Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang


Arne L

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt å prøve meg på litt ferskvannsfiske,i en den forbindelsen fant jeg to stenger fra tidligere fiske to Tjøsheim stenger en Nr 600 9 f 10-50 gram og en 1877 7f 3-18 gram

Den korte stangen mangler en ring, er det mulig å skifte denne?

Og hva slags sneller er passe til disse stengene? (hvis de er ok å bruke etter dagen standard)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring går fint an å skifte. Dra innom en god spåortfiskeforretning, så får du kjøpt både ringer, surretråd og lakk. Eller søk på stangbygging/rodbuilding på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 snelle på den minste og 1000 eller 2500 på den største, f.eks Shimano.

Har bl.a Shimano Catana 1000 på ei Shimano Catana 9 fot teleskopstang 10-40 gram, kaster svært langt med 0.22 snøre fra Sufix.

De fleste snellene fra Shimano har en skrå kant fremme på spolen, det hjelper nok på kastelengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har tenkt å prøve meg på litt ferskvannsfiske,i en den forbindelsen fant jeg to stenger fra tidligere fiske to Tjøsheim stenger en Nr 600 9 f 10-50 gram og en 1877 7f 3-18 gram

Den korte stangen mangler en ring, er det mulig å skifte denne?

Og hva slags sneller er passe til disse stengene? (hvis de er ok å bruke etter dagen standard)

Om du bor i Sandnes/Stavanger, kan jeg skifte den for deg. Jeg bygger stenger, helst fluestenger da, men har skiftet mange ringer på haspelstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette eldre glassfiberstenger? I så fall er sannsynligvis den kraftigste stanga ganske tung. Da bør du ha ei kraftigere snelle for å balansere dette. Minst 2500 str, gjerne 3000 eller 4000. 1000 er uansett alt for lite og lett på ei stang med kastevekt opp til 50g!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

1000 snelle på ei stang med kastevekt på 50g blir helbom på alle måter ja. spesielt sammen med mono sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbud Tor Magne, men jeg bor rett syd for Bergen. Litt i lengste laget.

Finnes kanskje noen butikker i området som kan hjelpe til. 

Ellers så er det som knutis skriver glassfiberstenger. Vekt på stengene er  minste 140g den største 410g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.