Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er ditt Friluftsliv mål for dette året?


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Å gjøre meg godt kjent i Seljestad-området da vi nettopp har kjøpt hytte der. Det innebærer å ta meg selv godt i nakken og virkelig lære å jobbe skikkelig med kart og kompass. Fiske litt, telte litt og ellers rusle rundt utenom stiene med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Skal gå på fjellet i ukevis i sommer og leve av røye og ørret.

Mang et kaffebål skal fyres, mang en storing skal hales på land og det skal filosoferes mye.

Jeg skal rett og slett leve det sanne veidemannslivet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ovanligt lite uttänkt för denna sommar, bl a eftersom det har blivit kallt på kontinenten och snösmältningen har stannat av. Jag hoppas på en tidig sommartur i Bergamaskalperna i Italien, eller, om förhållandena är dåliga, i Sydalperna. Viktigast är vad jag gör under senare delen av sommaren. De sju senaste åren har jag gjort turer i Alperna i slutet av augusti och, för det mesta, en bit in i september. Iår hoppas jag på en senommartur i Pyreneerna - mina sju tidigare turer har varit i början av sommaren. Jag fyller år i slutet av augusti och har alltså firat min födelsedag i bergstrakter sju år irad. Iår blir jag 70.

 

Någon sydnorsk tur har jag inte alls tänkt ut ännu; det känns som jag betat av det mesta av intresse. Förra sommaren hamnade jag utanför lederna i Skarvheimen,

norr om Store Øljuvatnet, det var väldigt fint och kanske jag hittar på något liknande iår. Men, vem vet, jag kanske gör en tur i Sverige istället? Jag har bergsvandrat i nio länder och näst minst i Sverige, bara i Skottland har jag färre vandringsdagar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finde ruten som Kong Sverre foretog, på tilbagetogtet fra Voss til Flåm i oktober 1177.

Der er mange teorier, og jeg har fundet frem til den der er mest sandsynlig, - dog som sommerrute.

Turen tager ca. 8-10 dage med overnatning i telt og hytte.

 

Er du interesseret, så fortsæt denne tråd..   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker med seilferie i Finnmark

2 uker med vandring i Dovrefjell, Jenteheimen (Rondane) og muligens innom Alvdal Vestfjell for å hilse gamle kjente.

1 uke rypejakt i Finnmark

 

+ mange langhelger på Varangerhalvøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en sommer med rekordmye jobbing for min del, så derfor må målet bli å bruke nærmarka i større grad enn tidligere sommere. Flere kveldsturer med bikkjer og fiskestang med mark og dupp. Godt bare å komme seg ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flest mulig feltdøgn i mitt nord. Følge opp den gode trenden fra vinteren med masse helgeturer og netter i telt. 

Utforske indre Finnmarks mystikk. Akkhanas. Anarjohka. 

Personlig rekord i fjellørret. Og røye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få gått på fjellet, selv om jeg har termin 10.oktober :-) I tillegg håper jeg å padle så mye som overhode mulig - er en aktivitetsform som kjennes bra ut på gravidkroppen (i stikk motsetning til gåtur på asfalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Toppturer på Galdhøpiggen og Glittertind fra telt v/Spiterstulen (konkret plan)

 

- Topptur til Snøhetta (konkret plan)

 

- Overnatting i Skålatårnet

 

- BesøkeTrolltunga

 

- Oppnå gullmerke på turorienteringa i Østmarka, Ola Dilt (80 poster, rundt regna)

- Flest mulig poster på "Lill-o-dilten", turorientering i Lillomarka.

  Tok gullmerke begge steder i fjor, prioriterer mer kos og mindre jag i år, se nedenfor

 

- Telte i Oslomarka. Har bare dagsturer, telting har vært forbeholdt høyfjellet.

 

- Lære å tenne bål - igjen (Speider'n begynner å bli lenge siden)

 

Lykkelig mann om jeg får til alt dette i sommer.

 

Jeg sier "i sommer" fordi jeg er ganske blank på vinteraktiviteter.

Så vinter-friluftsliv må læres igjen. Det er et ganske stort og omfattende mål i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ett heller rimelig beskjedent mål i forhold til mange andre her, men i løpet av sommeren håper jeg å komme meg en tur til preikestolen. 

Der er det fint. Gikk opp ditt i 2004 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ett heller rimelig beskjedent mål i forhold til mange andre her, men i løpet av sommeren håper jeg å komme meg en tur til preikestolen. 

 

Det er et rimelig beskjedent ønske ja. Min gamle mor var over 80 da hun gikk ut sist...

 

Jeg regner derfor med at det er spesielle grunner for et så beskjedent ønske.

Selv en så pass "enkel" tur er så avgjort en utfordring for noen.

 

Lykke til.  Fortell oss gjerne hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen min har alltid vært tid. I år har jeg tatt fri store deler av juni og halve juli. Det gjør at jeg rekker en fisketur i Finnemarka, den tradisjonelle turen på hytta, Blefjell, Senja, Lofoten og Finnmarksvidda. Mellom disse turene har jeg også klart å presse inn en uke til sørligere strøk.

 

Målet er å kose meg mest mulig før jeg starter i full jobb i løpet av juli. Utover det er det alltid et mål at dama skal dele entusiasmen. I fjor gikk hun fra å kun gå T-merkede stier og sove på hytter, til å digge bålkos, sette pris på 20mm nedbør i telt, og vandre dagesvis med litt for mye oppakning (midlertidig overanstrengelse som gir evig minner). I år blir målet å få henne til å forstå at fiske kan være gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det fint. Gikk opp ditt i 2004 :)

 

Ja man kan ikke klage på utsikten hvertfall, jeg har vært der to ganger tidligere i livet men det er vel 12 år siden sist gang så det skal bli greit å komme meg tilbake en gang.

 

 

Det er et rimelig beskjedent ønske ja. Min gamle mor var over 80 da hun gikk ut sist...

 

Jeg regner derfor med at det er spesielle grunner for et så beskjedent ønske.

Selv en så pass "enkel" tur er så avgjort en utfordring for noen.

 

Lykke til.  Fortell oss gjerne hvordan det gikk.

 

Det skal nok gå helt fint tror jeg, men jeg har hatt svært like aktivitet av dette slaget de siste årene og generelt lite i løpet av livet så er litt usikker på hvordan gå-formen er med tilhørende astma.

 

Ellers så har det vært tider med høy "sofagris" faktor, så det er snakk om en potensiell smak på en endring i livsstil for min del. Jeg har heller ikke mye dedikerte friluftsklær og preikestolen er en såpass ok og kort tur til at det uansett går greit i pent vær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.