Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellepanel - Utskilt


friluftsRemi

Anbefalte innlegg

Til dere som har solcellepanel, funger denne? Må det være direkte sollys?
Jeg kjøpte et ganske billig solcellepanel, og dette fungerer svært dårlig, og er egentlig i praksis bare en batteribank...

Hvilket panel anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har GoalZero 7wattern, fungerer ypperlig, lader telefon i positiv retning sålenge sola kaster en markert skygge (kan være overskyet men det må være noen form for skygger fra sola. Er det helt overskya og bare grått så skjer det ikke noe...

 

7watt er mer en kraftig nok til å lade både mobil og nettbrett med full ladestrøm når sola titter frem.

(I=P/U _ 7/5=1400mA ladestrøm.) (USB 2.0 i PC = 5-700mA)

 

Om man da i tillegg har en Batteripakke som kan lades slik at man har strøm til senere så er man jo rimelig fit4fight om man skal på 14+dagers.

 

Edit

Et sett med GZ 7watt + Guide10 Batt. Pakk veier ca 540gram, så det er ikke noe man tar med i tilfelle på 1-2dagers turer... Kjekt å ha.

Kjøpte mitt for 3år siden, robust og pålitlig. (Selvfølgelig ikke i bruk så veldig ofte ila et år.)

Endret av TurNerd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte GoalZero Guide 10 før påsketuren. I riktig vinkel mot sol fra blå himmel lades batteripakka på ca. 3,5 t. Du kan som TurNerd sier lade rett fra panelet og da vil lading variere alt etter solens intensitet. Jeg ladet opp batteripakken og hadde strøm nok til smartphone og fm radio med oppladbare batterier. 

100% lading av min Nokia 820 fra batteripakka tar ca 3 timer. Dette er fra tester jeg gjorde hjemme før jeg dro på tur og hadde da mulighet til å ha optimal vinkel på panelet. 

 

Har bare en virkelighetstest og det var på påsketuren fra Venabu til Sjusjøen nå i år. Panelet lå da på pulken og vinkelen var ikke helt optimal. Batteripakken ble ladet opp, ikke noe problem med det. Jeg fulgte ikke veldig godt med på tiden og er derfor litt usikker på hvor lang tid det tok.

Må si jeg så langt er godt fornøyd og den dekker mitt behov for strøm til telefon og radio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har solcellepanel, funger denne? Må det være direkte sollys?

Jeg kjøpte et ganske billig solcellepanel, og dette fungerer svært dårlig, og er egentlig i praksis bare en batteribank...

Hvilket panel anbefaler dere?

Har GoalZero Nomad 7, og den fungerer utmerket! Lader iPhone og iPad Mini, samt oppladbare batterier, og det dekker behovet mitt og vel så det. Litt tung er den dog, det finnes lettere greier på markedet, men den virker meget robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekstra info om goalzero 7 nomad

Den har 5W på usb porten. 5v/1A ikke 7w.

Det er bare 7w på ladde porten til guide 10 plus batteri pakken

Positivt med solceller panel er at jo kaldere det er ute, jo mer effektiv er de.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2stk Goal Zero Nomad 13 (Solcellepanel), Sherpa 50 (Batteripakke) og Guide 10 (Batterilader), funker som bare det på lengere turer. Legger ofte panelet på toppen av pulken når jeg går, mange effektive lade timer da.

 

Jeg har et spørsmål ang. Guide 10. Består den av 4 stk AA batterier eller er det en egen batteripakke i den. Dvs. kan man lade AA batterier uten tilkoblet solcellepanel?

Guide 10 består av 4 AA/eller AAA batterier. Batteriene lades igjennom Guide 10 med USB eller igjennom solcellepanelet.

Du står fritt till å velge hva batteriene skal brukes til:

1. De kan brukes i en annen enhet (f.eks GPS)

2. De kan brukes til (nød)lommelykten (Som er innebygd i Guide 10)

3. Plugg inn en enhet i Guide 10 med USB (f.eks mobil) og lad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med "Goal Zero Switch 8 Solar Recharging Kit"?

http://www.fjellsport.no/goal-zero-switch-8-solar-recharging-kit.html

 

Jeg har Switch 8-batteriet, men ikke Nomad 3,5.

Men med erfaring fra Nomad 7, er jeg overbevist om at dette er en helt grei kombo. Men Switch 8 har begrenset med strøm, den lader min iPhone opp bare til 60%. Med erfaring fra Nomad 7, skulle jeg gjette at Nomad 3,5 lader iPhonen på 4-5 timer og en iPod på 2.

Goal Zero har gjennomgående meget bra kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt prøvd GZ Nomad 7, og det er helt genialt spør du meg, og jeg bestiller nok mitt eget sett i løpet av sommeren.

Er også på jakt etter et greit panel som gir 12V til nødlading av bil/motorsykkelbatterier også.

Snakket med en kar for et par år siden som var på motorsykkeltur rundt om i Europa. Dynamoen på sykkelen røk etter et par dager, men han hadde med seg et lite 12V panel, og det hadde han koblet på batteriet, og fullførte ferien (14 dager) med det som eneste ladekilde på motorsykkelen (det skal sies at han hadde vært ekstremt heldig med været...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.