Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er din villmarkshelt ?


Anbefalte innlegg

Bladet Villmarksliv har satt opp en liste over 40 tøffe villmarkinger, biologer, nasjonsbyggere og naturelskere som Norge har fostret de siste 200 år.

De starter med å presentere Fritjof Nansen og så følger:

 

Roald Amundsen, Jo Gjende, Halvor Heyerdal Rasch, Otto Sverdrup, Thor Heyerdal, Børge Ousland, Liv Arnesen, Ragnar Thorseth, Michael Sars,

Lars Monsen, Catharina Hermine Kølle, Matthias Numsen Blytt, Eivind Astrup, Per Høst, Jarle Andøy, Mikkjel Fønhus Otto Gjerdrum, Robert Sørlie,

Bjørnstjerne Bjørnson, Hermann Sotkajervi, Rune Gjeldnes, Helge Ingstad, Asbjørnsen og Moe, Aleksander Gamme, Hans Børli, Georg Osian Sars,

Per Havslund, Tidemand og Gude, Cecilie Skog, Randi Skaug, Sigrid Ekran, Jacob Bøckmann Barth, Torbjørn Tufte, Jacob D. Sømme, Wanny Woldstad,

Sverre M. Fjelstad og Henry Rudi.

 

 

Amundsen ville jeg hatt på topp.

Jeg savner Peter Wessel Zapffe og Josef Caspari på lista.

Zappfe i hvert fall inn på topp 10 !

Helge Ingstad også inn på topp 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj dette var vansklig, mange helter og inspirerende folk med på denne lista. Men Aleksander Gamme, Cecilie Skog og Lars Monsen oppe på topp pga. personlighet og inspirasjon og ikke minst det de har gjort av ekspedisjoner og utflukter. Men som legender så havner Nansen og Amundsen på topp. Savner Arne Næss Jr. på lista.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista hadde nok blitt litt lang skulle alle ha med seg besten sin...

Neidå. Ikkje sålenge han ikkje er navngjeven, bare nevnt som bestefar.

Men det er mange store navn som manglar på lista. Og mange av dei som står på lista er heilt ukjente for meg.

Men dei største heltane for min del, er nok dei som ikkje har satt så store spor etter seg, men bare levd eit liv i og med naturen som fjellbonde og jeger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke så mange villmarkinger på den lista, selv om de flest har gjort bragder på sitt område. Så jeg ville nok hatt Helge Ingstad som no 1, eller blandt 3 første. Han brukte det meste av sitt liv i villmarka. Hvem andre kan "matche" det, selv om andre har gjort verdensbekjente ekspedisjoner. Og noen av dem har kun blitt kjent, fordi de har kommet på tv.

 

For meg er en ikke nødvendigvis en stor villmarksperson, for å ha deltatt på noen ekspedisjoner, i en stor gruppe og med masse "tjenere". Heller ikke for å ha seilt, noen turer. Så jeg vet ikke om jeg ville hatt med folk, som bl.a. forfattere, fjellklatrere, sjøfarere, hundekjørere, når det er snakk om "villmarkinger", (kanskje med unntak av Mikkjel Fønhus). De fleste av disse har vært og er avhengig av andre på sine korte turer. Og når det først en nevnt noen fjellklatrere her, hvorfor er ikke Næss familien her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sans for Nansen. Er fortsatt imponert over at han hadde lyst på å delta i en skihoppkonkurranse i Oslo mens han var i Bergen. Han spente på (hopp)skiene og dro sin vei. Kjøpte melk hos bøndene underveis og bruke bare et par dager på å ankomme i Oslo. Dette er fortsatt en imponerende prestasjon. Og da har jeg ennå ikke snakket om turen over Grønnland mens ingen viste hva de skulle møte i midten. Og de måtte komme seg til den andre siden for å være sikker på at de skulle komme seg tilbake til sivilisasjonen noen gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis en av mine "helter" men jeg synes klart at den som av Ragnar Kvam ble kalt "den tredje mann", Hjalmar Johansen, mangler på listen.

Nå er jeg generelt lite begeistret for nasjonshelter, jeg liker bedre begrepet insirasjonsgivere. Helge Ingstad stiller høyt på min liste samt også Børge Ousland. En annen som jeg vil trekke fram som inspirasjon for det enklere og nøysomme friluft- og naturliv er Kaia Gjendine Slålien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sans for Nansen. Er fortsatt imponert over at han hadde lyst på å delta i en skihoppkonkurranse i Oslo mens han var i Bergen. Han spente på (hopp)skiene og dro sin vei. Kjøpte melk hos bøndene underveis og bruke bare et par dager på å ankomme i Oslo. Dette er fortsatt en imponerende prestasjon. Og da har jeg ennå ikke snakket om turen over Grønnland mens ingen viste hva de skulle møte i midten. Og de måtte komme seg til den andre siden for å være sikker på at de skulle komme seg tilbake til sivilisasjonen noen gang.

