Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et telt, og lurer på om noen vil hjelpe meg litt!

 

 

Jeg skal ha et telt til en person, men må også kunne ha plass til å ta med et barn på enkelte turer.

 

Jeg ser etter en rimelig løsning, så hilleberg osv er trolig utelukket ;)

 

Har sett på et par varianter jeg tror kan duge. På G Max er det nå tilbud;

 

Mckinley Manitu 3 kr 1480:   http://www.gmax.no/produkt/718798/mckinley-manitu-3-fjelltelt

Mckinley Venture 2 kr 1998:    http://www.gmax.no/produkt/712725/mckinley-fjelltelt-venture-2

 

På XXL ser det ut til at Bergans trysil til kr 999 kan være et alternativ:

 

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/bergans-trysil-2-pers-telt/p/1088460_1_style

 

Har noen av dere erfaring med disse modellene, eller har andre tips til valg av telt?

Hadde håpet at jeg skal klare å holde budsjettet under 2000 kr...

 

Jeg skal bruke teltet på turer fra 3 dager til 14 dager,- vår, sommer og høst. Et kriterie jeg setter meget høyt er ventilasjonen, og såklart vanntettheten! Har lest at det ikke alltid er samsvar mellom oppgitt vannsøyle og faktisk tetthet, da alt over 1500 egentlig skal være helt vanntett... Innspill?

 

Andre kriterier er: Forholdsvis lett å slå opp, vekt (Ikke veldig viktig, men et pluss såklart), ventilasjon, ventilasjon, ventilasjon...

 

 

Spent på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper et vanlig tunneltelt av et slag vil gjøre jobben her. Mest alene og noen ganger med ett barn ville jeg siktet på et 2 manns telt. Så da er det spørsmål om bruksområder, vekt, pris etc.

Pris har du jo angitt. Et telt du skal ha på fjellet vil kreve litt mer enn enn i marka. Når det gjelder vanntetthet så er det vel sjelden jeg har hørt at telt ikke er vanntette. Evt hvis det har vært produksjonsfeil.

 

Har ikke erfaring selv med teltene du har satt opp. Har tittet på et McKinley en gang på Gmax, synes det virket noe lite forseggjort den gang. HUsker ikke hvilken modell det var. Hatt en McKInley sekk en gang. Helt ok som startsekk men merker jo i ettertid at det fantes sekker som var langt bedre. Er jo et biligmerke. Er ikke oppgitt vekt på de heller.

Du får neste stikke å se på de å se hvordan de ser ut.  I tester kommer ofte McKinley ut rundt middels. Fordel er grei høyde inne(100cm+). Sikkert noen som liker at det har utvendig stangkanaler.

Venture 2 har litt snaut med barduner for høyfjellet ette rmin mening,

 

I følge tekst på det Bergans teltet er det bare 90cm høyde inne, det er lite.

XXL fører og Helsport Nordmarka serien. Kanskje verdt å titte på i samme slengen. Men det har vel og bare 90 cm høyde.

 

Har du kr 2500 å bruke er det tilbud nå på Exped Sirius Extreme 2 på Oslo Sportslager.  Veier dog ca 3 kilo. Men det er et telt som holder bedre kvalitet enn de du har listet opp.

 

Alternativ se etter et telt av litt bedre kvalitet som er pent brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, borgern har allerede gitt deg bra svar :-)

Bergansteltet er altfor lavt for deg. Er man ikke så vant i telt så er lav takhøyde et kompromiss som man fort blir irritert over. McKinley kan nok funke, men at det i produktbeskrivelsen står 'lett' uten at det faktisk er oppgitt noen vekt....det kan fort bety mange kg. Jeg ser heller ikke på bildet hvor skrå endeveggene er, noe som kan stjele mye av plassen innvendig.

Så spørs det jo hvor gammelt barnet er (hvor stor plass det tar), og ikke minst hvor stor plass du tar? ;-)

Jeg har akkurat kjøpt meg et solotelt hvor jeg også kan ta med meg 5-åringen på enkeltnetter. Arctic Alpine Design Veloce er for tiden på salg på www.northstar.se til 1900SEK - ikke så bredt som de dere har nevnt, men lett (1,7 kg), tar liten plass, veldig lett å sette opp, fotende som lener utover, og ikke minst kvalitet som jeg hadde tørt å ta med på fjellet. Kan virkelig anbefale!

Mine fem øre,

/F.

(",)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det brukes over eller under tregrensa?

Må du ha det fortest mulig, eller har du tid til å vente på gode tilbud?

Et kuppeltelt med 2 innganger vil kunne ha ekstremt bra lufting på godværsdager.

