Gå til innhold
  • Bli medlem

08.10.05: Indian Summer II - Molladalen m.m.


Svein

Anbefalte innlegg

I går fredag ble det målt 24,5 grader på nordvestlandet, jeg selv konstaterte 22 herlige i Velledalen. Lørdagen skulle ikke bli så mye dårligere. Jeg ble sluppet av nedenfor Melbøsetra litt over halv ti, tanteprat og annet slarv fikk være forbeholdt kona, jeg tok en fridag alene i fjellet :) Planen var å ta en tur opp å se på Slingsbys topp (Ytstenestinden), og traversere egga langs sørsida av Molladalen – over Grønetinden til Svinetinden. Deretter fikk jeg se hva som ble tid til, Storekopptindane har jeg tidligere bare vært å klyvd på de høyeste lengs sør – så muligens ble det litt klyving også der.

Molladalen
I varm fønvind går jeg fra Melbøsetra i retning Molladalen. Følelsen er omtrent som å gå mot en hårføner på full guffe. På vei oppover tenker jeg på ruta, og blir litt gira på å stikke oppom Mohns topp før jeg tar til på den planlagte eggtraversen. Det er en 2 timers omvei, så jeg er usikker på om jeg skal prioritere tid. Fra Molladalsvatnet lokker Mohns topp på meg, og slik blir det.

Mohns topp (1340)
Jeg har tidligere vært der kun en gang, for 6 år siden. Fin topp husker jeg, med et par luftige passasjer. Jeg går langs østsida av Molladalsvatnet, tar til på bratta, passerer Børresteinen og er raskt oppe i Mohns renna. Fra toppen av renna åpner utsikten seg mot Hjørundfjorden og tindene øst for. Det blir en tur nedom Bladet for å fotografere diverse rariteter jeg kun har papirbilde av fra før. Til slutt klyver jeg opp på Mohns topp, helt vindstille på toppen. Det hadde jeg ikke trodd. Det blir retur Mohns renna til Molladalen.

Grønetinden (1120)
Jeg holder høyden og kommer opp i skaret øst for Grønetinden. Navnet er det muligens dissens om, men jeg mener at 1120-toppen heter Grønetinden. Fra skaret dukker Ytstenestinden opp, en fantastisk flott tind sett fra denne kanten. Fra foten av tinden får jeg også sett litt på oppgangen fra Ytstenesdalen, og samtidig sett toppen fra en skarp vinkel….
Jeg returnerer og begynner på østegga mot Grønetinden, fra Molladalen kunne jeg se at dette faktisk er en dobbelt topp. Jeg er spent på hvilken som er høyest. Egga byr på mye klyving, og mot slutten steiler den seg opp og blir litt luftig og utsatt. På toppen er det plass til meg, og bare meg :) Og den østlige er høyest. Jeg klyver videre langs egga og kommer til skaret mot neste topp. Denne er enklere, og på toppen såg det ut til at en rovfugl hadde plukka ei rype… Egga videre mot 1014-toppen blir i heftigste laget uten tau, jeg klarer på et eller annet vis å klyve ned ei BRatt renne i sørsida :cool:

Svinetinden (1132)
Det går fort i sideskrått terreng over topp 1014 i retning Svinetinden. Jeg var også oppom denne på forsommeren, men da på en annen, kortere eggtravers. Vinden har nå tiltatt, og blitt mer enn bare sjenerende. Kraftige vindkast blir til tider plagsomt, og et par ganger må jeg stoppe helt opp for en vegg av vind. Jeg når omsider toppen, og må begynne å planlegge returen. Det venter skyss kl. 18 på Melbøsetra. Jeg bestemmer meg for å ta med meg 1112-toppen vest for Solliskaret også.

V for Solliskaret (1112)
Jeg prøver å holde meg rett under egga på vei ned i Solliskaret, pga vinden. Ei enkel rute der jeg stort sett hele veien ned kan holde under egga. Fra skaret blir det ny oppstigning til siste topp, ei enkel rute. Returen legger jeg ned langs nordvestryggen til vann 759, og deretter strake veien ned langs Storfossen til Molladalsstien.