Tror Nansen gjorde mye, som er lite allment kjent i Norge. Bl.a. han tid sammen med div. inuitter i Nord Russland. Hvis jeg ikke husker feil, så var det 2 - 3 år han levde sammen med dem.  Det var nok en av årsakene til, at han organiserte hjelpesendinger og annen hjelp Russland under blokkaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen villmarkshelter, men blir inspirert av følgende personer i kronologisk rekkefølge:

 

1. Roald Amundsen

2. Thor Heyerdal

3. Børge Ousland

4. Cecilie Skog

5. Aleksander Gamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Thor Heyerdahl har jeg også sans for. Morsomt at han testet ut sine teorier i praksis for å bevise at det var mulig. Selv om det noen gang vha genetisk undersøkelse viste seg å ikke stemme allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bodde på Hardangervidda sommer som vinter i svært enkle forhold. De livnærte seg på hva fjellet ga og hadde kunnskap som kun et langt liv i fjellet kan gi. De vi kjenner til levde der innen perioden 1800 til 1950.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkjel Fønhus.

 

Ingen har, etter min mening, klart å formidle stemningene i naturen bedre enn det Fønhus gjorde i sine romaner (kanskje med unntak av Børli og Hamsun). "Snøen fyker over Nøsfjell" leste jeg en rekke ganger i tenårene - en gripende beretning om mennesker, dyr og nådeløs natur på liv og død i fjelltraktene mellom Valdres og Sogn. 

 

Andre romaner som har gjort inntrykk er bl.a.

  • Det skriker fra Kvervilljuvet,
  • Jerv,
  • Skoggangsmann,
  • Der villmarka suser og
  • Koia i Tusterdalen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så manger helteskikkelser jeg ser opp til. Men noen personer har gjort ting som jeg skulle ønske jeg kunne gjort. Nr.1 der er Helge Ingstad. 

Men det er også noen navnløse helter her. For mer enn 20 år siden kom jeg over en gruppe arkeologer som drev utgravninger inne ved Albrektslægeret på Hardangervidda. Det er rett i nærheten av Heinsjøen. Og siden jeg er nysgjerrig på slike ting, pratet jeg men noen av dem. Studenter de fleste. Og de fortalte at de hadde gravt seg ned til ca. middelalderen og gjort en del funn. Og det var funn som tydet på at det ikke bare vare jegergrupper som var der inne, men også kvinner, som betyr familier ,  som oppholdt seg der inne hele året. At de klarte å finne et utkomme til å forsørge familier på Hardangervidda året rundt forteller meg at dette er personer jeg gjerne skulle lært noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Skog på topp, ingen over, ingen ved siden av (for meg :) ). Alex Gamme og Monsen kommer på fin andreplass, eller forresten; Liv Arnesen og Randi Skaug...eller, eller...vanskelig dette her ;). Gode flotte menn og kvinner!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største helt er jo selvsagt trådstarter,@Dag G - Evje. :D

Så kommer selvsagt Sir David Attenborough.

Sist men ikke minst, de utallige menneskene jeg møter på ute i skogen og på fjellet, med sine egne historier på godt og vondt. Der har jeg virkelig lært mer enn jeg har gjort av alle de andre kjendisene der ute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største helt er jo selvsagt trådstarter,@Dag G - Evje. :D

Så kommer selvsagt Sir David Attenborough.

Sist men ikke minst, de utallige menneskene jeg møter på ute i skogen og på fjellet, med sine egne historier på godt og vondt. Der har jeg virkelig lært mer enn jeg har gjort av alle de andre kjendisene der ute.

 

Takk for heder, ære og rause ord, @tronn

Det er ikke alle som har så høye tanker om meg. Jeg og kona satt og bålet på heia da det kom en barnefamilie bortom.

Etter en del villmarksnakk kom det fra 5-åringen: Hvorfor har ikke du sånne fine krøller som pappa og Lars Monsen har ?

 

Også berre lækkert at du har gjort Sir David Attenborough til norsk statsborger..... :D

Adlede engelskmenn spriter opp lista !!....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å plukke ut en som skiller seg ut, eller å rangere noen her. I barne,- og ungdomsårene var Sverre M. Fjellstad og Mikkjel Fønhus de store inspiratorene for meg. Nansen er nok den av polarheltene våre jeg har mest sansen for. Måten han forlot Fram i polisen og gikk inn i det ukjente har fasinert meg siden jeg først leste historien. Jeg klarer aldri å bli enig med meg selv om hvor mye som var rent mot, og hvor mye som var skjær dumdristighet. Helge Ingstad var jo unik og det har vært en fryd å lese bøkene hans. Jeg har stor sans for Jarle Andøy. En skikkelig nordmann som går sine egne veier og ikke slik som så skremmende mange av oss som later til å ha blitt dressert til det latterlige av myndighetenes moralpekefinger. Gamme har jeg jo lært veldig mye av og han inspirerer. Litt rart å sette ham opp som min helt kanskje ettersom jeg kjenner ham ganske godt og har vært med ham på tur noen ganger. Ellers er det folk jeg kjenner som har betydd mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.