Dersom du f.eks. får et brukt Fjellreven Akka Dome 2 eller lignende, ville jeg gått for noe slikt.

De er også veldig lette å sette opp, og spesielt plassere akkurat der du vil ha det for å slippe å ligge på røtter og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nordmarka 2 selv. Det er billig, enkelt å sette opp, og virker som bra kvalitet i forhold til prisen. Vil si det er romslig til én person, greit nok til en voksen og ett barn, avhengig av størrelse, alder og omfang. For trangt til 2 personer av "voksenstørrelse" syns jeg (eller dvs. kona syns det ).

Men takhøyden er for lav til å sitte oppreist, noe som irriterer meg såpass at jeg ikke ville kjøpt det igjen.

Tror takhøyde innertelt er 95cm. Jeg er 1,80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt var et Mckinley-telt, det ble bare brukt på en tur. Er ingenting sjarmerende med å våkne i en dam fordi teltet ikke er tett :P Syns Bergans-teltet du linket til hadde for lav vannsøyle. Skal du bare telte på solskinnsdager så er det jo ikke noe problem, men da trenger du jo ikke telt i det hele tatt. Enig med Tronn, ville prøvd å få tak i et Fjellreven pent brukt eller på tilbud. Har Akka rs selv og det har fordeler som jeg ikke har sett på andre telt. Bl.a godt mellomrom mellom ytter og innertelt og romslig fortelt. Det er også veldig enkelt å sette opp. Fjellreven gjør det generelt bra på telt-tester. Dette er et tunnel-telt. Dome er litt tyngre, men det kan settes opp overalt og er et veldig allsidig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg en tarp på 3X3 meter og myggnett fra sea to summit (tror det koster ca 200kr). Da får du morsommere turer. Unga elsker å ligge under presenning. Det er bedre plass under den, og lett nok til å være morsom å ta med på tur alene. Tar ikke lang tid å bli vant til tarp i stede for telt. Billigere er det også. Og får du peil så kan du bruke den over alt, hele året.

Dyreste tarpen koster omtrent det samme som et billig telt, men man slipper fint unna med langt rimeligere tarp.

http://www.draut.no/products/dd-hammock-presenning-tarp Denne har jeg brukt i mange år. Tåler mye og er lett å bruke. Veier under 800 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Datteren har Helsport Nordmarka 2. Det er ofte på tilbud hos xxl til Under? 1000 kr. Sittehøyden får du vurdere selv i forhold til din overkropps høyde.

 

Det har vært seriøst brukt til langturer om sommeren på Nordkalotten (Norge-Finland) og på en lengere tur på New Zealand i særdeles våt subtropisk/temperert regnskog! Hun har aldri klaget på tettheten.

 

Litt lite til 2 voksne, men OK til voksen +1 barn.

 

Hilsen Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt penger, så hadde jeg kjøpt dette selv: http://www.fjellforum.no/topic/31557-mountain-hardwear-skyledge-3-telt-selges/ På tross av at jeg har flere telt fra før :D

Har liggi ute noen dager, så kanskje du klarer å prute det ned til 2 laken også?

 

Litt større enn det du tenkte, men lett vekt, mange mulige løsninger!

 

Må jo være veldig bra for penga!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige svar!

 

Har visst oversett Nordmarka 2, ser absolutt ut til å være et godt alternativ!

 

Men, som det kommer frem her vil et kuppeltelt kanskje også være aktuelt. Det blir bedre ventilasjon, bedre plass til å sitte oppreist.. Jeg er 178 så kanskje en faktor å ta med. Fjellreven som det snakkes om ser bra ut, så var det prisen da (med mindre jeg er heldig med tilbud). Hva med North face sitt? Koster det samme som Nordmarka 2..  http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/the-north-face-stormbreak-2-telt/p/1097108_1_style

 

Tarp? Nåja.. ;) (Tror det kan være greit å kunne skjerme bagasje osv, skal også bruke det på kurs på campingplass. )

 

Ellers skal jeg bruke teltet både over og under tregrensen. Barnet er 3 år.

 

Dyreste jeg strekke meg til er tilbudet på Arctic Alpine Design Veloce..

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper et vanlig tunneltelt av et slag vil gjøre jobben her. Mest alene og noen ganger med ett barn ville jeg siktet på et 2 manns telt. Så da er det spørsmål om bruksområder, vekt, pris etc.

Pris har du jo angitt. Et telt du skal ha på fjellet vil kreve litt mer enn enn i marka. Når det gjelder vanntetthet så er det vel sjelden jeg har hørt at telt ikke er vanntette. Evt hvis det har vært produksjonsfeil.