Beholdningen ble 4 topper hvorav 2 er nye, ei slynge, 4 haglepatroner og ei 6-7cm revne i ene fjellskoen. Alt unntatt toppene havnet i søppelet hjemme. En titt på gradestokken kl. 19 viste 18 grader....

Legger ved kart og noen bilder. Resten kommer på web i løpet av helgen.

post-283-133474402334_thumb.jpg

post-283-13347440234_thumb.jpg

post-283-133474402345_thumb.jpg

post-283-133474402349_thumb.jpg

post-283-133474402355_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer i Australia dette semesteret, så moro og stikke innom og se ferske bilder fra hjemlige trakter Svein! :)

Så ut til at du hadde en flott tur, og temp'en var jo slett ikke ille til og være Sunnmøre i Oktober. 36 grader her i dag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slingsby's fra denne kanten er rått, selv i sunnmørsk målestokk.

Hvordan revna du fjellskoen ? Kun slitasje ? Blir vel en tur på Moa mandag da 8)

Kjekt du sparte Storekopptindane forresten, slik at jeg får bli med..... :)

Rakk såvidt å få med meg 1112-toppen før jeg måtte snu nesa mot Melbøsetra, hadde håpet på å rekke 1157-toppen også. Men Mohns topp tok for lang tid. Får satse på en fin og luftig travers av hele rekken senere.

Blir ei runde på Moa i morgen ja :) Ei lita åpning i sømmen på innsida av skoen var antagelig trøtt og gjespet etter x antall timer i ulendt terreng :)

Enig mht Slingsby's. Har sett bilde fra Holtanna tidligere, ville opp å få noe lignende... Legger ved et bilde i sideprofil, ikke så verst fra den kanten heller.

Nedgangen ved Giganten som jeg "luftet" er heller tvilsom uten tau, var ei renne ned der men også sva/berg. Usikker uten å ha vært nærmere. Breen har nok slipt litt i perioder den har lagt høyere.

post-283-133474402398_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer i Australia dette semesteret, så moro og stikke innom og se ferske bilder fra hjemlige trakter Svein! :)

Så ut til at du hadde en flott tur, og temp'en var jo slett ikke ille til og være Sunnmøre i Oktober. 36 grader her i dag :)

E d der du e om dagen? Bosted Ålesund står det vel på profilen din... :)

20 grader i oktober er like lite overraskende som 10 grader i juli 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosted Volda står fremdeles.. bare fram til jul jeg er her, så 1.juledag håper jeg på ferskt pudder i Sunnmrsalpene! Klar som få :)

Og angående temperatur så har nok 20 grader i sept/okt og 10grader hele juli snarere vært regelen enn unntaket siste årene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i turrapporten at 1120-toppen heter Grønetinden. Dette viser også fotturboka. På denne skissa http://www.iriss.no/molla/mollkart.htm blir den/dei kalt Lissjedalstindane (etter Lissjestandal). Så det ser ut til at det er to navn også her, siste har jeg ikke vært klar over før jeg såg det på denne skissa.

Sorry Friflex, mixet deg med Ozzi 8)

Pudder rundt juletider venter jeg på selv :) 2.juledag var vel den klareste dagen sist jul, 20 minus på strandafjellet... med snøkvalitet deretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinakkelen ved Mohns renna heter H3-nåla (ref. klatreføreren). Lett klatring til topps. Da vi var der løsna en stein. Steinen lagde hull i sekken, som lå under nåla. Kameraet lå ved siden av hullet...... :)

Mulig det står om opphavet til navnet Børresteinen i nevnte klatrefører. Litt lenger ute i dalen ligger en annen steinblokk, Reiulf Steen, som er fin å overnatte under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gått videre bortover Storkopptindene den dagen hadde du kanskje møtt meg. I hytteboka på Olaselet på Ytre Standal dukker stadig navnet Trillingane opp. Jeg lurte på om det kunne være 1120-toppen? Men Lissjedalstinden er jo et flott navn.

