Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er din villmarkshelt ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ingen helter på meg, men mange som inspirerer. Sånn sett blir Helge Ingstad, Nansen, Amundsen, Ousland & co for "høytflyvende" for meg. Jeg kommer aldri noen gang til å være i nærheten av disse gutta.

Mer nærliggende er derfor inspiratører her på forumet. Masse flotte folk som støtt og stadig er ute på fine turer som er mulig å gjennomføre også for meg. Heller ikke jeg kommer unna Lars Monsen. Han har gjort ting jeg bare kan drømme om, men også turer som er gjennomførebare selv for en som ikke ble født i et telt :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen, Ousland, Nansen, Monsen og Rune Gjeldnes troner høyt oppe på en slik liste hos meg. Videre er helt klart Cecilie Skog en stor inspirasjon.

 

Hvis jeg får nevne noen utenlandske så er helt klart Cody Lundin en person jeg har veldig respekt for, og ingen kan vel betvile Les Stroud. Folk som Bear Grylls og Joe Teti er andre inspiratorer, men de har en noe annen stil :)

 

(Edit: klarte å glemme en stor inspirasjon: Sir Ranulph Fiennes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum er en stor inspirasjonskilde for meg! Ikke en person kanskje, men mange små og store "helter" som bidrar til friluftsinteresse for stadig flere personer. :)

Hvis jeg må nevne personer, kommer Monsen, Skog og Ousland høyt opp...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok bli Monsen. Jeg trodde ikke jeg hadde noe særlig sansen for han før jeg ved en tilfeldighet fikk med meg premiæren på "Monsen på villspor", etter det har jeg sett alt han har laget på nrk nett-tv og blitt veldig inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Ingstad, Lars Monsen og Waldemar Hakkelberg.

Mange store navn og forbilder på lista til villmarksliv, men jeg ser ikke på mange av dem som villmarkinger. I allefall ikke etter min definisjon av ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ventet ble det en god del andre "helter" folket ville ha med på en slik liste.

Men nå begynner de fleste heltene kanskje å dra på årene. Jarle Andøy er muligens den yngste, født i 77.

Er tilveksten av "villmarkshelter" stoppet opp ?

Kan jo være at det meste er gjort.

Hvermansen krysser nå Grønnland, Hardangervidda, går Norge på langs, går til Nordpolen, klatrer høye fjell og all slags stunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der. Dagens "villmarkshelter" må vi mest sannsynligvis se oppover etter.

Siste i rekken er vel Felix Baumgartner?

http://en.wikipedia.org/wiki/Felix_Baumgartner

Husker når jeg så det hoppet live, og tenkte at det der kan aldri gå bra når han startet å spinne ukontrollert rundt. Men jaggu gikk det bra!

Og tenk å koke kaffe på 111en på Mars? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er tilveksten av "villmarkshelter" stoppet opp ?

 

Så lenge kriteria er at personen skal vera godt kjent, og kjent for å ha gjort mykje og formidla dette, er det opplagt at personen må ha hatt tid på seg. At det ikkje er så mange under 40år er slik sett ikkje så overraskande. Eivind Astrup er vel i denne samanhengen det store unntaket, og hadde truleg vore langt meir kjent dersom han hadde levd lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.