 

Har ikke erfaring selv med teltene du har satt opp. Har tittet på et McKinley en gang på Gmax, synes det virket noe lite forseggjort den gang. HUsker ikke hvilken modell det var. Hatt en McKInley sekk en gang. Helt ok som startsekk men merker jo i ettertid at det fantes sekker som var langt bedre. Er jo et biligmerke. Er ikke oppgitt vekt på de heller.

Du får neste stikke å se på de å se hvordan de ser ut.  I tester kommer ofte McKinley ut rundt middels. Fordel er grei høyde inne(100cm+). Sikkert noen som liker at det har utvendig stangkanaler.

Venture 2 har litt snaut med barduner for høyfjellet ette rmin mening,

 

I følge tekst på det Bergans teltet er det bare 90cm høyde inne, det er lite.

XXL fører og Helsport Nordmarka serien. Kanskje verdt å titte på i samme slengen. Men det har vel og bare 90 cm høyde.

 

Har du kr 2500 å bruke er det tilbud nå på Exped Sirius Extreme 2 på Oslo Sportslager.  Veier dog ca 3 kilo. Men det er et telt som holder bedre kvalitet enn de du har listet opp.

 

Alternativ se etter et telt av litt bedre kvalitet som er pent brukt.

Dette er et mye bedre telt enn de andre som er nevnt, og grisebillig. Jeg hadde ikke vært i tvil.:

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/sirius-ii-extreme-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 for sirius er bra pris. Koster vel til vanlig over 4000.

Men har du max 2000 å bruke så er det jo for dyrt.

men hvis valget var å betalen1998 for det ene mckinley teltet kontra 2500 for sirius hadde jeg helt klart valgt den siste. Det er minst en liga over de andre her.

Men telt ned rundt 1000 blir jo en god del penger spart.

Uansett, det viktigste er å kjøpe noe man er fornøyd med og har råd til, og komme seg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag håller med om att kuppeltält är fina, har själv två stycken men de blir som oftast alltid tyngre än tunneltält. Har över tid kommit fram till att lätt packning är att föredra när man skal bära:-)

När det gäller North Face tältet så utgår jag ifrån att man sätter upp innertältet först och sedan drar yttertältet över. Så är det regnväder så kommer innertältet att bli blött innan du är klar.

Kan du få Arctic Alpine Veloce till 1900 kr så tycker jag att det är ett mycket bra köp (pris och vikt samt prestanda). Man har kopierat Helsport Ringstind och Hilleberg Akto när man designat tältet.

Finns en lång tråd på utsidan om tältet. Där även en av deltagarna har gjort en liten video om sitt tält.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321

http://vimeo.com/92866560

Men är vikten inget problem så är förmodligen Helsports kuppeltält ett starkt alternativ.

Lycka till med ditt val!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange dagene siden jeg så Nanok Arxcis Duo i tilbudskurven hos G-sport på Triaden i Lørenskog. Teltet har gått ut av produksjon men restene selges fortsatt ut. Det var vel egentlig meningen at Nanok skulle revitaliseres som Åsne, men så langt har ikke dette skjedd. De er oftest priset med 50% og kommer da på ca, 2000,- ( har også sett det til 1500,-)

 Her følger en liten omtale jeg gjorde tidligere her på forumet, eller fins det både bilder og filmer av teltet mitt på Galleriet og Video her på Fjellforum.

 

Skal også prøve å få lagt ut siste video fra Påsketuren nå i helgen hvor jeg også brukte teltet.

 

Har du spørsmål vedrørende teltet så fyr løs.

 

 

 

 

Test av Nanok 2.doc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å se hva jeg er ute etter. (Sorry, Mckinley hehe....)

 

Har veldig lyst på Arctic Alpine Veloce, men det ser ut til at det tilbudet gjelder hvis en laster ned en app for så å gå i en butikk som fører dt.. Finner det ikke i andre butikker enn på northstar.se?

Plassen er helt optimal for mitt bruk. Her kan en sitte oppreist som i et kuppeltelt, mens det kun veier 1,7. Det ser ut til at luftingen blir ganske optimal selv i forhold til kuppeltelt med to åpninger. Lett å slå opp. Ser ut til at det ligner mistenkelig på Hilleberg Akto, men så koster det også det samme uten rabatten.

 

Så var det Sirius II da. Vurderer sterkt å slå til på det tilbudet: 2500 kr. Litt høyere vekt, men også bedre plass. Kan komme godt med om man skal ha med barn eller hund. Det har to åpninger også ser jeg, genialt! Og lett å slå opp, ivertfall ut fra det jeg kan se på youtube.. Dere som er pro dette: Erfaring med bruk vinterstid?

 

Får vel finne frem mastercardet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.