Gå til innhold
  • Bli medlem

Dokument 8 forslag om Motorferdselloven opp i Stortinget (utskilt)


brage

Anbefalte innlegg

Hei Brage! Jeg har satt pris på jobben du har gjort med å holde forumet orientert om utviklingen i saken, og håper du fortsetter med dette. Saken er under behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen, samt hos Sivilombudsmannen, ikke sant?

Hei ! Espensa42

 

Har sjekket. Det foreligger et "Dokument 8" forslag i Stortinget , hvor det bla. bes om at saken behandles der nå som lovsak , uten påvente av at de blåblås såkalte prøveperiode blir  avsluttet.

Se: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2013-2014/dok8-201314-063/

 

Brage

Endret av Henrik
La inn direktelink til dokument 8 som brage refererte til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei "Espensa42"

Jeg har nå printet ut det ovenfor nevnte "Dokument 8" forslaget som ligger på Stortingets hjemmeside som "Dokument 8 : 63 S (2013-2014) - stortinget .no"

Det er representantene Aasland, (Ap) og Elvestuen(V) som la det fram den 24.04.2014. Min utskrft utgjør 2 A.4 sider så jeg kan ikke sitere alt, men her en noen setninger som jeg for mitt vedkommende syns er interessante:

.......

"Det er skapt betydelig usikkerhet om hvorvidt utvidelsen av forsøksordningen er i tråd med intensjonen i forsøksloven.

Flere uavhengige jurister og Stortingets utrednigsseksjon har vist at forsøket ikke er i tråd med loven."

......

 "Forslagsstillerne tar det for gitt at rgjeringen har til hensikt å gjennomføre en lovendring i løpet av innevæende stortingsperiode, før forsøktet er avsluttet og endelig evalueringsrapport foreligger" Understreket her av meg)

....

"Forslagsstilerne mener regjerinen bør legge forsøksordningen til side og konsentrere seg om raskest mulig å utarbeide og fremlegge et forslag om endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag til behandling i Stortinget. Tross ulik tilnærming til spørsmålet blant opposisjnspartiene, konstaterer forslagsstillerne at det foreligger et flertall i Stortinget for økt loal forvaltning av motorferdsel i utmark innenfor tydelige , nasjonale retningslinjer som inntas i lovverket.

....

"Slike retningslinjer skal bidra til at den nye forvaltningsmodellen gir en praksis som oppfyller formålsparagrafen i lov  om motorferdsel i utmark og vassdrag."

Forsagsstillerne siterer formålsparagrafen i loven som lyder slik:
"Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdsel i utmark og vassdag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen"

 

Forslagsstillernes konklusjon har to punkter:

 

"1. Stortinget ber regjeringen avslutte den utvidede forsøksordningen med ny forvaltninsordning for motorferdsel i utmark.

 

2.Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge fram forslag til endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som sikrer økt lokal forvaltning innenfor tydelige nasjonale retningsliner inntatt i loven, slik at en endring av loven kan bli rettskraftig så snart som mulig"

 

Jeg vet ikke om forslaget er behandlet eller når det eventuelt blir behandlet.

 

Brage

 

 

 

 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker dette er den utvidede forsøksordningen for motorferdsel i utmark ulovlig etter dagens regelverk.

Det trengs tydligvis en lovendring for å få gjennomført dette. Går det gjennom i dagens Storting tro ?

 

Slik jeg tolker dette er den utvidede forsøksordningen for motorferdsel i utmark ulovlig etter dagens regelverk.

Det trengs tydligvis en lovendring for å få gjennomført dette. Går det gjennom i dagens Storting tro ?

Hei Dag !

Du stiller 1000 kroners spørsmålet. Det er vel i alle fall vanskelig å tro annet enn at dok 8 forslaget må reflekteres i den lovendringen de blåblå må komme med. Dvs.: De blåblå vil neppe endre på det materielle innhold i motorferdselsloven.

Men de rødgrønne har åpenbart akseptert at avgjørelser, i alle fall "i første instans" , kan overlates til kommunen selv, men innenfor rammen av godkjente forskrifter. Ved brudd på forskriftene vil det jo være en adgang til klage etter forvaltingsloven. Kommuneloven inneholder vel også hjemmel for klage til fylkesmannen.

Men det største problemet blir nok håndhevelsen av de nye slappere reglene som kontrollmyndighetene neppe vil få nok ressurser til. Villkjøring er det jo nok av allerede i dag.

Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... dessverre virker det som om regjeringen ikke bryr seg så hardt om lovligheten av dette forsøket. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10129369

Nå er vel ikke VG verdens mest sannferdige avis, men såvidt jeg vet er det ikke kommet noen "dom" over lovligheten her siden regjeringen nekter å utrede saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg den frihet å kopiere denne kommentaren fra VG angående lovligheten:

 

Nils W Krog · Toppkommentator

Dette er HEEELT lovlig altså, hilsen Erna! Hvordan kan du være så sikker på det? Fordi Jan Tore sier det!......
Herre fred, er dette en barnehage eller de som skal ha de høyeste embed i landet?!?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er skapt betydelig usikkerhet om hvorvidt utvidelsen av forsøksordningen er i tråd med intensjonen i forsøksloven."
 
Nej, det är det inte. Det står fullständigt klart sedan länge att regeringens förslag, precis som förra regeringens med 40 försökskomuner INTE är i linje med lagen (forsøksloven).

Ap hade inga problem att strunta i lagen tidigare, men nu med ny regering så låter det annorlunda...

Som jag sagt tidigare: Om försöket bryter mot lagen eller inte är helt irrelevant för regeringen. Det skall genomföras. Punkt slut.

Lagar och regler är för vanligt, som ändå skulel sköta sig. Regeringen och andra myndighetsinrättnignar kan göra precis som dom vill helt utan påföljd för dom som fattar beslutet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.