Jeg mener fremdeles at Grønetinden er 1014-toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å visst opphavet til navnene på både Reiulf Steen og Børresteinen. De er forøvrig ikke avmerket på kartet :)

Det er vel ikke akkurat så vanlig at steiner er merket på kart :P Beste tipset er vel boka "Molladalen". Evt ta en mail til Helge Standal...

Hadde du gått videre bortover Storkopptindene den dagen hadde du kanskje møtt meg. I hytteboka på Olaselet på Ytre Standal dukker stadig navnet Trillingane opp. Jeg lurte på om det kunne være 1120-toppen? Men Lissjedalstinden er jo et flott navn.

Jeg mener fremdeles at Grønetinden er 1014-toppen.

Jeg skulle egentlig ikke oppom Mohns topp på denne turen. Hadde jeg ikke gjort det, hadde det blitt et par timer til å klyve Storekopptinder... Hvilken rute gikk du?

Grønetinden står på 1014 på kartet, men i fotturboka står navnet på 1120-toppen. I alle fall i 1.utgave. Vi diskuterte dette i fjor engang var det vel også...

Trillingane har jeg ikke hørt før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ikke oppom Mohns topp på denne turen. Hadde jeg ikke gjort det, hadde det blitt et par timer til å klyve Storekopptinder... Hvilken rute gikk du?

Grønetinden står på 1014 på kartet, men i fotturboka står navnet på 1120-toppen. I alle fall i 1.utgave. Vi diskuterte dette i fjor engang var det vel også...

Trillingane har jeg ikke hørt før...

Gikk fra Romedalen, opp på Romedalstind og videre på Storkopptindane. Var ikke så veldig langt bort på ryggen jeg heller. Det er ikke så morsomt å gå en slik rygg i sterk vind, dessuten var det andre som ventet nede ved bilen.

Jeg har vært på Ytre Standal og jaktet to ganger i høst, men jeg glemmer å spørre etter navn på disse toppene hver gang. Skal skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Romedalen, opp på Romedalstind og videre på Storkopptindane.

NÅ ble jeg nysgjerrig :) Må ha mer detaljert rute. To-tre ruter er jeg kjent med, opp fra Lisjekoppen, fra Storekopptindane og opp fra Brillevatnet over breen. Sistnevnte såg ut til å være vanskelig å gå pga breen var 3 delt, tverrgående svahammere var kommet fram. Kan du ha kommet opp ei renne fra Romedalen? Kikket på en mulig oppgang omtrent ved topp 1075 når vi gikk toppene vest for Romedalen, renner og egger opp til Romedalstinden fra denne kanten. Legger ved et bilde, føl deg fri til å tegne på hvis du gikk opp der :D

post-283-13347440281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikke så orginalt rutevalg nei. Gikk fra Steinstøylen i Romedalen og tok opp mot "breen" før vi kom til Brillevatnet. Den såkalte breen var helt smeltet bort på samme tid i fjor, så jeg tror ikke den går inn under definisjonen. Gikk opp til venstre for breen. Svaene var tørre og fine, og det var ikke så vanskelig å komme seg opp der. Morsom klyving og artige rutevalg på fast fjell. Ruta hadde vært farlig hvis det hadde vært vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde "håpet" at du hadde gått opp ei renne, og at denne var farbar... :) Har studert på bilder + sett på renna ovenfra. Ser ikke så avskrekkende ut, men mulig der er sikringspassasjer. Artig å prøvd :D

Om det pr def er bre eller ikke kan vel diskuteres, fotturer skriver også "breen i nordsida". Jeg tror at forholdene i 2004 og spesielt i 2003 var spesielle med ekstremt stor avsmelting av snøfelter, i alle fall er det mitt inntrykk. Flere snøfelter som i "manns minne" har eksistert, var mer eller mindre vekke. I år er det bra med snøfelter fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.