeg har vært borti). Men den Fjällrävenbuksen er gone, utslitt, og så lenge Fj. ikke kan lage ensfargede, mørkeblå turbukser har jeg ikke lyst på ny, jeg synes de tofargede er stygge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hvis du skulle gått på en ukes tur i sommerhalvåret i myr og skogsterreng?

Det finnes ikke så mye skogsterreng på vestlandet, og derfor er det muligens ikke et "godt" råd for deg.

 

For oss som holder til i den vestlige delen av Norge, er det stort sett Gore-tex som gjelder.

Selv på sommeren, og selv om gore-tex buksene kan bli klamme.

 

Det enten regner, har regnet eller kommer til å regne - samme dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellraven keb er mit valg, mine er vasket med flydende impregnering og så et lag voks på G1000 delen.

Det skal regne meget førend jeg føler mig våd og klam i dem.

På ture på fjellet er der i tillæg en let regn buks med også.

 

@REJOHN  har læst dine blogger, og kigget på yr.no dog uden at kunne blive helt klar over hvor lidt/meget sol man kan forvente på en sommer og høst tur omkring blåfjellenden. Kan du evt give et bud, er klar over det kan svinge meget, har haft fra 14 dage med sol og lite vinde på Narvik fjellet, til det modsatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellraven keb er mit valg, mine er vasket med flydende impregnering og så et lag voks på G1000 delen.

Det skal regne meget førend jeg føler mig våd og klam i dem.

På ture på fjellet er der i tillæg en let regn buks med også.

 

@REJOHN  har læst dine blogger, og kigget på yr.no dog uden at kunne blive helt klar over hvor lidt/meget sol man kan forvente på en sommer og høst tur omkring blåfjellenden. Kan du evt give et bud, er klar over det kan svinge meget, har haft fra 14 dage med sol og lite vinde på Narvik fjellet, til det modsatte. 

 

 

Det er vanskelig å si. Vi har hatt enkelte somre med stort sett sol og fint vær, men også med regn hver dag.

I løpet av en normaluke vil det komme regn minst et par dager.

 

Vi kikker på YR.no, og melder de om stabilt høytrykk, benyttes anledningen til en lengre tur.

 

Jeg tar alltid høyde for regn, gore-tex klær, og svart boss-sekk oppe i ryggsekken. Alt som ikke tåler fukt, i minst to lukkbare plastposer (telefon)

 

Men så trenger vi ikke å tenke på vann, det er alltid vann i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med G1000-tekstilet er at det tåler så vanvittig mye. Det er ikke syntetisk, så det blir ikke hull med litt sprut fra bålet. Det tåler mye når man braser gjennom skog og kratt. Jeg jobber mye ute (arkeolog), og har minst 4-5 mnd utendørs med hardt fysisk arbeid i den buksa jeg har i dag. http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-vidda-pro-bukse-long-p-1746-c-144.aspx

 

Har aldri hatt noe plagg som har tålt så mye juling. Gir den noen lag med voks i baken og på lårene med jevne mellomrom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fjellreven bukse, likner på Vidda modellen. Er nr 2 jeg har av en slik bukse. Veldig behagelig å gå i, tåler masse slitasje.

Første jeg hadde varte vel 7-8 år før glidelås i smekken gikk i filler. BUksa var da så klart slitt men ingen huller eller noe ødeleggende slitasje før glidelåsen.

Er nå inne i år 2 med den nye buksa, lit møkkete men ellers synes det lite at den er brukt. Tror nok neste bukse også vil bli en slik.

Testet impregnere den gamle med greenland wax. Den blir klart mer vannavstøtende da men samtidig mye stivere, og føltes også litt kjøligere.

På den nye har jeg kun gjort det i et felt på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Vel, det er 65% polyester...

Oops, nå måtte jeg i skapet og sjekke. Hadde klart å innbillemeg selv at det var ren bomull. jaja. Men det jeg vet av erfaring, er at det tåler mye av gnister osv. Det er vel polysteren som gjør at det er så sterkt, da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mountain Equipment Trojan bukse i windstopper som har blitt min absolutte favoritt på både korte og lange turer om det er i skoegn eller på fjellet. Buksa er utrolig lett, veldig behagelig (strech) slitesterk og vindtett. I tillegg har den god lufting og kan lett brettes opp. Den og en lett regnbukse og du kommer til å trives uansett vær.

 

Jeg har også en Fjällreven bukse i G1000 materiale (ikke stretch dog) som har blitt parkert for godt da den føles for stiv og jeg syntes den er spesielt ubehagelig når det er varmt og beina blir svette/klamme. Det føles som den klamrer seg til knærne og er ekstra belastning når man bøyer beina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.